آیا جویدن ناخن مفید است؟

کشف فایده مکیدن انگشت

پژوهشی جدید می‌گوید. مکیدن انگشت یا جویدن ناخن در دوران کودکی می‌تواند علت پایداری بدن در مقابل آلرژی ‌ها باشد. این پژوهش نظریه‌ای را تحکیم میکند که می‌گوید بدن کودکان رشدیافته در محل آلوده، نسبت به آلرژی ‌ها مقاوم‌تر است.

مکیدن شست یا جویدن ناخن از عادت‌های کودکانه‌ای نیست که محبوب پدر و مادر باشد.

این عادت‌ها ولی به احتمال در قوی سازی سلامت کودکان مؤثر هستند.

بر پایه یک پژوهش درازمدت محققان نیوزیلندی، بدن کودکانی که شست خود را می‌مکند یا ناخن خود را می‌جوند در قیاس با افرادیکه در کودکی این عادت‌ها را کنار می‌گذارند، در مقابل آلرژی‌ها به مراتب مقاوم‌تر است.نتیجه این تحقیق در گاهنامه تخصصی “”Pediatrics آمریکا انتشار یافته است.

به عقیده دست اندرکاران، برآیند این پژوهش احتمال درستی نظریه‌ای را تحکیم میکنند که بر اساس آن انسان‌های رشدکرده در محل آلوده‌تر، در مقابل آلرژی‌ها مقاومترند.

بر همین اساس، آلودگیها امکان دارد در پی مکیدن شست یا جویدن ناخن وارد جسم و تن کودک شوند. بنا بر پژوهش یادشده، در میان بیشتر از هزار فرد ۱۳ ساله، ۴۹ درصد افرادیکه در کودکی نه ناخن جویده و نه شست مکیده بودند، دستکم به یک محرک بازتاب آلرژیک نشان داده اند.

در میان آزمایش شوندگانی که در دوران کودکی به یکی از این دو عادت داشته اند، ۳۸ درصد بازتاب آلرژیک نشان داده اند؛ در میان افرادی که در دوران کودکی هم ناخن می‌جویده اند و هم شست می‌مکیده اند، تنها ۳۱ درصد به آلرژی گرفتارند.

سرپرست تیم پژوهشی از دانشگاه اُتاگو نیوزیلند معتقد است: «نتایج پژوهش این نظریه را تحکیم میکند که ارتباط با میکروب‌ها در سن و سال کمتر درصد مبتلا شدن به آلرژی را تحدید می‌کند» باب هنکوکس با این وجود به نکته با اهمیتی اشاره می‌کند: در بررسی‌ها تنها پوست افرادِ موردِ آزمایش رصد شد؛ در گونه‌ای از آلرژی‌ها – مانند التهاب آلرژیک مخاط بینی – که در آن‌ها نشانه‌های آلرژی تنها روی پوست پدیدار نمی‌شوند، در همه اشخاص مورد آزمایش – چه افرادی که ناخن می‌جویدند و شست می‌مکیدند و چه دیگران – درصد مبتلا شدن به آلرژی یکسان بود.

مبتکران این تحقیق یادآوری می‌کنند: «ما نمی‌گوییم اطفال را بایست به در پیش گرفتن چنین عادت هایی ترغیب کرد، زیرا میزان حقیقی اثر مثبت این عادت‌ها بر سلامتی هنوز مشخص نیست»

پژوهندگان در این پژوهش هزار و ۳۷ کودک ۵، هفت، ۹ و یازده ساله را به دسته هایی که شست می‌مکند، ناخن می‌جوند یا هیچیک از این عادت‌ها را ندارند، تقسیم کرده و آن‌ها را تحت نظر گرفتند.

هنگامی که کودکان به ۱۳ سالگی رسیدند، از دید مبتلا شدن به آلرژی آزمایش شدند.

آزمایش در سن ۳۲ سالگی تجدید شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + دو =