حقایقی درباره خون دماغ شدن!

تمامی موردهایی که حتما در مورد خون دماغ شدن بدانید را در زیبان ببینید.

عقاید متفاوتی در زمینه خون دماغ وجود دارد؛ حتی بعضی اعتقاد دارند چنانچه کسی خیلی خون دماغ شود قطعا سرطان یا بیماری صعب العلاجی دارد، خیلی وقت‌ها مشکل فقط خشکی مخاط بینی است.

خون دماغ شدن

یک خون دماغ و هزار و یک دلیل
علل و دلایل خیلی زیاد و متنوعی برای بروز خون دماغ وجود دارد.

گاهی اشکال در خود بینی است، به عنوان مثال احتمال دارد مخاط بینی خشک باشد، با دستکاری و ورود جسم خارجی یا هرنوع ضربه به آن هم خونریزی آغاز میشود. گهگاه هم در بینی تومور وجود دارد که سبب خونریزی میشود.
بکارگیری داروها مانند اسپری آلرژی که در بینی می‌زنند نیز مخاط آن را خشک و مستعد خونریزی میکند.
اشکالات تشریحی مانند اشکالات عروقی مخاط بینی نیز میتواند باعث خون دماغ شود.
چنانچه کسی گرفتار هر نوع اختلال آناتومیک بینی باشد، مستعد خون دماغ میشود، برای مثال در صورت انحراف تیغه بینی، یک طرف بینی زیادتر در معرض هوای خشک قرار میگیرد و مخاطش بسیار خشک میشود.
بینی اشخاص معمولی در هوای خشک و با دستکاری احتمال دارد گرفتار خونریزی نه چندان شدید شود، ولی در اشخاصی که بیماری زمینه‌ای و خونی دارند، شدیدتر اتفاق میوفتد.
افزون بر این، خونریزی از بینی در انسانهایی که به هر علت جراحی بینی انجام داده اند و اشخاص گرفتار بیماری‌های التهابی مانند رینیت، معتادان به کوکایین و هر نوع روانگردان استنشاقی، بیشتر اتفاق میوفتد.
البته گهگاه هم خون دماغ می‌تواند بدون دلیل باشد و در بررسی‌ها علتی برای آن پیدا نشود.
چنانچه خونریزی دائم تکرار شود، احتمال دارد نشانه بیماری همگانی مانند اختلالات انعقادی یا خونی، لوسمی ( سرطان خون ) باشد و قطعا بایست فرد بیمار بررسی بیشتر گردد.

گاهی خون دماغ تظاهر یک بیماری است.
اختلال‌های انعقادی مانند هموفیلی ، لوسمی ( سرطان خون )، کمبود پلاکت خون، بالابودن فشار خون و در کودکان بیماری‌های تنفسی ویروسی یا بیماری‌های زمینه‌ای و خونی از بیماریهایی هستند که یکی از تظاهراتشان می‌تواند خونریزی از بینی باشد.
بینی اشخاص معمولی در هوای خشک و با دستکاری احتمال دارد گرفتار خونریزی نه چندان شدید شود، ولی در اشخاصی که بیماری زمینه‌ای و خونی دارند، شدیدتر اتفاق میوفتد.

در سن و‌سال بالا نیز دلیل خونریزی بطور معمول بالابودن فشار خون یا دشواریها عروقی است.وقتی خون دماغ می‌شویم.
اکثریت ما وقتی خودمان یا دیگری گرفتار خون دماغ میشود، دستپاچه می‌شویم و نمی‌دانیم چکار کنیم، اما این متخصص گوش و حلق و بینی توصیه میکند، ضمن حفظ خونسردی این اقدام‌ها را انجام دهیم:
اول طوری بنشینید که بالا تنه از پایین تنه بالاتر قرار گیرد.

بعد دو پره بینی را آرام با انگشت بگیرید و پنج دقیقه فشار بدهید.

بعد کمپرس سرد دو سمت بینی بگذارید. برخی اعتقاد دارند کسیکه گرفتار خون دماغ شده، باید سرش را بطور کامل به عقب متمایل کند، ولی این کار اشتباه است و سبب میشود خون به حلق و ریه وارد بشود، به خصوص چنانچه سهمگین باشد، حالت نیمه نشسته، بهترین حالت است.

کی لازم است به دکتر مراجعه کرد؟
چنانچه خونریزی با اقدام هایی که گفتیم کنترل شد، چه مناسب‌تر اما چنانچه استمرار پیدا کرد و با این اقدام‌های ساده بند نیامد چه؟
چنانچه خونریزی بند نیامد یا حتی زود بند آمد ولی تکرار شد و دائم اتفاق افتاد یا شدید بود، قطعا باید به دکتر رجوع کرد.
چنانچه خونریزی با علایم دیگری مانند سردرد باشد یا کیپ شدن بینی هم وجود داشته باشد، به خصوص بچه‌ای که خون دماغ میشود و بینی اش می‌گیرد، حتما بایست به دکتر مراجعه نمود.
چنانچه تراوش بینی در بچه بدبو باشد، دلیلش این است که جسم خارجی در بینی وجود دارد، مگر این که خلافش پایدار شود.
تراوش خونی یکسره از بینی میتواند نشانه تومور غیر بدخیم یا بدخیم باشد.

تومور غیر بدخیم آنژیوفیبروم زیادتر در پسرها و تا حوالی اوایل سن بالغ شدن که تغییرات بینی ایجاد میشود، شایعتر است، ولی گاهی پس از آن هم دیده میشود. گاهی خونریزی بینی آنقدر سهمگین است که برای به وجود نیامدن مشکل جدی برای مریض و حتی بخطر نیفتادن جان او جراحی واجب است که در روزگار کنونی با آندوسکوپی انجام میشود.

وقتی کار به درمانگاه و مرکز درمانی می‌کشد.
چنانچه خونریزی ادامه بیابد و سهمگین باشد، کار به دکتر متخصص و مرکز درمانی می‌کشد، ولی در شفاخانه برای مریض چه می‌کنند؟
اول برای مریض تامپون می‌گذارند، یعنی یک باند باریک را به پماد آنتی بایوتیک مانند تتراسیکلین آغشته میکنند تا ۴۸ تا ۷۲ ساعت بماند تا خون بند بیاید.
رایج‌ترین محل خونریزی، قسمت قدامی تیغه بینی است.

گهگاهی در صورت خونریزی درازمدت چنانچه دکتر در معاینه رگ عامل خونریزی را ببیند و محل خونریزی محدود و مشخص باشد، آن را با برق، مواد شیمیایی و رادیوفرکوئنسی می‌سوزاند. در کسی که بدلیل فشارخون و لوسمی خون دماغ شده و محل خونریزی اش پراکنده است، نه فقط سوزاندن بنفع فرد بیمار نیست، بلکه وضع را وخیم‌تر میکند و باید مشکل زمینه‌ای حل شود.

از سمت دیگر، سوزاندن باید محدود و با دقت باشد، چون چنانچه با بی احتیاطی باشد، سبب سوراخ شدن تیغه بینی میشود. گاهی خونریزی بینی آنقدر سهمگین است که برای به وجود نیامدن مشکل جدی برای مریض و حتی بخطر نیفتادن جان او جراحی واجب است که در روزگار کنونی با آندوسکوپی انجام میشود.

به این شیوه هم محل خونریزی مشخص و هم درمان انجام میشود، ولی گاهی این نیز مفید نیست و از راه گردن، رگ اساسی را (کاروتید خارجی) می‌بندند.

چنانچه زیر آفتاب بایستیم، خون دماغ می‌شویم؟
حالا می‌رسیم به آنچه ابتدای متن مطرح کردیم و عقیده مادربزرگ‌ها درباره این که چنانچه زیر آفتاب بایستیم، خون دماغ می‌شویم.
بطور معمول بیشتر در زمستان که هوا سرد و خشک است، خون دماغ شایعتر است، علی الخصوص در محیط دربسته‌ای که در آن لوازم گرم کننده وجود دارد، ولی چنانچه در تابستان کسی در مواجه با گرمای زیاد قرار گیرد، برای اینکه بدن قادر باشد گرما را دور کردن کند، عروق سطحی گشادتر میشود و خون دماغ در آنهایی که مستعد هستند، اتفاق میوفتد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =