تاثیر شکلات داغ بر عملکرد مغز!

شکلات داغ و فواید بینظیر آن برای مغز

محققان دانشگاه پزشکی هاروارد معتقدند که هر روزه ۱ یا دو فنجان شکلات گرم سلامت مغز را حفظ میکند و از افت فشار درمغزدر زمان فعالیت مغزی جلوگیری میکند.

شکلات

تاثیر شگفت انگیز شکلات داغ برروی مغز

دو تیم تحقیقاتی تحقیقات خود را در ارتباط با تاثیر کاکائو بر فکر و حافظه در حالی دنبال کردند که میدانستند افت فشار خون تاثیر با اهمیتی در جواب گویی شناسایی بیماری بعضی از فعالیت‌ها دارد آن‌ها تعداد قابل توجهی از اشخاص در سالهای گوناگون را در شرایط و ساعات مختلف روز مورد مطالعه گذاشته ودر نهایت بازده مغز آن‌ها را دسته بندی و نتیجه گرفتند که اشخاص در سخت‌ترین شرایط فکری با مصرف شکلات داغ قدرت مغز خود را افزایش و بازده بهتری کسب کرده اند.

آن‌ها متوجه شدند که بخش متفاوتی در مغز فعالیت میکند که انرژی فوق العاده بالاو فشار خون مناسب احتیاج دارد این ارتباط سبب شد که این دو فاکتور در بدن را زوج عصبی معرفی کنند که شاید رل و نقش بسیار با اهمیتی هیچوجه مریضی هایی مثل آلزایمر داشته باشد.

معتادان به شکلات توانایی دارند علت جدیدی برای ترک نکردن اعتیاد خود بیاورند.

بعد از مصرف آشامیدنی‌های غنی‌شده با ترکیبات یافت شده در دانه‌های کاکائو به مدت ۳ ماه، کارکرد اشخاص بین ۵۰ تا ۶۹ سال در آزمون حافظه، با کسانی که چندین دهه جوان‌تر از اونها بودند برابری کرد.

مشکل ولی اینست که چنانچه می‌خواهید چنین بهره‌ای از خوردن شکلات ببرید، باید میزان شکلات مصرفی شما خیلی بیش از حد باشد.

به گزارش نیوساینتیست، این پژوهش کوچک، جدیدترین پژوهشی است که ادعا میکند که یکی از مواد شیمیایی یافت شده در کاکائو بنام فلاوانول، اثرات سودمندی بر مغز دارد.

فلاوانول‌ها نوعی از مواد شیمیایی هستند که بطور طبیعی در دانه‌های کاکائو، تمشک، چایی سبز و انگور قرمز یافت می‌شوند.

تحقیقات پیشین مشخص کرده اند که موش‌های تغذیه‌کننده از غذاهای مملو از فلاوانول، نشانه‌های قویتر کردن حافظه و گردش بیشتر خون را در بعضی قسمت‌های مشخص مغز از خود بروز دادند.

اسکات اسمال، عصب‌شناس دانشگاه کلمبیا در نیویورک تصمیم گرفت ارزیابی نماید که یک برنامه غذایی شبیه، چه تأثیری بر مغز آدم خواهد گذاشت.

دسته او برای یافتن جواب، از ۱۹ داوطلب بین ۵۰ تا ۶۹ سال خواستند که روزانه ۹۰۰ میلی‌گرم از فلاوانول کاکائو را به‌صورت پودر آمیخته در آب یا شیر بنوشند.

این دوز بین دو لیوان آشامیدنی روزانه تقسیم شده بود.

هجده داوطلب دیگر باید همان آشامیدنی را مصرف می‌کردند با این فرق که پودر آن‌ها تنها حاوی ۱۰ میلی‌گرم از ترکیب بود.

پیش و بعد از ۳ ماه، اشخاص هر ۲ دسته تحت تصویربرداری ام آر آی عملکردی از مغز قرار گرفتند.

سنجش اسکن‌ها روشن کرد که بعد از مصرف برنامه غذایی، جریان خون در بخش dentate gyrus از هیپوتالاموس اشخاص دارای دوز بالای فلاوانول به میزان بیست درصد بالاتر رفته بود.

میزان جریان خون این دسته در این قسمت از مغز، در قیاس با دسته دوم نیز خیلی بیشتر بود.

نکته اینجا است که این قسمت از مغز، با کاهش قدرت حافظه در اثر افزایش سن مرتبط است.

مضاف بر آن، از هر کس خواسته شد که پیش و بعد از ۳ ماه، یک تست حافظه را تکمیل کند.

در هر آزمایش، به شرکت‌کنندگان ۴۱ شکل شبیه انتزاعی، یکی بعد از دیگری نشان داده شد.

بعد از آن، ۸۲ عکس دیگر نیز به داوطلبان نشان داده شد و از آنها خواسته شد عکس‌هایی را که پیش از آن دیده بودند، مشخص کنند.

کار قبلی دسته اسمال روشن کرد که از دهه سوم زندگی به بعد، زمان بازتاب بزرگ‌سالان برای شناسایی تصاویری که قبلاً دیده‌اند، با سن افزایش می‌یابد و به ازای هر دهه عمر، ۲۲۰ میلی‌ثانیه بیشتر میشود.

به‌طور میانه، دسته دارای فلاوانول بالا به هر عکس، ۶۳۰ میلی‌ثانیه تندتر از دسته دیگر جواب داد.

این کارکرد در دسته با فلاوانول بالا، معادل گروهی است که سن آن‌ها به‌طور میانه سه دهه اندک‌تر از دسته با فلاوانول پایین است.

ولی اسمال هشدار می‌دهد که برای حمله به شکلات‌هایی مانند کیت‌کت و مارس بسیار زود است: «درست است که فلاوانول در شکلات وجود دارد، ولی فقط میزان آن خیلی کم است.

برای تأمین این اندازه از فلاوانول، باید آن‌قدر شکلات بخورید که عملاً سلامتی شما را از بین می‌برد».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 11 =