تاثیرات دندان پوسیده بر سلامتی

عارضه‌های پرخطر و جدی دندان پوسیده. در دهان برای سلامتی بدن

پاکیزگی دندان‌ها و دهان، یکی از با اهمیت‌ترین اقدامات به منظور داشتن دهان، دندان‌ها و لثه تندرست و سالم است؛ با توجه به اینکه دهان یک ورودی نخستین در بدن است، بهداشت پایین دهن و دندون میتواند اثر منفی بر روی تمام بدن بگذارد.

دندان‌های که درد دارند، لثه هایی که خونریزی میکنند و نفس هایی که بوی بدی می‌دهند، همگی نشانه‌ی پاکیزگی دندان‌ها و دهان نقص دارد باکتری‌ها توانایی دارند به آسانی از دهان وارد گردش خون شوند و سبب ایجاد عفونت و التهاب میشود.

خیلی مهم است که بطور متناوب به دندانپزشکک مراجعه نمایید تا از سلامت کلی پیکرتان اطمینان حاصل کنید. در این قسمت از سلامت زیبان بعضی از مشکلات معمول و جدی ناشی از سلامت دهن و دندون وجود دارد که خواهیم گفت.

عارضه‌های دندان پوسیده. روی بیماری‌های قلبی-عروقی:

داشتن پاکیزگی و بهداشت دهان دندان پایین، ریسک مشکلات قلبی را در شخص بیشتر می‌کند. چنانچه لثه‌ها به دلیل باکتری هایی که سبب بیماری پریودنتال می‌شوند، ملتهب شود این باکتری‌ها میتوانند در گردش خون وارد شوند و سبب ایجاد پلاک و سخت شدن می‌شوند.

این سخت شدن سرخرگها، آترواسکلروز نامیده میشود که خیلی جدی است سبب مشکلات گردش خون و انسداد قلبی میشود و احتمال حمله و سکته قلبی را نیز افزایش میدهد. هم چنین، تاثیر مخربی بر عروق و عروق خونی دارد و می‌تواند منتهی به بالارفتن فشار خون هم شود و سکته مغزی را زیاد میکند.

هم چنین میتواند سبب ازدیاد آندوکاردیت شود، که یک بیماری پرخطر و جدی است و وقتی اتفاق میافتد که پوشش قلب آلوده باشد.

افت عملکرد مغز ی از عارضه‌های دندان پوسیده. :

پاکیزگی دندان‌ها و دهان پایین، بر مغز نیز تاثیر گذار است.

مواد هایی که از لثه‌های ملتهب شده، توسط عفونت آزاد می‌شوند، توانایی دارند سلول‌های مغزی را از بین ببرند و منتج به فقدان حافظه شوند.

بیماری افت عملکرد مغز و احتمالاً بیماری آلزهایمر ، می‌تواند به دلیل ژنژیویت بوجود بیاید.، که باکتری در دهان به کانال به کانال عصبی گسترش می‌یابد و وارد گردش خون نیز میشود.

عارضه‌های دندان پوسیده در عفونت‌های تنفسی:

ساختار تنفسی میتواند از بهداشت پایین دهن و دندون زیان ببیند، باکتری در دهان از دندان‌های آلوده و لثه‌های متورم می‌تواند به ریه نفوذ کند، و یا از مسیر گردش خون به آنجا وارد بشود. این باکتری‌ها توانایی دارند منتهی به عفونت تنفسی، برونشیت حاد و حتی COPD شوند.

دیابت ناشی از عارضه‌های دندان پوسیده:

نه فقط مبتلایان به دیابت زیادتر در معرض مبتلا شدن به عفونت هستند، بلکه بیماری‌های پریودنتال و عفونت‌های لثه‌ای، به نوبه‌ی خود سبب ازدیاد دیابت می‌شوند و کنترل آن را سخت میکنند. از اونجایی که بیماری لثه‌ها و پوسیدگی دندان‌ها ، سطح قند موجود در خون را بالا می‌برند، پس افرادی با پاکیزگی دندان‌ها و دهان پایین در معرض ریسک مبتلا شدن به دیابت قرار میگیرند.

عارضه‌های دندان پوسیده در دوره حاملگی :

برای خانمهای حامله، رعایت تمیزی دهان و دندان لازم است. نوسانات هورمونی سبب میشود که عفونت براحتی در دهان گسترش یابد.

هرنوع عفونت در بدن زن باردار، عارضه‌های حاملگی را افزایش میدهد.

این دشواریها، سبب زایمان زودتر از موعد نیز می‌شوند. پوسیده شدن دندان ‌ها و بیماری‌های لثه، مادر و کودک را پیش روی خطرات جدی قرار میدهد.

نازایی و رابطه‌اش با دندان پوسیده:

ارتباط نزدیکی، بین بهداشت پایین دهن و دندون و مشکلات نازایی در خانم‌ها وجود دارد. پوسیده شدن دندان ‌ها و زیان‌های لثه، می‌تواند سلامت تمام بدن را مورد تاثیر خود قرار دهد.

اشخاصی که بهداشت پایین دهن و دندون دارند، دیرتر از نفرات دیگر باردار و بارور می‌شوند.

آشفتگی در نعوظ از عارضه‌های دندان پوسیده:

داشتن دندان‌های پوسیده و بهداشت پایین دندان و دهان، مردان را در ریسک بالایی از اختلال نعوظ قرار میدهد.

باکتری از لثه‌ها و دندان‌های فرد بیمار می‌تواند به آسانی وارد گردش خون شود و بتعث ایجاد ملتهب شدن در عروق خونی می‌شود؛ این التهاب، می‌تواند گردش خون را بکاهد و یا حتی متوقف کند.

که در این وضعیت، نعوظ سخت‌تر و یا حتا گهگاهی غیر ممکن میشود.

عارضه‌های دندان پوسیده روی سرطان:

بدیهی است که اقدامات بهداشتی پایین دهن و دندون، مانند مصرف تنباکو یا کشیدن سیگار، میتواند منجر به سرطان حلق یا دهان شود.

ولی انواع دیگر سرطان‌ها هستند که با بیماریهای لثه ارتباط دارند.

احتمال مبتلا شدن به بدخیمی کلیه، سرطان پانکراس و سرطان خون در آنهایی که پاکیزگی دندان‌ها و دهان پایین دارند بسیار بالاتر است.

ارتباط بیماری‌های کلیوی و عارضه‌های دندان پوسیده:

بیماری مزمن کلیه، یک مشکل جدی برای تندرستی است که بر کلیه‌ها، قلب، استخوان‌ها و فشار خون تاثیر میگذارد که عفونت‌های بدن، مانند پریودنتال می‌تواند منتهی به بیماری کلیه شود در کل اشخاص گرفتار به بیماری لثه، دارای دستگاه ایمنی پایین هستند و احتمال اینکه عفونت را تجربه نمایند خیلی است گاهی وقتها بیماری‌های کلیوی میتوانند خیلی جدی و حتی مرگ بار باشند.

عوارض دندان خراب در ناباروری

عارضه‌های دندان پوسیده و آرتریت رو ماتویید:

بر طبق گفته کانون ملی آرتریت رو ماتویید، اشخاص گرفتار به بیماری لثه چهار برابر درصد مبتلا شدن به آرتریت را افزایش میدهند هر دو بیماری، التهاب مشترک دارند باکتری‌های دهانی ناشی از ورم لثه، می‌تواند سبب ازدیاد ملتهب شدن در سراسر بدن شود.

راههای جلوگیری از پوسیده شدن دندان‌ها:

بهترین راه به منظور جلوگیری رعایت تمیزی دهان و دندان میباشد و بطور مرتب، دندان پزشکی بروید دندان‌ها و لثه هایتان را دست کم ۲بار در روز شستشو دهید از سیگار کشیدن و محصولات تنباکویی پرهیز کنیدفاز خمیر دندان‌ها و دهان شویهای بهره جویی کنید که شامل فلوراید هستند خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های شیرین را مختصر کنید.

دندان‌های تندرست و سالم پاک، فاقد درد و ناشی از حفره‌ها هستند.

لثه‌های تندرست و سالم نیز صورتی رنگ هستند و با مسواک زدن خونریزی نمیکنند.

سلامت دهن و دندون نشاندهنده سلامت کلی بدن است، پس با ملاحظه کردن آن ریسک مبتلا شدن به بیماریهای جدی‌تر را در جسم خود کم کنید.

جلوگیری از خراب شدن دندان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =