مضرات سیستم تصفیه آب

زیان‌های پرخطر سیستم تصفیه اب

کیفیت آب نوشیدنی مسئله‌ی با اهمیتی در سلامت آمار اجتماع است و هم اکنون مردم بخش زیادی از شهرها در منازل خود از ساختار و سیستم تصفیه آب خانگی استفاده میکنند ولی بی آن که اطلاعات جامع و دقیقی از استفاده این سیستم‌ها داشته باشند.

بکارگیری دستگاه‌های تصفیه آب نه فقط تاثیر مثبتی بر بالا رفتن مقدار سلامت آب شرب ندارد بلکه املاح مفید آب را هم نابود میکند.

بر اساس بررسی‌های انجام گرفته در معاونت بهداشتی کالج علوم پزشکی مشهد بکارگیری دستگاههای تصفیه کن سبب از میان رفتن ۹۰ تا ۹۵ درصد از املاح مفید آب میشود.

مشاور کیفی آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید: استاندارد آب ایران به شماره ۱۰۵۳ است که با همکاری صاحبنظران چندین وزارتخانه از جمله نیرو، بهداشت، صنعت، معدن و تجارت تهیه و تدوین شده است.
دستگاه تصفیه آب

سیستم تصفیه آب نخرید

تبلیغاتی که سلامتی مردم را به بازی گرفتند.

در استاندارد آب ایران ۴۷ متغیر شیمیایی، فیزیکی، میکروبی فلزات سنگین باکتری و سموم کنترل میشود.

این استاندارد نه فقط در شرکت آب و فاضلاب استان تهران شاید که در همه شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی کشور ملاحظه میشود.

خیلی‌ها مبنای بکارگیری این دستگاه‌ها را تبلیغات در رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری می‌دانند و اصلاً بدنبال دانستن محاسن یا معایب آن نیستند و به عنوان مثال چون تلویزیون تبلیغات این دستگاه‌ها را پخش میکند این موضوع را علت به صحه گذاشتن از آن می‌دانند در حالیکه مشاور کیفی شرکت آب و فاضلاب استان تهران عقیده دارد قضاوت براساس تبلیغات تلویزیون صحیح نیست چون تلویزیون پفک را هم تبلیغ میکند در صورتی که وزارتخانه بهداشت به تندرستی آن صحه نگذاشته است.

تبلیغات وسیع شرکت هایی که فروشنده یا ایجاد کننده دستگاه‌های تصفیه آب هستند به جایی رسیده که گهگاه با تلفن منازل یا همراه مشترکان تماس می‌گیرند و می‌گویند «از شرکت آب و فاضلاب تماس می‌گیریم شما در قرعه کشی برنده شدید و بهتان تخفیف خاص می‌دهیم»

سواستفاده از نا آگاهی مردم

مدیر دفتر کنترل کیفی آب و بهداشت استان تهران این ادعا را دروغ محض می‌داند و می‌گوید شرکت‌های آب و فاضلاب با این شرکت‌های ایجاد کننده و فروشنده دستگاه‌های تصفیه آب هیچ قراردادی ندارد و طرف قرارداد ما نیستند و صرفاً از آگاهی نداشتن مردم استفاده می‌کنند و با امیال سودجویانه این کار را انجام می‌دهند.

زیان‌های جبران ناپذیر این دستگاه‌ها: دستگاه‌های تصفیه آب ترکیبات غذایی مغذی املاح مفید موجود در آب را حذف میکنند و بر همین اساس فیزیولوژی بدن به هم می‌ریزد و برای افراد بزرگسال اختلالات قلبی و سرخرگی، گواتر و برای اطفال نرمی استخوان و برای خانمهای حامله پوک شدن استخوان و برای نوزادان هم یرقان به ارمغان می‌آورد.

دستگاه‌های تصفیه آب املاح مفید آب را از میان میبرد. و آنرا به آب مقطر تبدیل میکند و چنانچه قطعات سیستم استاندارد نباشد مواد شکل دهنده سیستم چون تماس مستقیم با آب دارد سلامت مصرف کننده را به مخاطره می‌اندازد و تمیز نکردن فیلتر سیستم هم آلودگیهای میکروبی ایجاد میکند.

برخی متخصصان دستگاه‌های تصفیه آب را کوچک شده همان دستگاه‌های آب شیرین کن‌های بزرگ با ظرفیت‌های چند میلیون مترمکعبی می‌دانند ولی اعتقاد دارند این دستگاه‌ها در جاهایی که آب شور است بایست استفاده شود چون دارای حسگر و سنسوری است که ان را اعلام میکند ولی زمانیکه این سنسورها از کار می‌افتد با آب مزه دار مواجه می‌شویم که این مورد هم دشواری هایی را از دید بهداشتی به همرا ه دارد.

آب نوشیدنی در تهران هفتاد درصد از آبهای سطحی و سی درصد دیگر از ۴۸۰ حلقه چاه ژرف بدست میآید مضاف بر آن که همه آب‌های سطحی در شش تصفیه خانه آب مراحل تصفیه را می‌گذرانند و آب‌های زیرزمینی نیز بعد از کولرزنی با آب تصفیه شده آمیخته میشود و در دسترس مشترکان قرار میگیرد.

افزون بر این در مجاور همه تصفیه خانه‌های آب آزمایشگاه مجهز قرار دارد که در چند نوبت از آب خام و آب تصفیه شده نمونه برداری و به آزمایشگاه آب برده میشود.

این آزمایشگاه تحت نظر وزارتخانه بهداشت و چند دانشگاه آیت الله بهشتی و علوم پزشکی تهران و ایران بر آن نظارت دارند.
البته نمونه برداری از آب تنها در تصفیه خانه آب انجام نمی‌شود بلکه خروجی مخازن شبکه‌های توزیع اب نیز صورت میگیرد.
شاید بعضی افراد با دیدن تکه‌های رسوب به همراه آب شیر خانه یا تغییر رنگ و بوی آب به کیفیت آب تصفیه شده شک میکنند و اعتمادشان سلب میشود.

که در جواب به این شبهه، مسئولان آب توصیه میکنند تأسیسات آب منازل یا ساختمان را بازنگری میکنند شاید وجود خلل و فرج یا فرسودگی لوله‌های ساختمان این دشواری را بوجود می‌آورد.

متخصصان آب شرکت‌های آب و فاضلاب می‌گویند پیش از ان که اب وارد لوله کشی ساختمان شود، شیر آبی قرار دارد که مشترکان به منظور اطمینان از کیفیت آب شهری میتوانند از آن نمونه برداری کنند.

در حالتی که آب ساختمان با آب ورودی کنتور، متفاوت باشد اشکال از ساختار و سیستم لوله کشی ساختمان است که امکان دارد به همراه تکه‌های رسوب باشد یا رنگ و بوی آن تغییر نماید.

مدیر دفتر کنترل کیفی آب و بهداشت استان تهران می‌گوید در مناطقی که تحت پوشش خدمات رسانی آب استان تهران یا باقی شرکت‌های آب و فاضلاب کشور هستند.، همه آزمون‌های کنترل کیفی در آزمایشگاه‌ها انجام میشود به شیوه‌ای که در استان تهران ۶۰ واحد آزمایشگاهی روزانه ۴۷ متغیرهای استاندارد کیفی آب را کنترل میکنند.

وی به همه مشترکان آب استان تهران و حتی کشور اعتماد می‌دهد آب باکیفیت تصفیه شده و دارای استاندارد در اختیار انها قرار میگیرد در حالیکه بر دستگاه‌های تصفیه آب هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد و مورد تأیید سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسئول ایجاد و نظارت بر آب نیست.

«پس چنانچه به خاطر سلامت اب از دستگاه‌های تصفیه اب استفاده میکنید یا قصد خرید ان را دارید عواقب ان را هم در نگاه بگیرید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =