ژلوفن را با چه قرصهایی نباید مصرف کرد؟

دارو‌های ضد انعقادی را با قرص ژلوفن مصرف نکنید!!!

مصرف قرص ژلوفن در بیماران قلبی و عروقی میتواند منجر به افزایش حملات قلبی شود، مصرف بلند مدت قرص ژلوفن و این دسته از داروها با دوز بالا میتواند منجر به خونریزی معده و زخم‌های گوارشی علی الخصوص در اشخاص بالای ۶۵ سال، سیگاری و الکلی شود با عنایت به قابل فروش بودن این دسته از داروها بی نسخه، شاید در ظاهر داروهای بی خطری به نظر برسند ولی عارضه‌های گوناگونی برای مسکن ژلوفن و دیگر داروهای شبیه مطرح است، بهمین علت در بعضی گروه‌های جمعیتی خاص این داروها باید با مراقبت و محتاطانه استفاده شود و یا حتی الامکان مصرف نشود.

داروی ایبوپروفن بنام تجاری پروفن به صورت دراژه وجود دارد که سه چهار سالی است که بصورت ژله‌ای و بنام ژلوفن مهیا میشود. در تکنولوژی جدید داروسازی تولید داروها به صورت ژله‌ای بسیار جا باز کرده است زیرا تولید داروها به صورت ژله‌ای عارضه‌های قرص را به کمترین حد می‌رساند و جذب دارو را تندتر میکند.

از عارضه‌های این دارو عارضه‌های گوارشی است که از آن جمله می‌توان اثر آن بر روی کبد را ذکر کرد چون این دارو در کبد متابولیزه میشود تا قابلیت جذب داشته باشد بنابراین استفاده بیش از حد آن به کبد فشار می‌آورد.

یکی دیگر از عارضه‌های آن تاثیر این دارو بر کلیه است چرا که دور کردن دارو از مسیر کلیه صورت میگیرد و استفاده زیادتر از حد آن بر کلیه تاثیر میگذارد. این دارو در بالغین استفاده میشود و به صورت کپسول‌های ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرمی در بازار موجود است؛ از این دارو در امراضی چون آرتریت، نقرس، دردهای شدید قاعدگی و درد دندان استفاده میشود.

این دارو خواص ضد درد، از ویتامینهای، ضد تب دارد که کودکان از این دارو به صورت شربت و بنام ایبوپروفن استفاده میکنند. در حالت کلی توصیه میشود تمامی داروها در ۳ماه ابتدای حاملگی استفاده نشود؛ ژلوفن طی ماه‌های حاملگی جز دسته B است یعنی برای جنین ضرری ندارد ولی بایست طبق دستور دکتر متخصص استفاده شود.

ولی در ۳ ماهه سوم بارداری این دارو جزء دسته D قرار میگیرد که نباید استفاده شود و استفاده از آن سبب پیدایش اختلالات جنینی میشود.

قرص ژلوفن همزمان با داروهای ضد انعقادی مصرف نشود

تداخل دارویی ژلوفن با دارو‌های ضد انعقادی

داروهای ضد انعقاد بااهمیت‌ترین دسته دارویی در تداخل با قرص ژلوفن است، داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین در موقع مصرف مصادف با قرص ژلوفن می‌تواند احتمال خونریزی را در فرد بالا میبرد.

دیگر مشکلات ناشی از مصرف همزمان قرص ژلوفن با آسپرین : ژلوفن اثرات حفاظت قلبی را کاهش میدهد و نباید مصادف با داروی آسپرین استفاده شود، بر این اساس بایست زیر نظر دکتر استفاده شود.

مصرف همزمان قرص ژلوفن با داروی سنیتوئین که داروی تشنج ی است، منتهی به افزایش اثرات دارو میشود، بنابراین آنهایی که از داروی سنیتوئین استفاده میکنند بایست با نظر دکتر اقدام به مصرف قرص ژلوفن کنند.

مصرف همزمان قرص ژلوفن با دواهایی مانند پیروکسیکام، نالترکسون و دیکلوفناک را از دیگر تداخلات دارویی قرص ژلوفن : این دسته از داروها که شاید توسط طبیبان متفاوت به طور همزمان و ناآگاهانه برای مریض تجویز شود، سبب اثربخشی بیشتر نمی‌شوند بلکه تنها خطر عارضه‌های را شدت می‌بخشند.

خانم‌ها در سه ماه نخست بارداری نباید بدون مشاوره با دکتر از قرص ژلوفن بهره ببرند، پیش از عمل جراحی نیز باید دکتر در خصوص استفاده از دارو از سوی فرد مطلع شود، زیرا یک هفته پیش از جراحی باید مصرف نمودن این دارو قطع شود.

قرص ژلوفن و این دسته از داروها حالت وابستگی ایجاد انجام نمی‌دهند و تنها به علت اثرات تسکین دهنده درد، فرد را تحریک به مصرف بیشتر از تجویز دکتر متخصص میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 16 =