علت شکنندگی مو تا درمان آن!

علت شکنندگی مو تا درمان آن!

شکنندگی مو ها عارضه‌ ای است که نه‌ تنها در زیبایی شما موثر می‌ باشد، بلکه نشانه‌ ای از عدم سلامتی است.
مو های شکننده به خوبی حالت نمی‌ گیرند، بیشتر دچار ریزش می‌ گردند و بر اعتماد به نفس و احساس آرامش ما هم به شکلی غیر مستقیم تاثیرات منفی می‌ گذارند.
همراهان زیبان در ادامه ی این مطلب در مورد شکنندگی مو ها ، دلایل و درمان آن صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

شکنندگی مو ها

شاید بهتر باشد پیش از بررسی علل آن، به این مسئله بپردازیم که شکنندگی مو ها به چه معنا است.
به طور متوسط حدود 50 الی 100 تار مو از سر جدا و دچار ریزش می‌ گردند. حال اگر به هر علتی، تار مو ها ضعیف گردد و رطوبت خود را از دست دهد، با هر فشار اندکی دچار شکستگی شده و از قسمت‌ های مختلف کنده خواهد شد.
این ریزش می‌تواند رشد یکنواخت مو ها را مختل کند؛ به طوری که پیش از به پایان رسیدن چرخه کامل عمر هر تار مو، شاهد ریزش آن می باشید.

در بعضی از اختلالات مو ها، ریشه‌ ی مو ها درگیر نمی‌ گردد و فقط تنه یا همان ساقه مو ها درگیر خواهند شد.
کم‌خونی، کم‌کاری و یا پرکاری تیروئید، مصرف زیاد کتیرا و یا واکس، استفاده از سشوار به طور مکرر و از فاصله خیلی نزدیک وغیره از جمله عوامل فیزیکی می باشند که در دراز مدت باعث شکنندگی مو ها می‌ گردند.
این حالت را در افرادی که مو ها را به شکل وسواسی شانه‌ می‌ زنند و یا آنها را محکم می‌کشند و می‌ بندند نیز مشاهده می‌ گردد.

نوع تغذیه و کمبود ریزمغذی‌ هایی نظیر بیوتین، روی و پروتئین هم در شکنندگی مو ها موثر هستند.
به همین علت، در افرادی که رژیم‌ های سخت می‌ گیرند، شاهد مشکل شکنندگی مو ها می باشیم.
بعضی از بیماری‌ های داخلی نظیر لوپوس و یا عارضه‌های مفصلی‌ ـ پوستی، مصرف دارو های شیمی درمانی و روند بهبود پس از زایمان هم می‌ توانند موجب شکنندگی مو ها و به تبع آن،ریزش موهای آسیب‌ دیده گردند. مطمئنا پرهیز از عوامل محرک فیزیکی یا کم کردن آن ها و همین طور درمان و کنترل بیماری‌ های مؤثر در این مسئله می‌ تواند موجب بهبود و درمان گردند.

مو ها به 5 علت عمده و رایج دچار شکنندگی می‌ گردنند که در ادامه به دلایل شکنندگی مو ها اشاره خواهیم کرد. آگاهی از این موارد می‌ تواند خود یک راهکار درمانی نیز باشد.

بیماری یکی از دلایل شکنندگی مو ها

شکنندگی و ضعف مو ها یا ریزش بیش از اندازه آن ها گاهی اوقات می‌ تواند نشانه‌ ای بیرونی از یک عارضه جدی درونی در سلامتی باشد. این حالت می‌ تواند نشانه اولیه و هشداری باشد از این که عملکرد چیزی در بدن شما درست نمی‌ باشد. برای همین، باید با متخصص مشورت نمایید تا علت زمینه‌ ای آن را پیدا کرده و برای درمانش اقدام نمایید.

شکنندگی مو ها به دلیل فقدان رطوبت و چربی

هنگامی که مو ها بیش از حد خشک می‌ گردند، هنگام شانه زدن، زمانی که شانه به انتهای تار موها می‌ رسد، احتمالا صدای شکستن تار ها را بشنوید.

پوست سر به شکل طبیعی روغنی را تولید می‌ کند که باعث می‌ گردد مقداری رطوبت در مو ها باقی بماند. سرعت انتقال و حرکت این چربی در تار مو ها به جنس مو های شما بستگی خواهد داشت. برای مثال، در مو های بسیار ضخیم و فر این روند بسیار کند خواهد بود. هرچند اگر پوست سر بیش از اندازه ی لازم این چربی را تولید کند، شما باید با شست‌ و شوی مرتب و بدون استفاده از نرم‌ کننده آن را کنترل کنید.

باید آگاه باشید که آب و هوا و فعالیت‌ های روزانه‌ شما هم نقش مهمی در میزان رطوبت مو های‌تان دارند. برای مثال، اگر شنا گر می باشید، کلر آب در همراهی با خشکی هوای زمستان، موهای شما را بیش از اندازه خشک می کند. خشکی و از دست رفتن رطوبت و چربی مو ها باعث شکنندگی آن ها می‌ گردد.

دستکاری فیزیکی و شکنندگی مو ها

اصلی ترین مسئله مشکل‌ آفرین هنگام رسیدگی زیاد و دستکاری فیزیکی مو ها، استفاده از ترفند های گرمایی می باشد. آسیب ناشی از حرارت بیش از حد وسایل آرایش مو مانند اتو یا سشوار می‌ تواند باعث شکنندگی موها گردد. ابزار های مختلف رایج که با سیستم گرم کردن مو ها آنها را صاف یا فر می‌ کنند و یا حالت‌ های متفاوت به آن ها می‌ دهند، ضرر بسیاری برای مو ها دارند.

استفاده مکرر از آن ها باعث می‌ گردد نه‌ تنها انتهای مو ها حالت سوختگی پیدا کنند، بلکه بافت مو ها نیز دچار آسیب گردند. البته مثلاً با استفاده گاه‌ به‌ گاه از سشوار، اتوی مو و یا بابلیس مشکلی ایجاد نخواهد شد و مسئله مشکل‌ آفرین، زیاده‌ روی و استفاده مکرر از آن ها می باشد. به‌ جز این مسئله، ترکیبات شیمیایی در بعضی رنگ مو ها، حالت‌ دهنده‌ ها و غیره نیز باعث ایجاد مشکلی مشابه می‌ گردد.

رابطه بین شکنندگی مو ها و استرس

استرس برای هر چیزی که باشد به نوعی بر مو های شما هم تاثیرات منفی می‌ گذارد. استرس به طور غیرمستقیم باعث می‌ گردد با مو های‌ خود بد رفتاری نمایید؛ به طور مثال آن ها را بکشید، رفتارتان با آن ها خشونت آمیز باشد و یا حتی نسبت به آن ها بی‌ توجه گردید.

به هر حال، همه اینها می‌ توانند باعث گردند مو ها حالت طبیعی و سالم خود را از دست داده و خشک و شکننده گردند. استرس بدن را با تغییرات منفی رو‌ به‌ رو می‌ کند که بخشی از آن نیز بر سلامت مو ها تاثیر گذار است.

رژیم غذایی ضعیف دلیل شکنندگی مو ها

خوانندگان مجله ی پزشکی رایان درمان ؛ حتما می‌ دانید که گاهی در ازای چیزی که به دست می‌ آورید، چیزی را هم از دست خواهید داد. این مسئله در رابطه با تسلیم شدن مقابل وسوسه شیرینی‌ جات و از دست رفتن ظاهر زیبای مو ها کاملا صدق می کند . تغذیه نیز نقش بسیار مهمی در ظاهر مو ها دارد.

غذا های سرشار از سدیم همانند عمده اسنک‌ ها و غذاهای کنسروی فراوری شده نیز می‌ توانند فرم طبیعی مو ها را خراب کنند. غذاهای قندی هم یکی از عوامل خشک‌ کننده مو ها و ایجاد حالت زبری در آن ها می باشند.

دکتر برنسلا بارت، متخصص تغذیه در جامائیکا اظهار می کند : «مصرف سدیم و قند می‌ تواند در جذب پروتئین اختلال ایجاد کند. همان‌ طور که می‌ دانید، پروتئین مهم‌ ترین ماده ساختاری استخوان‌ ها، دندان‌ ها و مو های شماست».

 

منبع

محقق: راضیه حسینی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 8 =