علت پوکی استخوان

پوک شدن استخوان بیشتر از آنکه نشانه‌های داشته باشد، عارضه‌های دارد.

یکی از مریضی هایی که خیلی پنهان و البته بصورت نامرئی بسراغ اشخاص می‌آید « پوک شدن استخوان » است، عارضه‌ای که در سالهای اخیر شدت آن میان خانمها و آقایان ایرانی علی الخصوص در اشخاص میان سال بیشتر شده است در تبادل نظر با یک متخصص مفاصل و عضلات بررسی بیشتری به روی این اختلال انجام داده ایم.

پوک شدن استخوان بیشتر از آنکه نشانه‌های داشته باشد، عارضه‌های دارد. رایج‌ترین علایم این مریضی شکستگی استخوان، درد کمر یا قوز پشت است.

پوک شدن استخوان زیادتر در بین خانم‌ها مرسوم است تا مردان.

در خانم‌ها میزان از دست رفتن استخوان بعد از یائسگی که میزان هورمون استروژن افت پیدا میکند، سرعت می‌گیرد.اشخاص بایست این موضوع را خیلی جدی بگیرند زیرا چنانچه درمان این عاضه به تاخیر بیافتد منجربه بدشکلی، محدودیت حرکتی و عوامل پرخطر دیگر میشود و در نتیجه درمان را دشوار می‌نماید.

هر چه سن شما افزایش پیدا کند، شانس گرفتاری بیشتر می‌گردد در حالتی که پدر و مادر یا خواهر برادر شما مبتلا به عارضه پوک شدن استخوان باشد درصد بروز این اختلال نیز افزایش میابد.

اشخاص بایست به دردهای نه چندان شدید در ستون مهره‌ها دقت کنند بیشتر به دلیل درد اندکی که در این قسمت حاصل میشود به آن اهمیتی نمی‌دهند نکته قابل ذکر این است که معمول‌ترین شکستگی استخوان در این اختلال شکستن استخوان‌های ستون مهره‌ها است.

خانم‌ها بالای ۶۵ سال ومردان بالای ۷۰ سال بسیار مستعد این پیامد هستند وهمان طور که گفته شد هر چه سن اشخاص افزایش پیدا کند درصد بروز پوک شدن استخوان نیز افزایش میابد.

آنهایی که دچار بیماری‌های خاصی مانند روماتیسم ، سرطان سینه ، بیماری‌های غده‌های و پرکاری تیروئید هستند یا بیماری هایی که سبب سو جذب ویتامین‌های بدن میشوند، بایستی اگاه باشند این بیماریها سر دسته این دسته از بیماریهایی هستند که عامل بروز پوک شدن استخوان را افزایش میدهند.

افرادی که داروهای خاصی مانند «کورتن» استفاده میکنند در راس اشخاصی که مبتلا به این پیامد هستند هستند.، داروهای ضد تشنج هم سبب پوک شدن استخوان و هم نرمی استخوان میشود بنابراین اشخاصی که در مدت طولانی از این دواها استفاده میکنند درصد بالایی در مبتلا شدن به این اختلال دارند و باید اقدامات واجب و ضروری برای این اشخاص انجام شود.

اشخاصی که تحت درمان بدخیمی هستند به ویژه سرطان سینه ، دواهایی که در طول درمان استفاده میکنند در پیدایش این پیامد بی تاثیر نیست افرادی که گرفتار مشکلات غده‌های جنسی هستند، چه مردان و چه خانم‌ها

زیرا این غده‌های در ساخت استخوان موثر است و چنانچه دچار اختلالی شود درصد بروز را افزایش میدهد.

وی در خصوص ژنتیکی بودن این اختلال بیان کرد: درصد زیادی از تغییرات توده استخوانی وابسته به فاکتورهای ژنتیک است. تراکم استخوان بخصوص در کودکان و بانوان جوان ارتباط بسیار نزدیکی یا تراکم استخوان در وابستگان آن‌ها دارد.

توده استخوانی در زنان به وضعیت سیکل‌های قاعدگی وابسته است.

آغاز زودرس قاعدگی سبب ازدیاد توده استخوانی و تاخیر آن سبب کاهش توده استخوانی میشود.

قاعدگی نامنظم کاهش توده استخوانی را بدنبال دارد پس کنترل سیکل‌های قاعدگی مرتب از ضروریات است.

کاهش قامت، عامل با اهمیتی است که غالبا اشخاص نسبت به آن بی توجه هستند زیرا پوک شدن استخوان میتواند باعث متلاشی شدن مهره‌ها (استخوان‌های ستون فقرات) شود.

بصورت متداول چنانچه ۱ نفر قامت خود را در ۲۵ سالگی مقدار بگیرد و نیز در پنجاه سالگی سنجش کند باید حداکثر چهار سانتی متر تفاوت داشته باشد بنابراین کاهش قامت بیشتر از چهار سانتی متر در سالهای قید شده میتواند یکی از نشانه‌های پوک شدن استخوان باشد.

با آزمایش تراکم استخوان اشخاص بسادگی و سریع توانایی دارند متوجه شوند گرفتار پوک شدن استخوان هستند یا نه

نخستین اقدام در مداوای این بیماری یافتن دلیل ظهور آن است چرا که چنانچه درست تشخیص داده نشود درمان هم درست انجام نمی‌گیرد.

مردان و زنانی که در سن و سال یائسگی گرفتار این دشواری می‌شوند را میتوان دلیل آن را بالارفتن سن ذکر کرد و چنانچه در سن و سال کمتر اشخاص گرفتار این اختلال شدند قطعا بایست دلیل آن مورد وارسی قرار گیرد به عنوان مثال اگر فردی گرفتار پوک شدن استخوان است بایست کلسیم مصرف کند ولی چنانچه مریض گرفتار پرکاری تیروئید باشد بطور کامل پرخطر است و میتواند فرد را گرفتار عارضه‌های جبران ناپذیر کند یا در اشخاصی که دور کردن کلسیم ادرار آن‌ها بالاست و با دادن کلسیم به این اشخاص گرفتار سنگ کلیه می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =