کاربرد مغز دوم

وظایف مغز دوم یا ساختار عصبی روده چیست.

ساختار ساختار عصبی روده‌ای (سیستم عصبی آنتریک) به ساختار نخاع و مغز خیلی نزدیک است. به همین سبب نیز شکم لقب « مغز دوم » را یدک می‌کشد. شکم صرفا به منظور هضم و گوارش خوراک نیست.

این عضو بدن با ۲۰۰ میلیون نرون (سلول عصبی) و ۱۰۰ میلیارد باکتری دومین مغز آدم نامیده شده و اسرار خاص خود را دارد.

محققان در تحقیقات خود اثبات کرده اند «مغز دوم» در شکم کارکرد بخش‌های زیادی از جسم را به عهده دارد مغز دوم مسئولیت کنترل اعمال، تفکر و واکنش‌های بدن ما را بعهده دارد.

شما یک مغز دوم در شکم خود بنام ساختار عصبی روده دارید که بیشتر از اندازه تصور شما اعمال و سیستم‌های بدن را کنترل می‌کند.

اغلب افراد با کارکرد مغز آشنا هستند این عضو مسئولیت کنترل اعمال، تفکر و واکنش‌های بدن ما را بعهده دارد ولی دسته بزرگی ازمحققان در طول تحقیقات خود موضوع «مغز دوم» را طرح کرده و به اثبات کارکرد آن پرداختند. این تیم تحقیقاتی در ویدئو‌های تازه انتشار یافته خود نشان دادند چگونه مجموعه‌ای از اعصاب بدن که بعنوان ساختار عصبی روده شناخته شده اند کنترل بخش زیادی از عملکردهای جسم را به عهده دارد.
پژوهشگران اظهار کردند: ساختار عصبی روده به علت آن که کل دستگاه گوارش از مری تا انتهای ساختار دفعی را کنترل می‌کند جایگاه ویژه‌ای در کارکرد بدن دارد و حتی موقعی که کارکرد مغز از کار بیفتد می‌تواند به تنهایی دستگاه گوارش را کنترل نماید.

مغز دوم

ساختار عصبی روده مغز دوم آدم است.

کنترل اخلاق و رفتار توسط ساختار عصبی روده یا مغز دوم

ساختار عصبی روده علاوه بر کنترل دستگاه گوارشی دارای یک اثر شگفت آور در اخلاق و رفتار و رفتار ما نیز هست.

حدود نصفی از دوپامین و نود درصد از سروتونین، دو هورمون در ارتباط با عواطف خوب را باکتری‌های روده ما تولید میکنند.

یکی از نکته‌های مهم در خصوص مغز دوم ما این است که باکتریهای روده نه فقط اشتهای ما را کنترل میکنند شاید که در اخلاق و رفتار ما نیز تاثیر گذارند. در بعضی از بررسی‌ها مشخص کرده شده که خوردن ماست پربیوتیک که میکروب‌های بافایده به آن مازاد و اضافه شده در درمان افسردگی و اضطراب اشخاص تاثیر مثبت دارد علاوه بر این‌ها باکتریهای روده تندرست و سالم در انعطاف و نرمش پذیری بالاتر فرد در مقابل عواطف منفی اثربخش بوده و حس بخشندگی شما را تحکیم کرده و در پیوندهای اجتماعی شما موثر است.

چرا هوس خوردن غذای خاصی دارید؟

باکتریهای روده قادر هستند بطور صاف و مستقیم به مغز پیام ارسال کرده و درخواست نوع خاصی از مواد خوراکی از مغز را میکنند شاید بخش زیادی از شما این عبارت را بارها شنیده اید که یک فرد می‌گوید هوس کرده‌ام یک غذای خاص را بخورم این زمانیست که در اثر ارسال پیام از سوی باکتری‌های روده، مغز این حس را بشما القا میکند که اکنون دوست دارید غذای خاصی را بخورید.

استاد فیزیولوژی، روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا گفت: تحقیات نشان میدهد ساختار عصبی روده بعنوان یک راه مستقیم ارتباطی بین مغز و روده در طول رویه رشد ما مسیر تکاملی یافته و بدلیل آنکه هر چه می‌خوریم در سلامتی بدن کارکرد اساسی و مهم و حیاتی دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هفده =