راههای ساده جلوگیری از سکته قلبی

پیشگیری از سکته قلبی با ملاحظه چند نکته

وجود چربی هایی که در جدار رگ رسوب کرده اند، احتمال تشکیل لخته خون را بالا می‌برند.

در صورتیکه درمانی صورت نگیرد این هر یکصد ماهیچه قلب زیان می‌بیند.

برای یاری به کارکرد قلب بعد از سکته چه می‌توان کرد؟

توصیه‌های زیر برای یاری به قلبتان و ادامه یک زندگی تندرست می‌تواند سودمند باشد.

کنار گذاشتن سیگار : چنانچه سیگاری هستید، کنار گذاشتن سیگار یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر بهتر کردن کارکرد قلب خواهد بود چراکه مواد شیمیایی موجود در سیگار روی سرخرگ‌ها اثر سوء دارند. چنانچه دخانیات و سیگار نکشید، احتمال وقوع سکته قلبی مجدد بارها کم‌تر از وقتی خواهد بود که استفاده از سیگارت را ادامه بدهید. چنانچه کنار گذاشتن سیگار برایتان دشوار است به مطب دکترتان زنگ بزنید. راههایی برای کاهش تمایل به سیگار وجود دارد مانند پچ‌ها و یا آدامس ‌های نیکوتین و یا برخی دواهایی که تمایل به سیگار را کاهش می‌دهند.

رژیم غذایی

سیستم غذایی مناسب و تاثیر مثبت آن بر سکته قلبی

برنامه غذایی مناسب: برنامه غذایی همچنین یکی از عوامل اساسی و مهم بر بهتر کردن کارکرد قلب می‌باشد. بطور کلی:

· طی روز پنج نوبت از سبزی‌ها یا میوه جات بهره جویی کنید.

· از مصرف خوراکی هایی که شامل چربیهای اشباع شده هستند، امتناع کنید. مانند: گوشت قرمز ، سوسیس ، همبرگر ، کره، خامه، پنیر پرچرب و هم چنین کیک‌ها و بیسکوئیت هایی که شامل روغن نارگیل می‌باشند. به عکس، مصرف خوراکی هایی که شامل چربیهای اشباع نشده هستند مانند تخمه آفتاب گردان، روغن ماهی ، ماهی ساردین و زیتون به بهتر کردن کارکرد قلب کمک خواهند کرد.

· استفاده از نمک را کاهش دهید: بسیاری از خوراکی‌ها درون خود حاوی نمک هستند و استفاده از نمک مازاد با تاثیر بر فشار خون ، بار قلب را زیاد کرده و آن را خسته میکند.

این امر میتواند منجر به سکته مجدد و یا ناتوانی و نارسایی قلبی گردد.

الکل

استفاده از الکل به منظور پرهیز از سکته ممنوع

الکل: استفاده از الکل هر روزه بیشتر از چهار جرعه بر روی جداره عروق قلبی تاثیر سوء خواهد داشت (پیروان دیگر ادیان جز اسلام)

کنترل مقدار کلسترول خون: کلسترول نوعی از چربی خون است که میتواند در دیواره رگ‌ها رسوب کرده و منتج به تشکیل لخته و انسداد رگ شود.

کلسترول بیشتر از ۲۰۰ برای عروق بسیار زیان آور می‌باشد.

چنانچه علی رغم ملاحظه برنامه غذایی، کلسترول بیشتر از ۲۰۰ و یا نزدیک به آن داشتید، قطعا با دکتر به منظور مصرف قرص‌های چربی خون ، مشاوره انجام دهید.

ورزش و فعالیت جسمانی: داشتن ۱ برنامه ورزشی منظم شش تا ۸ هفته بعد از سکته قلبی، برای بیشتر اشخاص توصیه میشود. بیست تا سی دقیقه پیاده روی روزانه به همراه تنفس‌های ژرف یکی از برترین فعالیت هایی است که در حدود دو ماه بعد از سکته قلبی پیشنهاد میگردد. پیشنهاد میشود که در نخستین هفته بعد از سکته، هر روزه بیش از ده متر پیاده روی نشود. در حدود شش هفته بعد از حمله و سکته قلبی ، می‌توان مسافت را به بیست تا سی متر افزایش داد.

گرچه در خصوص میزان فعالیت جسمانی، بایستی قطعا با دکترتان مشاوره نمایید.

چراکه قلب بعضی افراد بعد از سکته قلبی گرفتار نقص میشود.

اشخاص گرفتار ناتوانی و نارسایی قلبی واجب است که فعالیت‌های فیزیکی خود را محدود کنند هم چنین برخی انسان‌های با انجام فعالیت جسمانی گرفتار درد ناحیه سینه می‌شوند. این اشخاص بایستی زیر نظر دکتر بوده و فعالیت خود را تا اندازه‌ای که باعث درد ناحیه سینه نشود، محدود کنند.

کنترل وزن: چنانچه چاق هستید و یا اضافه وزن دارید، کم کردن وزن احتمال حمله و سکته قلبی مجدد را تقلیل میدهد.

کنترل فشار خون : خیلی مهم است که فشار خون خود را مرتب کنترل کنید. بالارفتن فشار خون بااهمیت‌ترین عامل خطر برای بروز سکته قلبی می‌باشد.

فشار خون طبیعی اندک‌تر از ۹/۱۴ می‌باشد ولی چنانچه گرفتار سکته قلبی شده اید، میزان فشار را باید اندک‌تر از ۸/۱۳ نگه دارید.

ورزش، رژیم تغذیه‌ای سالم کم نمک و کم کردن وزن می‌تواند به تنظیم و کنترل فشار خون یاری رساند.

هم چنین داروهای ضد فشار خون برای آنهایی که فشار خون آنهادر بیشتر اوقات بالاتر از حد عادی است.، تجویز می‌گردد.

مرض قند: در صورتیکه مبتلا به دیابت یا مرض قند هستید، کنترل مناسب قند موجود در خون ، می‌تواند احتمال حمله مجدد قلبی را بکاهد.

دواهایی که بطور معمول بدنبال سکته قلبی تجویز می‌شود:

· آسپرین : از لختگی خون جلوگیری میکند.

معادل آن داروی کلوپیدوگرل یا پلاویکس است.

این دارو می‌تواند به همراه آسپرین تجویز شود و یا در آنهایی که به هر علتی قادر نیستند. آسپرین را تحمل کنند (وزوز گوش، رنجش معده )، به تنهایی تجویز می‌گردد.

· بتا بلوکرها که احتمال آشفتگی در تپش قلب را کاهش می‌دهد از جمله متورال

· مهار کننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین: از خطر نقص قلب بدنبال سکته قلبی می‌کاهد و هم چنین فشار خون را نیز تنظیم می‌کند: از جمله کاپتوپریل، انالاپریل، لوزارتان

· استاتین‌ها که در حقیقت داروهای پایین آورنده چربی خون می‌باشند مانند آتورواستاتین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 1 =