ریش گذاشتن خوبه یا بده؟

آیا میدانید ریش گذاشتن مردان چه فوایدی دارد.

بعضی‌ها گمان می‏کنند ریش گذاشتن برای مردانی مناسب‌تر است که مهلت یا گرایش چندانی برای رسیدگی به خود ندارند در حالیکه قاعده این است که آقایانی باید ریش بگذارند که زمان مکفی برای رسیدگی به آن را دارند و در غیر از این حالت شاید مناسب‌تر باشد ریش خود را بتراشند…واقعیت این است که ریش گذاشتن مردان فواید خیلی زیادی برای تندرستی آن‌ها دارد که در این نوشته با این فواید آشنا می‌شوید.

مزایا و معایب ریش گذاشتن مردان برای تندرستی

 

چارلز داروین نظریه پرداز مشهور بریتانیایی در کتاب خود بنام «تبار انسان» به موضوع ریش مردان هم پرداخته بود و در فرضیه‌ی خود بیان می‌کرد موی زیاد مردان برای خانم‌ها جذاب بوده و یکی از معیارهای آن‌ها برای گزینش و انتخاب شریک زندگی بوده است.

گرچه احتمال دارد عده‌ای این نکته را انکار کنند ولی زیست شناسان امروزی هم نظریه‌ی داروین را تصدیق کرده اند و این موضوع را که آقایانی که ریش دارند در قیاس با آقایانی که موی صورت خود را بطور کامل اصلاح میکنند جذابیت بیشتری برای زن‌ها دارند شاهدی بر ادعای خود می‌دانند.

ولی علاوه بر ایجاد جذابیت ظاهری، متخصصان اعتقاد دارند آقایانی که ریش و سبیل دارند از برتری‌های دیگری هم علی الخصوص سلامتی بیشتر برخوردار هستند.

۱ از پوست در مقابل تابش آفتاب مراقبت میکند.

در پژوهشی که در دانشگاه ساوثرن کویینزلند استرالیا صورت گرفت معلوم شد ریش مردان مانع از رسیدن ۹۰ تا ۹۵ درصد اشعه‌های فرابنفش تابش آفتاب به پوست صورت میشود. بدین گونه فرآیند کهنسالی کند میشود و ریسک مبتلا شدن به سرطان پوست کاهش میابد.

دکتر نیک لو یک متخصص پوست بریتانیایی می‌گوید در حالت کلی مو محافظ شایسته‌ای در مقابل تابش آفتاب است: «مو عملکردی شبیه به فاکتور SPF دارد.

هرچه میزان و ضخامت موها بیشتر باشد، بنوعی میتوان گفت درجه‌ی SPF بالاتر است».

آشنا شدن با ۵فایده ریش گذاشتن برای آقایان

دو نشانه‌های آسم و آلرژی را تقلیل میدهد.

بخش زیادی از پژوهش‌ها بیان میکند در مورد آقایانی که گرده‌ی گیاهان یا گرد و غبار سبب آلرژی یا آسم در آنها میشود، موهای صورت شان که در نزدیکی بینی قرار دارد مانند نوعی فیلتر عمل میکنند و قبل از آن که ذرات آلرژی زا وارد بدن شوند جلوی آن‌ها را میکیرد.

۳ نشانه‌های کهنسالی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر پیشگیری از تابش آفتاب و کاستن از علایم کهنسالی برآمده از آن، موی صورت با نمناک نگه داشتن پوست صورت نشانه‌های کهنسالی را کاهش می‌دهد. ریش از پوست صورت در مقابل باد و هوای سرد که سبب خشک شدن پوست می‌شوند مراقبت میکند.

هم چنین بکارگیری نمناک کننده‌ها بر روی پوستی که ریش دارد در قیاس با پوستی که در مواجه با مستقیم هوا است و آبرسان و رطوبت دهنده به آسانی از روی آن پاک میشود مؤثرتر خواهد بود.

چهار از فرد بیمار شدن جلوگیری میکند.

کارول واکر متخصص سلامت مو می‌گوید ریشی که زیر چانه و گردن رشد میکند درجه حرارت گردن را بالا میبرد و می‌تواند از مبتلا شدن به سرماخوردگی ممانعت نماید.

او در این مورد بیان می‌کند: «مو عایقی به منظور حفظ گرمای بدن است.

ریش بلند و پرپشت مانع از سرمای هوا میشود و درجه حرارت گردن را افزایش میدهد، بدین گونه زمانیکه در معرض هوای بیرون باشید یک مزیت شمرده می‌شود».

دکتر فیلیکس چوآ متخصص بیماری‌های تنفسی هم می‌گوید موی صورت مانند یک مانع فیزیکی در مقابل هوای سرد عمل می‌کند: «موهای اطراف چانه و گردن یک لایه‌ی محافظ ایجاد می‌کند».

ریش گذاشتن مردان

آشنا شدن با معایب ریش گذاشتن برای آقایان

پنج عفونت را تقلیل میدهد.

دکتر مارتین وید متخصص پوست می‌گوید داشتن ریش و سبیل به معنی آن است که موی صورت اصلاح نشده؛ مسأله‌ای که عامل اساسی عفونت‌های باکتریایی در ناحیه‌ی ریش است: « اصلاح صورت با تیغ سبب پیدایش جوش، موهای زیرپوستی و فولیکولیتیس (التهاب و عفونت فولیکول‌های مو) میشود، بنابراین مردان توانایی دارند از برتری‌های داشتن ریش استفاده کنند»

معایب ریش گذاشتن مردان

آزمایشات بعمل آمده بر روی چند مرد (ریش دار) بیان میکند، موهای صورت مردان بطور معمول حاوی باکتری هایی میباشد که در روده و مدفوع یافت می‌گردد، که این موضوع تنها به اشخاص ژولیده ختم نمی‌گردد.

چرا که به شیوه کلی ریش پناهگاهی برای باکتری‌ها بحساب می‌رود و میکروبهای زیادی را در خود جمع میکند.

این دشواری می‌تواند عفونت‌های پوستی و عفونت‌های باکتریایی فولیکول مو را گسترش دهد. بکارگیری صابون‌های ضدعفونی کننده و درمانهای موضعی به بهتر شدن جوش و چرک دانه‌ها یاری می‌کند مطالعه تازه انتشاریافته در گاهنامه بیهوشی حکایت از این دارد مردان (ریش داری) که از ماسک‌های جراحی استفاده میکنند نسبت به دیگر مردان (بدون ریش) مستعد بروز این باکتری‌ها هستند.

گفتنی است؛ پژوهشگران توصیه داشتند که طبیبان دارای ریش اندک‌تر از این ماسک‌ها بهره ببرند نکته مهم است که باکتری‌های موجود در موی صورت مردان تواناست بیماری‌های دهان را بیشتر کرده و در صورت تماس آن را به دیگران انتقال دهد.

بنابراین ریش نقطه کانونی برای این انتقال شمرده می‌گردد.

با وجود بررسی‌های متعدد باید متذکر شد که داشتن ریش و بلند کردن آن‌ها با حفظ نکات بهداشتی مشکلی را ایجاد نمیکند.

شست و شوی منظم و بکارگیری پاک کننده‌های ضدعفونی کننده مسائل بهداشتی هستند تازه را بایست به آن‌ها دقت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 9 =