رشد مغزی

رشد مغز بعد از جوانی

تحقیقات جالب در زمینه رشد و مسیر تکاملی مغز

تا همین چند وقت پیش، اعتقاد بر این بود که مغز در نخستین سال‌های زندگی به مسیر تکاملی و بلوغ کامل می‌رسد.

مطابق یکی از افسانه‌های قدیمی وقتیکه ما رشد می‌کنیم یا از چیزی رنج می‌بریم، سبب فقدان نورون‌ها و کاهش ساختارهای عصبی میشود که غیر قابل برگشت می‌باشد.

خوشبختانه، شیوه‌های جدیدی در حال توسعه هستند که به ما اجازه می‌دهند تا چیز‌های بزرگ و شگفت انگیزی را بدست آوریم.

یکی از با اهمیت‌ترین چیزهایی که می‌توانیم بواسطه آن بدست آوریم قدرت نوروپلاستی است.

در کل مغز ما بدون پرداختن به اینکه چند سال دارید و اتفاقات دیگر، بطور خودکار بازسازی میشود.

مغز شما، اتصالات عصبی جدیدی را ایجاد میکند و چنانچه شما آنرا قویتر کنید، بطور روزمره بهبود میابد..

سن رشد کامل مغز

یکی دیگر از کشف‌های شگفت انگیز تازه این است که مغز شما بین ۳۰ تا چهل سالگی به بلوغ کامل می‌رسد.
جمله قبل، امکان دارد که توجه شما را به خودش جذب کند و بخواهید بیشتر درباره این موضوع بدانید. خب، برای اطلاع بیشتر شما در این قسمت از زیبان قصد داریم تا شما را با واقعیات جالبی از رشد مغز آشنا کنیم.

چنانچه شما به سن سی سالگی رسیده اید یا چند سال قبل آنرا گذرانده اید بایست بدانید که ذهن شما در حال مسیر تکاملی است.

این تغییرات را متوجه خواهید شد.

خبر مبنی بر مسیر تکاملی مغز در سی و شش الی چهل سالگی را چند ماه از مسیر نشریات Science Daily و Journal of Neuroscience انتشار یافت.
رشد مغز

دانستنی‌های جالب در زمینه سن مسیر تکاملی رشد مغز

مسیر تکاملی رشد قشر بصری مغز در سی و شش سالگی

قشر بصری در سی و شش سالگی متوقف خواهد شد.

گروهی از محققان از دانشگاه McMaster در انتاریوی کانادا کشف کردند قشر بصری که مرکز پردازش تصویری در مغز آدم است در سن چهل سالگی بطور کامل متوقف میشود.

پیش از این که این موضوع اثبات شود، اعتقاد بر این بود که قشر بصری در سن پنج یا شش ماهگی در آدم متوقف میشود و این کشف غیرمنتظره محققان را شوکه کرد.
در اثبات این موضوع بافت مغز ۳۰ نفر بین بیست تا ۸۰ سال توسط کالج علوم اعصاب McMaster مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و آن‌ها نکته‌های زیر را کشف کردند.
فعالیت پروتئین‌های گلوتاماترگیک در اشخاص بین ۳۵ الی ۴۱ ساله به مسیر تکاملی رسیده بود.
تا همین اواخر محققان براین باور بودند که قشر بصری آدم طی الگویی با حیوانات هم خوانی دارد و بعبارتی دیگر در دوره طفولیت به بلوغ می‌رسد و اثبات شد که این مورد فقط یک اشتباه بوده است و در سی و شش سالگی به مسیر تکاملی خواهد رسید.
رشد مغز

مسیر تکاملی رشد قشا بصری مغز در سی و شش سالگی

دیدگاه آدم نسبت به محیطی که در آن زندگی میکند در دوره طفولیت توسعه پیدا میکند.
بعضی از پروتئین‌ها، علی الخصوص پروتئین‌های GABAergic (گاما آمینوبوتیریک اسید)، تا وقتیکه دوره بلوغ به انتها و پایان برسد، به ۸۰٪ تکمیل فعالیت خود می‌رسد.
مضاف بر این با اهمیت است که ذکر کنیم می‌بایست دقت داشته باشید که در این برآیند بدست آمده تفاوتی بین زنان و مردان نیست و همگی در این برآیند بدست آمده برابر هستند و هیچ فرقی ندارند و همان الگوی بلوغ را دنبال میکنند.
این کشف به چه معناست؟
پیش از اینکه متوجه بشوید که این مسیر تکاملی به چه معناست، توصیه میکنیم که اول به آنچه که در قشر بصری انجام میشود بیاندیشید که در دنباله خواهید خواند:
قشر بصری نخستین، پردازش اطلاعات اخذ شده توسط شبکیه چشم (retina) است وقتیکه در اینجا، اطلاعات را به ۲۰ منطقه اختصاصی حل میکند و به ۲۸۰ میلیون نورون جابه‌جا‌ میکند و در آن‌ها اندوخته میشود.
دکتر کاترین مورفی، مدیر تحقیق، تشریح میکند که چیزی شبیه به این است می‌تواند باب تازه‌ای در زمینه درمانی برای مشکلات متعدد بینایی باشد.
یکی از اونها، که ساده‌ترین آن تنبلی چشم می‌باشد:
این شرایط که بعنوان آمبلیوپیا شناسایی شده است، به تعویق در کارکرد چشم منتج میشود و بطور ۱۰۰٪ بینایی کودکان مسیر تکاملی پیدا نمی‌کند تاکنون پژوهشگران تصور میکردند که چنانچه اقدام به مداوای این بیماری در ۷ تا ۹ سالگی نشود، می‌تواند به یک مشکل مبدل گردد که راه برگشت ندارند با وجود این، این شرایط هم اکنون می‌تواند در بالغین و بزرگسالان ۳۰ ساله درمان شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + نه =