فواید استشمام گل‌ها

مزیت‌های بوییدن گل‌های معطر در بهار

همنشینی گل بعنوان یکی از راهکارهای ایجاد آرامش مطرح شده است. پژوهشگران به تازگی دریافته اند استشمام گل‌ها علی الخصوص گل رز در قویتر کردن حافظه و افزایش آرامش تاثیرگذار است.

به بیان یک کارشناس طب مکمل، استشمام رایحه شکوفه‌ها و گل‌ها در بهار می‌تواند به مقدار فراوانی از هیجانات و التهاباتی چون خشم، عصبانی شدن ، زودرنجی و حتی شادی‌های غیرمنتظره که باعث ظهور تنش‌های عصبی و مشکلات روحی میشود، بکاهد.
رایحه درمانی یکی از برترین و اندک عارضه‌ترین درمان‌های تکمیلی در طب قدیمی ایران است.

در بهار به دلیل این که خون غلیان زیادتری دارد و اخلاط در حرکتند، عواطف دستخوش تغییراتی میشود و بر اخلاق و رفتار اشخاص اثر تند و تیز می‌گذارد.

بنابراین استشمام رایحه گل‌های معطر و تازه یا خشک، به ویژه گل محمدی، شکوفه بهارنارنج و حتی خوردن میزانی گلاب می‌تواند به تحکیم مغز و اعصاب از این نظر یاری رساند.

مزیت‌های استشمام گل‌ها

وی مازاد و اضافه کرد: با بوییدن گل‌های بهاری ترکیباتی به درون ریه‌های ما راه می‌یابد که به آسانی با مولکول‌های اکسیژن ترکیب شده، بدین طریق به درون خون راه یافته و سبب تلطیف روح و کسب انرژی‌های مثبت و آرامش میشود.
او گفت: مزیت دیگر استشمام گل‌ها، انس گرفتن و نزدیک شدن به گیاهان است که در نهایت بدن در مقابل عوامل آلرژی زای محیطی و حساسیت‌های بهار مقاوم خواهد شد.
ایشان با اشاره باینکه در رایحه درمانی از اسانس، روغن یا عصاره فرّار گیاهان خوش عطر و بو برای علاج یا تسلی برخی اختلالات بدنی هم استفاده میشود ادامه داد: این روغن‌ها از چند طریق خوردنی، استنشاقی، تماس با پوست ( ماساژ ) و یا استفاده در حمام به گردش خون راه یافته، بعد از اثربخشی از مسیر ساختار ادراری یا بازدم دور کردن می‌شوند و بیشتر قابلیت گردهمایی در بافتهای بدن را ندارند.

به همین سبب، جز در زمینه بیمارانی با مشکلات کلیوی و کبدی، برای بقیه اشخاص قابل استفاده اند.این دستیار تخصصی افزود: زیادترین شکل بکارگیری رایحه درمانی از مسیر استنشاقی و به همراه ماساژ یا همان دست ورزی عضو مورد نظر با روغن‌های معطر گیاهی است که با افزایش میزان اکسیژن و کمک به بهتر شدن گردش خون و تحریک و ایجاد اندورفین باعث افزایش آستانه درد و کاهش درک فرد از درد میشود.
وی همچنان توصیه کرد: بکارگیری روغن‌های معطر قواعدی دارد که چنانچه ملاحظه نشود میتواند یک بیماری ساده را به بیماری خطرناکی تبدیل کند.

بنابراین چنین روغن‌ها و عصاره هایی بایستی تحت نظر یک کارشناس طب مکمل استعمال شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =