راهکار دریایی درمان ایدز!

کشف درمان ایدز در دل مرجان‌های دریایی

چندین سال قبل متخصصان مرکز علوم دریایی استرالیا گونه‌ای از مرجان‌های پردار را از آب‌های شمال استرالیا صید کرده و به همراه ۲۰۰ هزار نمونه دیگر در موسسه ملی سرطان «کورین رامسار» حفاظت کردند.

وقتی متخصصان در حال آزمایش روی این مرجان‌ها بودند به تاثیر فوق‌العاده آن‌ها در پیشگیری از آلوده شدن سلول‌های T شکلِ دستگاه ایمنی به ویروس ایدز پی بردند.

برآیند این مطالعه در ۲۹ آوریل طی کنفرانسی اعلام شد و گرچه این مطالعه در فازهای ابتدائی است ولی این کشف امیدها را بمنظور استفاده از ترکیب‌های حاصل از مرجان‌ها در معالجه اثربخش ایدز تازه کرده است.

متخصصان موفق به کشف پروتئینی بنام cnidarin از مرجان‌های پردار شدند که می‌تواند از وارد شدن ویروس ایدز به درون سلول‌های T شکل در ساختار ایمنی ممانعت نماید.

متخصصان موفق به کشف پروتئینی بنام cnidarin از مرجان‌های پردار شدند که می‌تواند از وارد شدن ویروس ایدز به درون سلول‌های T شکل در ساختار ایمنی ممانعت نماید. این وهله در حقیقت بااهمیت‌ترین مرحله تکثیر و گسترش بیماری ایدز محسوب میشود.

شخص مبتلا شده به اچ آی وی موقعی به مرحله ایدز میرسد که شمار سلول‌های T آنقدر اندک بشوند که نتوانند از پس انجام وظیفه عادی خود برآیند. سلول‌های لنفوسیت T واکنش‌های دفاعی بدن را موزون و مهار میکنند.

وقتیکه شمار سلولهای T به اندک‌تر از ۲۰۰ شماره در هر میکرولیتر خون برسد فرد به بیماری ایدز مبتلا میشود.

پروتئین cnidarin به صورت انحصاری تنها در یک نوع مرجان نرم مشاهده میشود ولی با وجود این متخصصان هنوز نمی‌دانند که این پروتئین عینا چه نقشی در حیات این مرجان‌ها ایفا مینماید. اعتقاد متخصصان بر این است که توانایی بازدارندگی cindarin در رویارویی با ایدز ناشی از خصوصیت بی همتا این پروتئین است.

پروتئین cindarin با پیچیدن به دور سلول ایدز از اتصال این ویروس به سلولهای میزبان ممانعت میکند و این یک خصوصیت بی همتا است که تاکنون در هیچ پروتئین دیگری مشاهده نکرده ایم. نتیجتا بنظر میرسد پروتئین cindarin دارای مکانیسم عملکردی منحصر به فردی است.
گرچه ممکن است که در صورت بکارگیری این پروتئین با قصد جلوگیری از ایدز، ویروس اچ آی وی در تقابل پروتئین cindarin مقاوم شود ولی با وجود این به علت این که این پروتئین در قیاس با دیگر شیوه‌های درمانی از یک مکانیسم متفاوت در نبرد با عفونت ایدز استفاده میکند لذا سود گیری از این روش درمان، اختلالی در دیگر شیوه‌های درمانی مرسوم ایجاد نمیکند.

بیشتر موجودات دریایی، ساختارها، مسیرهای متابولیکی، سیستم‌های تکثیر (تولید مثل) و مکانیزم‌های احساسی و دفاعی منحصر به فردی دارند، دلیل ظهور این خصوصیات بی همتا، زندگی در طیف وسیعی از شرایط محیطی است (از آب‌های سرد قطبی که درجه حرارت آن‌ها تا ۲۰- سانتی گراد می‌رسد، تا اعماق اقیانوس‌ها که میزان فشار در آنجا خیلی زیاد است) که بشر می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 2 =