تاثیر داشتن ریش و سبیل برای آقایان

فایده ریش و خاصیت داشتن ریش و سبیل برای مرد

قرن‌ها مردهایی که ریش می‌گذاشتند ادعا کرده اند که صورت پوشیده شده از موی آن‌ها یک عایق بندی عادی است. ولو در یک مقاله فلسفی در سال ۱۸۵۴، یک فیلسوف مدعی شد که کارکرد ریش و سبیل بگونه‌ای است که از بعضی نواحی حساس بدن آدم در برابر سرما مراقبت میکند.

حال محققان این فرضیه را اثبات کرده اند.

چینی‌ها در سال ۲۰۱۲ بررسی‌های روی این مبحث را آغاز کردند و پوست حدود ۱۰۰ مرد ریشو و بدون ریش و سبیل را همراه هم سنجش کردند و دریافتند که درجه حرارت لب آقایانی که ریش و سبیل دارند، یک درجه بالاتر از سایر افرادست

این تست روشن کرد که آقایانی که ریش و سبیل ندارند، تا حدی گرمای بدن که مردها.

حال برخی محققان این موضوع اسرارآمیز را حل کرده اند و به این جمع بندی رسیده اند که ریش و سبیل بدن آقایان را گرم‌تر نگه میدارد.

مایکل کاباناک، متخصص فیزیولوژی می‌گوید: «تنها خطری که شاید ریش و سبیل ایجاد نماید، افزایش بیشتر از اندازه درجه حرارت مغز است».

ولی جالب اینجاس که وی عقیده دارد که مسیر تکاملی آدم بنوعی است که این گرم شدن را بشکل دیگری جبران میکند و آن کچلی ارثی در آقایان است!

کاباناک بر این عقیده است که اندک شدن موی سر، شبیه به تهویه هوا عمل میکنند و گرمای حاصل از ریش و سبیل را متعادل میکند.

وی نام فرضیه خود را «تعادل تنظیم حرارتی» گذاشته است و برای این فرضیه هم ده سال است که روی ۳۹ مرد مطالعه میکند.

او با اعتماد بسیار میگوید که آقایانی که ریش بلندتری دارند – یا ریش خود را نمی‌زنند- پس روی خط مو دارند.

خواص داشتن ریش و فواید سبیل برای زیبایی پوست مردان

صحیح هست که سبیل‌ها فقط بخشی از پوست زیر بینی را می‌پوشانند ولی بهرحال توانایی دارند بخش کوچکی از پوست , بهمین علت اشعه‌های زیان آور خورشید حفظ نمایند.

تحقیقات علمی تازه نشان می‌دهند ریش و سبیل توانایی دارند. پوست مردان را ۹۰ تا ۹۵ درصد از زیان‌های اشعه ماوراء بنفش خورشید مصون نگه دارند. نتیجتا کهنسالی پوست به تاخیر می‌افتد و درصد بروز سرطان پوست به کمترین حد می‌رسد.

در حالت کلی مو‌ها حفاظ خوبی در برابر خورشید هستند.

بعضی از کارشناسان معتقدند مو‌ها مانند فاکتورهای حفاظتی (SPF) عمل میکنند.

هر قدر موهای صورت بلند و متراکم‌تر بوده و ضخامت بیشتری داشته باشند، فاکتور حفاظتی شان قوی‌تر است.

عفوت‌ها و جوش‌های پوستی را تقلیل میدهد.

وقتی قسمتی از صورت با سبیل پوشیده شده، دیگر ضروری نیست موهای این بخش روزانه تمیز شوند، نتیجتا احتمال عفونت باکتری‌ها و آکنه صورت کاهش میابد و مشکلات بعدی برآمده از آن نیز تا حدی از بین بردن می‌شوند. متخصصان مو و پوست می‌گویند در این وضعیت فولیکول‌های مو عفونت انجام نمی‌دهند و بدلیل بسته شدن فولیکول‌ها، جوش‌ها و آکنه ‌های صورت ایجاد نمی‌شوند. نشانه‌های

کهنسالی پوست را می‌پوشاند.

اشخاصی که خنده عمیقی دارند یا می‌خواهند کهنسالی پوست اطراف لب‌ها را بپوشانند، پسندیده‌تر است از یک سبیل بلند و کلفت کمک بگیرند. گروهی از سبیل‌ها نعل اسبی هستند که برای این قبیل اشخاص مناسب بنظر میرسد چون دنباله‌های سبیل روی خط خنده امتداد می‌یابد و اثری از خنده باقی نمی‌ماند.

نشانه‌های حساسیت و آسم را به کمترین حد می‌رساند.

گرچه در مورد این ویژگی سبیل توافق جمعی وجود ندارد ولی گروهی از کارشناسان مو و پوست معتقدند که موهای صورت توانایی دارند نشانه‌های آسم و حساسیت را کمتر کنند و نقش حفاظتی در ساختار تنفسی دارند.

البته بعضی‌ها هم بطور کامل با این فرضیه مخالفند.

با این حال برآیند چند پژوهش نشان میدهد اشخاصی که نسبت به عوامل حساسیت زا و آلودگیهای محیطی حساس هستند، میتوانند از این مزیت سبیل سود ببرند.

موهای پایین بینی مانند فیلترهایی عمل میکنند که میتوانند از وارد شدن ذرات و عوامل حساسیت زا به بینی جلوگیری کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفت =