خطرات لوازم آرایشی غیربهداشتی

از مصرف لوازم آرایشی غیر مجاز امتناع کنید.

لوازم آرایشی و بهداشتی که آغشته به سرب هستند چند مشکل عمده و اساسی را برای پوست و دیگر قسمت‌های بدن ایجاد میکند عمده‌ترین مشکلی که بعضی افراد با آن رو به رو هستند ایجاد حساسیت‌های پوستی است که حتی امکان دارد در بهترین برندهای آرایشی همچین این حساسیت‌ها وجود داشته باشد.

برخی از این فرآورده‌ها حتی چنانچه اصل باشند، چون بصورت قاچاق و از مسیر مناطق صعب‌العبور مرزی و با شرایط حمل‌ونقل ناپسند وارد می‌شوند، احتمال دارد ساعت‌ها و روزها در مقابل گرمای خیلی زیاد قرار گرفته و درجاتی از فساد در آن‌ها بوجود بیاید. که سبب حساسیت‌های پوستی و عارضه‌های و زیان‌های دیگر در استعمال کنندگان میشود. جای تاسف است که هیچیک از این اقدامات در خصوص کالاهای قاچاق صورت نگرفته و بهیچوجه سلامت اینگونه لوازم تایید نمی‌شود.

لوازم آرایشی

عارضه‌های مصرف فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و قاچاق

این فرآورده‌ها به علت بکارگیری مواد نخستین غیر مجاز و نامرغوب و یا فساد به وجود آمده در هنگام حفاظت و حمل آن‌ها، دارای اثرات و عارضه‌های زیر هستند:

– ایجاد عارضه‌های آلرژیک (حساسیتی) که با قرمزی پوست، خارش، حس گزگز در محل مصرف، التهاب، تورم و یا حتی تاول‌های پوستی همگام است.

– مسمویت‌های کبدی

– تغیییر رنگ و صدمه به مو که میتواند با کاهش و ریزش مو همراه باشد (در اثر مصرف رنگ موهای غیر مجاز)

– تغییر رنگ و صدمه به ناخن

– حساسیت‌های تنفسی

– مسمومیت‌های کلیوی

– زیان به سلولهای پوستی

– عارضه‌های چشمی

– عارضه‌های خونی

– اثرات زیان آور بر جنین (در صورت مصرف در بارداری)

– ایجاد و یا تشدید جوش صورت

– ایجاد حساسیت به اشعه نور

– اثرات سرطان‌زا

باید دقت کرد که بعضی از عوارضی ناشی از مصرف اینگونه فرآوردها امکان دارد در مصرف درازمدت آن‌ها ظاهر شود.

با این وجود با اهمیت است که فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مجاز را بشناسیم فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مجاز دارای برچسب تایید وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده یا نشانه تاییدی بر روی آن‌ها به صورت لیزری چاپ شده است.

هم چنین لیبل غیر قابل برداشت باید دارای هولوگرام اختصاصی شرکت وارد کننده باشد.

فرآورده‌های مجاز آرایشی را از کجا تهیه کنیم؟

داروخانه‌ها و فروشگاه‌هایی که مجوز یا پروانه معتبر فروش لوازم و فرآورده‌های آرایشی را دارند، محل‌های مطمئنی برای تهیه اینگونه مواد هستند.

بهرحال ملاحظه اصول ایمنی در استفاده از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی بسیار دارای اهمیت و ارزش است.باید دقت کنید که همواره پیش از استفاده از فرآورده‌های آرایشی – بهداشتی علی الخصوص مواد آرایشی چشم، دست‌های خود را بشویید.این عمل در کاهش انتقال عفونت‌ها تاثیرگذار است.

ملاحظه بهداشت پس از خرید محصول بخصوص در مورد محصولات آرایشی چشم خیلی مهم است.

پاکیزگی میتواند از عفونت‌های چشمی ممانعت نماید.

اطمینان حاصل کنید که تمام وسایلی که به چشم خود نزدیک میکنید تمیز باشند.

محصولات آرایشی و بهداشتی را دور از آفتاب و گرما حفاظت کنید و در درجه حرارت بالاتر از سی درجه سلسیوس قرار ندهید.نور و گرمی سبب از میان رفتن مواد نگهدارنده محصولات میشود.

 محصولات آرایشی بهداشتی نباید برای مدت زمانی زیاد حفاظت شوند (بیشتر از یکسال پس از بازکردن آن) زیرا با کهنه شدن محصول، ویژگی و خواص محصول می‌تواند تغییر نماید. برای حفاظت محصولات آرایشی بهداشتی طبق دستور العمل رفتار کنید.

در غیر از این حالت چنانچه محصولات آرایشی بهداشتی را در درجه حرارت بالا نگه دارید، می‌تواند پیش از تاریخ انقضای درج شده روی محصول، فاسد شود.هم چنین قطعا هرگونه دستورالعمل درج شده روی برچسب محصولات را با دقت بخوانید.زیرا این اطلاعات جهت جلوگیری از صدمه ارائه می‌شوند و بمنظور استفاده از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی به صورت ایمن اهمیت حیاتی دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + نه =