راه های شناخت طبع

شناخت طبع اشخاص مختلف

شناخت طبع یکی از بخش‌های طب قدیمی است که دامنه‌ی گسترده‌ای از وضعیت جسمانی و ذهنی اشخاص را میتوان با بکارگیری آن بررسی کرد، شیوه‌های مختلف و روش‌های متعددی برای آن که اشخاص از مزاجشان آگاه شوند وجود دارد.

کارشناس طب مکمل گفت: پوست، حالت بدن، احساس گرما و سرمای بدن، اینکه فرد در تابستان آسان‌تر باشد یا زمستان یا بیشتر تجربه میکند خوردن خوراکی‌های گرم باشد یا سرد؛ تمام این‌ها نشانه هایی است که با آن می‌توان طبع یک فرد را مشخص کرد.

ده تا پانزده نشانه به منظور تشخیص و دسته بندی مزاج‌ها وجود دارد که براساس آن‌ها دست کم ۲ نوع طبع صحی و مرضی وجود دارد.

طبع فرد در مرحله سلامتی با طبع وی در مرحله بیماری تفاوت دارد.

شناخت طبع

او اضافه کرد: مقصود از طبع صحی مزاجی است که اساسا متعلق به دوره طفولیت فرد است.

یعنی فرد با چه مزاجی به جهان میاید که این طبع با گذر زمان و افزایش سن و اثر مسائل مختلف روی آن تغییر پیدا میکند.

وی گفت: براساس ۱۰ معیار، مزاج‌ها به چند دسته گرم و‌تر (دموی)، خشک و گرم (صفراوی)، سرد و‌تر (بلغمی) و سرد و خشک (سوداوی) تقسیم میشود.

ولی طبع لزوما با خلط برابر نیست مزاج‌ها (طبع) را از چند نشانه اساسی می‌توان مشخص کرد ولی تمام این‌ها نسبی است؛ پوست، حالت بدن احساس گرما و سرمای بدن، اینکه فرد در تابستان آسان‌تر باشد یا در زمستون، اینکه فرد از سرما بیشتر اذیت میشود یا گرما و بیشتر تجربه میکند خوردن خوراکی‌های گرم است یا سرد؛ با همه این نشانه‌ها می‌توان طبع فرد را مشخص کرد.

عد ه ای از اشخاص پایین المزاج هستند یعنی اصطلاحا با یک غوره سردی و با یک مویز گرمی شان میکند اما مجموعا باید همه معیارهایی را که برای گزینش طبع فرد بکار میرود در نگاه گرفت تا بتوان طبع فردی را مشخص کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =