علائم بی حال بودن در هوای گرم

ملال و خستگی گرمایی چه نشانه هایی دارد؟

با اینکه هنوز در بهار به سر می‌بریم، هوا بقدری گرم شده که گهگاهی در کوچه و خیابان افرادی را می‌بینیم که از گرما گرفتار ملتهب شدن پوستی، داغی، سردرد ، تهوع و سرگیجه می‌شوند.

به بیان یک کارشناس طب مکمل، آنهایی که در فصول گرم سال، بگونه‌ای مکرر گرفتار زیان‌های گرمایی می‌شوند، بیشتر کبد گرمی دارند و افزون بر اینکه بایست برای از بین بردن و مداوای آن به متخصصان طب قدیمی سر بزنند، ضروری است از استفاده از بعضی خوردنی‌ها نیز بپرهیزند.

ملال و خستگی گرمایی چیست؟

زیان‌های گرمایی بطور معمول در فصول گرم سال و بیشتر در نواحی جنوبی کشور و در سنینی که گرمای بدن غلبه زیادتری دارد علی الخصوص حدود بیست سالگی و زیادتر در جنس مذکر اتفاق می‌افتد؛ اشخاص مذکر، طبع گرم‌تری دارند.

هنگامی که درجه حرارت محیط اطراف بالاتر از درجه حرارت بدن باشد و بدن نتواند گرمای داخلی خود را دور کردن کند و بدلیل رطوبت زیاد هوا، تبخیر عرق محدود شود، بدن حرارتی بیشتر از اندازه ایجاد می‌کند که به «خستگی گرمایی» می‌انجامد. در این وضعیت فرد به مقدار بسیاری آب بدن خود را از دست میدهد، رنگ پوستش پریده، نمناک و سرد میشود و سرگیجه ، سردرد ، افت فشار خون ، تهوع و اسهال به سراغش می‌آید.

به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به ملال و خستگی گرمایی در فصول گرم سال باید از خوردن خوراکی‌ها و میوه هایی با طبع گرم همچون خربزه ، دستنبو، خرما و ادویه جاتی چون زنجبیل ، دارچین و فلفل پرهیز کرد و طی روز خوراکی هایی با طبع سرد همچون آبدوغ خیار ، ماست و خیار ، نان و پنیر و هندوانه ، سوپ جو و آشامیدنی هایی چون دوغ، سکنجبین، شربت عسل و آبلیمو ، آبغوره و ماءالشعیر خانگی خورد که طبعی با شدت سردی بیشتر دارند.

این کارشناس طب مکمل با اشاره باینکه زیان‌های متعاقب از گرمی هوا بیشتر کسانی را تهدید میکند که گرمی طبع زیادتری دارند گفت: این اشخاص چنانچه دچار علایمی چون جوش، بثورات جلدی و کهیر شدند، میتوانند از دوغ بدون نمک و به همراه خرفه بهره ببرند که هر دو طبعی سرد دارند.

وی ضمن تصریح بر اینکه نمک طبعی گرم دارد و سبب تشدید گرمی طبع میشود بیان نمود: اشخاص گرم طبع میتوانند برای تحمل گرمی متعاقب از روزه داری در وقت سحر گشنیز پلو به همراه دوغ یا ماست رقیق شده بخورند.

او در جواب به این سوال که برای بالارفتن حجم مایعات بدن در گرمای هوا باید چه تدابیری اندیشید گفت: در اثر گرما حجم مایعات بدن پایین آمده و تنظیم الکترولیت‌های بدن مبتلا به اختلال میشود. تندرستی بدن میتوان از شربت عسل و آبلیمو یا شیرین بیان استفاده کرد.

افزون بر این بایستی دقت نمود که هرگز قرص نمک خورده نشود چون سبب تشدید تهوع و گرمازایی بیشتر بدن میشود.

چنانچه شدت زیان گرمایی زیاد بود و تهوع و سرگیجه شدید نیز به سراغتان آمد، میتوانید با بازه و به اندازه یک سوم فنجان شربت عسل و بار دیگه یک سوم فنجان دوغ کم نمک بخورید.

پسندیده‌تر است مصرف این آشامیدنیها جرعه جرعه باشد تا به تهوع بیشتر منتج نشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + شانزده =