چرا باید مودم را شب خاموش کرد؟

هشدار! شبها وای فای را خاموش کنید.

چنانچه ازطریق وای فای با جهان مجازی در رابطه هستید و دائم با لپ تاپ، تلفن هوشمند یا تبلت تان به اینترنت متصل می‌شوید بایست بدانید که استفاده یکسره از اینترنت وای فای می‌تواند تندرستی تان را به مخاطره اندازد. پژوهشگران میگویند همانگونه که موقع خواب باید گوشی همراه تان را از خود دور نگه دارید تا در مواجه با اشعه‌های الکترومغناطیسی آن قرار نگیرید، می‌بایست در برابر مودم وای فای هم همین موضوع را ملاحظه کنید و چنانچه از مسیر این نوع مودم‌ها به اینترنت متصل می‌شوید، آن را موقع خواب خاموش کنید. طبق گفته پژوهشگران امواج وای فای روی مغز تاثیر گذاشته و افسرده تان میکند.

پژوهندگان می‌گویند برآیند تحقیقات آن‌ها نشان میدهد انتشار امواج الکترومغناطیسی مودم می‌تواند بخشهایی از مغز را تحریک کند و فعالیت آن بخش را بالا ببرد.

محققان با انجام آزمایشات و مطالعاتی بر روی داوطلبان زیادی دریافتند آن بخش از اشخاصی که ساعات زیادی از روز را در مجاور مودم هستند. و موقع خواب نیز مودم در محل کنار آن‌ها وجود دارد حافظه پایین‌تر دارند و موارد گوناگون را کم‌تر به خاطر می‌سپارند و مغزشان پریشانی زیادتری دارد.

طبیبان توصیه میکنند برای تندرستی مغز پسندیده‌تر است اشخاص پیش از خوابیدن مودم را خاموش کنند و در ساعت‌های استراحت آنرا از خود دور نگه دارند.

در این جا به پنج علت اساسی اشاره میکنیم که نشون میدهد پسندیده‌تر است در زمان هایی که احتیاج به وای فای ندارید و یا این که پایان شب، مودم را خاموش کنید.

خاموش کردن مودم وای فای موقع خواب

پنج علت به منظور نمایش دادن خطرات وای فای :

۱- امواج رادیویی برای آدم علی الخصوص کودکان پرخطر هستند.

صحیح هست که هنوز این موضوع کاملا و علمی پایدار نشده است ولی تقریبا تمام متخصصان محیط زیست و پزشکی موافق این موضوع هستند که امواج مایکروویو تاثیراتی روی بدن و ذهن آدم می‌گذارند.

هر ساله تحقیقات زیادی صورت میگیرد که برآیند شان نشان میدهد اشخاصی که کم‌تر در مواجه با امواج رادیویی حتی موبایل و نوت بوک و تلویزیون هستند؛ سلامت روانی و‌جسمی مناسب‌تر دارند.

این موضوع به ویژه برای نوزادان و کودکان تشدید می‌شود؛ چون ساختار جسمی و مغزی آن‌ها زیان پذیرتر است و دارد مسیر تکاملی پیدا میکند.

متخصصان توصیه میکنند در اتاقی بخوابید که هیچگونه سیستم بی سیم یا وای فای نداشته باشد. به معنای دیگر، پسندیده‌تر است مودم در اتاق خواب نباشد.

شاید پرسش کنید بنابراین پسندیده‌تر است از موبایل هم استفاده نکنیم؟ پاسخ این است که بله؛ گوشی‌های گوشی همراه را هم پسندیده‌تر است در پایان شب و مواقعیکه نیاز ندارید توی بغل خودتان نگذارید و اندکی دور نگه دارید. در این زمینه تحقیقات زیادی شکل گرفته و اثبات شده آنهایی که در پایان شب مدت زمان نسبتا طولانی با گوشی‌های موبایل کار میکنند، مشکلات بیخوابی زیادتری دارند.

۲- نزدیک بودن به امواج رادیویی بیخوابی می‌آورد.

متخصصان توصیه میکنند پسندیده‌تر است در اتاقی بخوابید که هیچگونه سیستم بی سیم یا وای فای وجود نداشته باشد. به معنای دیگر، پسندیده‌تر است مودم در اتاق خواب نباشد.

خطرات امواج رادیویی و وای فای در بازه نزدیک زیر پنج متر و ۱۰ متر بسیار زیادتر است و در فاصله‌های بالاتر از پنجاه متر کاهش می‌یابد.

خوبتر است یک مودم روشن ۱۰۰ متر بازه داشته باشید.

در خانه‌های آپارتمانی جدید که خیلی کوچک هستند؛ بطور معمول بازه ۱۰۰ متری غیرممکن است؛ بنابراین پسندیده‌تر است که مودم را خاموش کنید.

اگر مایلید با خیال آسوده بخوابید، پسندیده‌تر است مودم را خاموش کنید تا به این شکل ذهن شما نیز خاموش شود و نم نم برای رفتن به ضمیر ناخودآگاه آماده شوید.

ذهن آدم در شب و موقع خواب فرآیندها و واکنش‌های بیولوژیکی دارد که امواج وای فای مزاحم اش هستند.

۳- مصرف انرژی در دنیایی که چالش کمبود انرژی دارد.

مودم مودهایی برای کاستن از مصرف انرژی دارد و در زمان هایی که هیچ دستگاهی بدان‌ها وصل نباشد، بطور محسوسی مصرف انرژی را کمتر می‌کنند ولی باز چندین چراغ LED روشن است و سیستم دارد برق استفاده میکند. چرا باید اینطور باشد؟ هم هزینه‌های قبض برق شما افزایش می‌یابد و هم به یک دشمن محیط زیست و انرژی تبدیل می‌شوید.

روشن بودن مودم هیچ فایده‌ای برای شما جز افزایش خرج ندارد.

۴- احتمال خرابی سیستم بیشتر می‌شود.

اجازه بدهید یک راز درباره مودم‌ها برایتان فاش کنم.

این دستگاه‌ها طوری بنا شده اند که تا دو الی ۳ سال بطور همواره روشن باشند و کار کنند اما پس از این اثنا استاندارد که بطور معمول در دفترچه راهنما و مستندات سیستم از طرف کارخانه اعلام میشود، مادربورد، خازن‌ها و چیپ ست‌ها آغاز به استهلاک و فرسایش میکنند و عمر مفید که مردها.

بنابراین، هرچه افزونتر روشن باشند، زودتر خراب می‌شوند و احتمال از کار افتادگی یا سوختگی بالاتر می‌رود.

همینطور احتمال دارد روی کیفیت و کارایی سیستم اثر گذارد و وای فای با سرعت پایین‌تری داشته باشید.

چنانچه یک سیستم مودم با قدمت بالا دارید، پسندیده‌تر است مانند انسان‌های سن بالا اندکی به او استراحت بدهید تا بیشتر عمر کند.

خاموش کردن مودم وای فای موقع خواب

۵- هکرها و دزدان وای فای شب‌ها بیدارند.

دوستی برایم تعریف می‌کرد مودم بی سیم خود را شب‌ها خاموش نکرده و روشن می‌گذاشت.

یک زمانی به مصرف اینترنت شک میکند و با نصب چند ابزار مشاهده ترافیک و تحلیل وای فای، تلاش میکند بفهمد چرا این قدر زود به زود حجم اینترنت اش تمام میشود.

با این ابزارها می‌فهمد که هر شب نزدیک به یک گیگابایت اینترنت مصرف میشود.

ندانسته پیش خودش تصور میکند موبایل یا تلویزیون به روزرسانی می‌شوند.

چند شبی سفر می‌رود و برمی گردد می‌بیند باز هم هر شب اینترنت مصرف شده است.

یک باور اشتباه وجود دارد که روشن و خاموش کردن زیاد مودم سبب خرابی آن می‌شود! چنانچه اینطور بود سازنده مودم کلید خاموش/روشن را برای راحتی شما نصب نمی‌کرد.

خلاصه با کلی کارآگاه بازی متوجه میشود یکی از همسایه‌های بلوک کناری شب بیداری دارد و از اینترنت او استفاده میکند.

هکرها هم از حرف نزدن و خلوت شب‌ها برای حمله به دستگاه‌ها و سیستم‌ها و هک وای فای کاربران استفاده میکنند.

خاموش کردن مودم در پایان شب یا مواقعیکه بعضی از داروها روز خانه نیستید از این جهت هم فوایدی دارد.

باور همگانی اشتباه

یک باور اشتباه وجود دارد که روشن و خاموش کردن زیاد مودم سبب خرابی آن می‌شود! چنانچه اینطور بود سازنده مودم کلید خاموش/روشن را برای راحتی شما نصب نمی‌کرد.

ما هم موافق این نظر هستیم که نبایست در یک روز و شب بارها مودم را خاموش و روشن کرد، ولی وقتی درازمدت کاری به اینترنت و وای فای ندارید، خوبتر است کلید خاموش/روشن این دستگاه‌ها را خاموش کنید و یا سیم مودم را از برق بکشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + چهارده =