مضرات حشره کش‌ها

خطرات حشره کش ‌ها برای تندرستی

با گرم شدن هوا، حشرات ریز و درشتی چون سوسک، پشه و مگس در طبیعت و هم چنین خانه‌ها بیشتر مشاهده می‌شوند. اشخاص هم برای راحت شدن از شر این حشرات و نیز حفظ بهداشت، با انواع حشره کش ‌ها به جنگشان می‌روند. نکته اساسی آن است که بیشتر موقعیت‌ها به علت نا آگاهی و ملاحظه نکردن موارد ایمنی بوسیله استفادا غیراصولی از حشره کش ‌ها، بیشتر به خودمان زیان می‌زنیم تا حشرات

محسن ریاحی پور، کارشناس زراعت و اصلاح نباتات و مدرس کمک‌های نخستین درباره انواع حشره کش و مسمومیت برآمده از آن می‌گوید: اسپری‌های حشره کش که در قدیم بنام امشی و به صورت دستی استعمال می‌شد، در روزگار کنونی به صورت از پیش آماده (افشانه)، پودری یا مایع و با نام‌های مختلف تجاری در تمام فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها قابل دسترسی است و همه ساله در اثر استفاده اشتباه و استفاده زیادتر از حد مجاز، برای اشخاص مشکل آفرین میشود و برخی را راهی مرکز درمانی میکند.

به بیان این کارشناس، مسمومیت با انواع حشره کش‌های خانگی شبیه سموم کشاورزی است، ولی بنابر قدرت سم، نشانه‌های اندک یا شدید ظهور میکند. نشانه‌های مسمومیت با حشره کش با نشانه هایی شبیه سرماخوردگی و با آبریزش از بینی و دهان، اشک ریزش و عرق کردن پوستی همراهست و چنانچه سم زیادی وارد بدن شود، شش‌ها گرفتار و اختلالات تنفسی و حتی مرگ عارض میشود.

خطرات حشره کش‌ها برای تندرستی

هنگام مسمومیت چه اتفاقی می‌افتد.

وقتیکه اسپری حشره کش به میزان فراوان در هوا پاشیده شود یا مستقیما به سوی فرد زده شود یا بر سطح میوه یا خوراک بنشیند، درصد بروز مسمومیت بالا میرود.

ریاحی پور با اشارت به این مطلب می‌افزاید، گهگاه هم حشره کش‌ها هنگام اسپری کردن گرفتار اشکال می‌شوند و بجای این که روی هوا پاشیده شوند، به صورت مایع از جداره حشره کش حرکت و با دست فرد تماس پیدا می‌کنند که در این موقعیتها، سم حشره کش بسرعت در چربی رویی روی پوست حل و سریع جذب و سبب مسمومیت میشود، ضمن اینکه بسترساز مبتلا شدن به بیماریهای پوستی یا نشانه هایی چون تورم، قرمزی، خارش، درد یا تاول می‌شوند.

بکارگیری حشره کش در محیط بسته خانه پرخطر است و قبل از بکارگیری این مواد می‌بایست در و پنجره‌ها را بطور کامل باز و بعد از استفاده، زمانی محل را ترک کرد این کارشناس می‌افزاید: بیشتر حشره کش هایی که اسپری می‌شوند، چنانچه از راه تنفس، پوست یا اتفاقی خورده شوند نشانه‌های وخیمی نداشته، حداکثر تا ۶ ساعت بدن را گرفتار میکنند، ولی حشره کش‌های پودری چون بیشتر اثر قوی و میانه دارند مسمومیت‌های جدی‌تری ایجاد می‌نمایند، چراکه هم سبب اختلالات خونی و مغزی می‌شوند و هم نسبت به اسپری، نشانه‌های شدید و درازمدت دارند و چنانچه سریعا قرار بدهند رسیدگی نشود عارضه‌های درازمدت در پی خواهد داشت.

در صورت تماس مکرر و غیراصولی با انواع حشره کش‌ها درصد مبتلا شدن به نقص کبد و کلیه، بیماری قلبی عروقی و اختلالات تنفسی خیلی است.

مصرف درست حشره کش‌ها

بکارگیری حشره کش در محیط بسته خانه پرخطر است و قبل از بکارگیری این مواد می‌بایست در و پنجره‌ها را بطور کامل باز و بعد از استفاده زمانی محل را ترک کرد.
ریاحی پور در جواب این پرسش که شیوه درست بکارگیری حشره کش‌ها به چه صورت است، می‌گوید: پسندیده‌تر است در مصارف خانگی از انواع حشره کش اسپری استفاده شود و در هر دفعه استفاده به میزان سه تا ۴ پاف اسپری لازم است و بایست تا ده دقیقه کسی وارد اتاق نشود.

خانمهای حامله، کودکان و افراد با سن بالا زیادتر در معرض مسمومیت متعاقب از تماس با حشره کش شیمیایی هستند..

اثر سموم موجود در حشره کش‌ها بسته بنوعی که استفاده میشود، میتواند تا مدت‌ها روی در و دیوار خانه باقی بماند. و در صورت تماس فیزیکی اشخاص خانه، وارد جریان خون و بروز اختلالات گوارشی شود.

خطرات قرص حشره کش

یکی از بزرگ‌ترین موارد استعمال ناصحیح و پرخطر حشره کش‌ها قرص‌های حشره کش است.

این قرصها حاوی ماده‌ای هستند که با مختل کردن ساختار اعصاب حشرات موجب فوت آن‌ها می‌شوند.

این کارشناس کمک‌های نخستین دراینباره میگوید: قرص‌های حشره کش، همانگونه که روی اعصاب حشرات تاثیر میگذارد، می‌تواند با گذشت زمان روی اعصاب پاراسمپاتیک آدم هم تاثیر نامطلوب بگذارد. ضمن اینکه پودر یا بخاراتی که از قرصهای حشره کش ساطع میشود می‌تواند به ریه اشخاص به ویژه سالمندان راه یابد و سبب خس خس سینه، سختی نفس ، سرفه شدید یا حمله آسم شود.

حشره کش

خطرات حشره کش‌ها برای تندرستی

بهترین راه نبرد با حشرات بکارگیری برچسب رنگی چسبناکی است که بدون هیچگونه پیامد و بویی، حشرات به طورغریزی به رنگ آن جلب میشوند و به آن می‌چسبند و نهایتا از میان میروند.

وی درباره نکات ایمنی بکارگیری حشره کش‌ها افزود: بطور معمول قرص‌های حشره کش در دستگاه‌های برقی مخصوصی قرار میگیرد و در بخش زیادی از خانه‌ها و رستوران‌ها استفاده می‌‏شود.

پرتوهای ماورای بنفش ساطع شده از این وسائل، محتوی مواد گندزدایی هستند که میتوانند با گذشت زمان روی بافتهای بدن آدم تاثیر سوء گذاشته، اختلالات پوستی یا انواع سرطان‌ها را ایجاد نمایند..

در نهایت سیستم حشره کش را روی فرش یا نزدیک محل خورد و خوراک و اتاق خواب قرار ندهید، ضمن اینکه آن را در جهتی نگذارید که نور آن به صورت مستقیم به سوی شما بتابد.
در حالتی که سیستم برقی حشره کش روشن است از دست زدن به میله‌های آن پرهیز کنید و قبل از جا به جا کردن، آن را خاموش کنید.

میتوانید به جای استفاده مکرر از این سیستم یا بکارگیری انواع حشره کش شیمیایی خانگی، با یاری گرفتن از عطاری‌ها در محل خواب تان از گیاهانی بهره جویی کنید که دور کننده حشرات موذی هستند.

اقدامات واجب و ضروری هنگام مسمومیت با حشره کش‌ها

چنانچه آلودگی از مسیر تنفس باشد، باید بی درنگ انسان را به محیط آزاد برد تا اکسیژن اتخاذ میکند و چنانچه فردی از مسیر مخاط چشم آلوده شده باشد، باید چشم را از درون به خارج به مدت ۵ تا ۶ دقیقه با آب شست وشو داد. این کارشناس ادامه میدهد، چنانچه راه تماس با حشره کش از مسیر پوست است، موضع را سریعا با صابون و آب بشویید و چنانچه نشانه‌های خفیفی همچون سرماخوردگی ، خس خس سینه و سختی نفس بروز کرد و رو به وخامت بود به نخستین مرکز درمانی مراجعه نمایید.

به توصیه این کارشناس، بهترین راه نبرد با حشرات بکارگیری برچسب رنگی چسبناکی است که بدون هیچگونه پیامد و بویی، حشرات به طورغریزی به رنگ آن جلب میشوند و به آن می‌چسبند و نهایتا از میان میروند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + ده =