رابطه عطسه کردن و خورشید!

علت عطسه کردن

طبق بررسی محققین بیش از سی درصد اشخاص با نگریستن به خورشید عطسه می‌کنند و این به علت تحریک قسمتی از مغز با واقع شدن در مقابل تابش آفتاب می‌باشد.

بخش زیادی از اشخاص گمان می‌برند گرمای خورشید که به بینی می‌رسد باعث بروز عطسه میشود ولی حقیقت اینست که چنانچه هنگام نگریستن به خورشید چشم‌ها بسته باشد علی رغم این که گرمای خورشید اخذ میشود ولی عطسه ایجاد نمی‌شود، بنابراین مسئله گرما نیست.

عطسه کردن

ارسطو عقیده داشت که گرمای خورشید مجاری بینی را خشک میکند و سبب بروز احساس خارش و عطسه میشود ولی ظاهرا علم جدید جواب دیگری برای این پدیده دارد.

محققان در سال ۱۹۵۴ نام این شرایط را «واکنش عطسه وابسته به نور» گذاشتند ولی کنکاش درباره آن به صدها سال قبل برمی گردد.
این وضعیت در نوزادان هم مشاهده میشود، بنابراین عکس العملی نیست که ما آن را یاد گرفته باشیم بلکه فرایندی ژنتیکی است که از همان اول در اشخاص وجود دارد.
در سطح مکانیسمی، این وضعیت می‌تواند نشات گرفته از بروز اختلاف در سیگنال‌های مغزی باشد.

پژوهشگران معتقدند که خیره شدن به اشعه نور شدید خورشید و تحریک شدید یا فعالیت شدید اعصاب بینایی می‌تواند به اعصاب‌تری ژمینال یا سه قلو که در مجاورت این اعصاب هستند. انتقال یابد.

این تحریک احساس سوز در بینی و بروز بازتاب عطسه را بدنبال دارد.

در هر صورت علت این پدیده به مغز ارتباط می‌یابد.. چند سال قبل پژوهشگران کالج زوریخ به سنجش عطسه‌های وابسته به اشعه نور و عطسه‌های عادی پرداختند تا تئوری دیگری را مورد آزمایش وارد میکند.

آن‌ها وقتی نور شدید به صورت فلش به سوژه مورد نظر می‌تابید، امواج مغزی فرد را بوسیله استفاده از الکتروانسفالوگرام مقدار گرفتند و متوجه شدند که عطسه‌های ناشی از نور شدید سبب فعالیت زیادتر در کورتکس بینایی میشود.

این نشان می‌داد که حساسیت خیلی بالا به اشعه نور، این فرایند واکنشی را تا ساقه شناسایی بیماری پیش می‌راند.

عطسه خورشیدی قدمتی دیرینه 
عطسه خورشیدی یک تئوری تاریخی است. این حالت از عطسه نشاندهنده مسیر تکاملی می‌باشد. اجداد غار نشین ما در غارها با گرد و خاک و سوختن آتش و دود زندگی می‌کردند. این انسانها توسط یک عطسه می‌توانستند مجاری تنفسی خود را از هر نوع غبار و دود پاکیزه کنند. بوسیله عطسه مسیرهای هوایی برای تنفس سالم‌تر بازتر و پاکیزه‌تر میشود.

این نوشتار را در سایت زیبان بخوانید: ویدئو و تصاویر ناسا از گرمی دیگ جوشان سطح خورشید
البته اینکه نام عطسه از کجا و چگونه نامگذاری شده است عینا مشخص نشده است. ACHOO یا عطسه تنها صدایی است که هنگام خروج این گرد و غبار یا ارتعاشات نور از سر و صورت به گوش می‌رسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 18 =