شکستن قولنج گردن و انگشتان دست خوبه یا بده؟

شکستن قولنج و عارضه‌های آن

 

همه ما دارای عادتهایی هستیم که چنانچه از عواقب آن‌ها بی خبریم و زیان‌های جبران ناپذیری را به جسم خود وارد میکنیم که یکی از این عادت‌های غلط شکستن قولنج میباشد که بین مردم بسیار مرسوم است و اغلب افراد در حالی از عارضه‌های آن خبر دارند بازهم بانجام این عادت پرخطر ادامه می‌دهند. کش و قوس دادن به جسم پس از چند ساعت نشستن متداول و فشاری که به انگشتهای دست وارد میکنیم و یا کج و راست کردن گردن و شکستن قولنج کمر پس از خستگی‌های روزمره حس خوبی به ما می‌دهد ولیکن عارضه‌های و صدمات جبران ناپذیری برای بدنمان بهمراه دارد.

شکستن قولنج چه عوارضی دارد؟

عارضه‌های شکستن قولنج

متخصان بر این عقیده اند که قولنج کردن بدن به دلیل ایجاد حباب هایی از گاز دی اکسید کربن میباشد که با زیاد شدن حجم مفصل یک نوع تنگی در بین مفاصل ایجاد میکند که انسان‌های با کشیدن مفصل خود و در اصطلاح شکستن قولنج این حباب‌ها را می‌ترکانند و با این کار حجم مفصل به حالت عادی خود برمیگردد اما این کار مجدد تکرار میشود و شکستن قولنج تبدیل به یک عادت در بین اشخاص میشود.

خطر شکستن قولنج

چند درصد از مردم قولنج خود را می‌شکنند؟

اغلب متخصصان عقیده دارند شکستن قولنج برای افراد تندرست زیان آور نیست و هیچ دشواری از جمله آرتروز برای آن‌ها بوجود نمی‌آورد ولی درخصوص بیمارانی که از درد مفصل‌ها رنج میبرند و دردهای مزمن استخوانی دارند شکستن قولنج پرخطر است. ولی بعضی دیگر از کارشناسان مانند پرفسور راجر دیمن که متخصص طب فیزیکی است مخالف این نظریه میباشند او می‌گوید: برخی اشخاص برای شنیدن صدا قولنج فشار زیادی به مفاصل خود می‌آورند و این موضوع سبب پیدایش زیان‌های جدی و ایجاد درد در بدن میشود و باید عادت قولنج شکستن در این اشخاص کنار گذاشته شود. بعضی دیگر از اشخاص به کش و قوس بدن و شکستن قولنج اکتفا انجام نمی‌دهند و از بقیه میخواهند تا قولنجشان را بشکند که اینکار سبب پیدایش زیان‌های جدی بر ستون مهره‌ها ، سردرد ، تار دیدن و درد‌های مزمن کمر و گردن میشود.

خطرات شکستن قولنج

خطرات شکستن قولنج گردن

پارکینسون یکی از عارضه‌های شکستن قولنج

آیا واقعاً شکستن قولنج در دوره میانسالی و سالمندی بیماری پارکینسون را بهمراه دارد؟ در اینجا با بررسی بیماری پارکینسون و توضیحاتی درباره آن به پاسخ این پرسش می‌رسیم. پارکینسون نوعی بیماری سیستم عصبی مرکزی است که با بالارفتن سن و بیشتر در بالغین و بزرگسالان دیده میشود که از علایم آن میتوان به لرزش دستها و از میان رفتن مهارت‌های حرکتی و سفتی عضلات اشاره کرد.

این دشواری زمانی بوجود میآید که مناطقی خاص از مغز توانایی ایجاد هورمون دوپامین را از دست میدهد و بیماری پارکینسون را ایجاد میکند این اختلال یک اختلال مغزی میباشد که در شاخه بیماری‌های مغزواعصاب قرار دارد. شاید شکستن قولنج ارتباطی با این اختلال نداشته باشد ولی بعضی عقیده دارند شکستن قولنج لرزش دست را در دوره کهنسالی بهمراه دارد و این لرزش ربطی به بیماری پارکینسون ندارد. این مسئله احتیاج به بررسی‌ها و تحقیقات زیادتری دارد و فقط چند تحقیق محدود در جهان این موضوع را تایید کرده است.

عوارض شکستن قولنج

شکستن مفاصل و انگشت‌ها چه عوارضی را در پی دارد؟

شکستن قولنج گردن چه عوارضی دارد.

احتمال دارد شکستن قولنج انگشت‌ها مشکلی به وجود نیاورد ولی این موضوع درباره‌ی شکستن قولنج گردن صدق نمیکند. شکستن قولنج گردن از عادت‌های خیلی پرخطر است که امکان دارد به شریانهای گردن صدمه و آسیب وارد کند و لنفهای قسمت سر و گردن را تحریک کرده و سبب سایش به مرور مهره‌ها شود و سلامت فرد بخطر بیافتد.

هرگز برای شکستن قولنج از بقیه کمک نگیرید.

هیچگاه برای شکستن قولنج خود از نفرات دیگر کمک نگیرید زیرا اینکار به ستون مهره‌ها شما زیان زیادی وارد میکند و امکان ضرب دیدگی و کوفتگی و دررفتگی مفاصل را بهمراه خواهد داشت. شکستن قولنج برای میانسالان و اشخاص سالمند خیلی پرخطر و زیان آور است زیرا اشخاص گرفتار کاستی مفاصل هستند و آرتروز یا پوک شدن استخوان در آن‌ها زیادتر مشاهده می‌شود و شکستن قولنج در اشخاص دردهای شدید و یا ولو با شکسته شدن استخوان‌ها را بهمراه دارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 5 =