مصرف چه مقدار قرص ویتامین‌ها مجاز است؟

آیا استفاده بیش از حد قرص ویتامین کشنده است.

مصرف مقدار فراوانی از ویتامینها و مکمل‌ها پیامدهای منفی بدنبال دارد. گرچه بخش زیادی از ویتامین ‌های قابل حل در آب زمانیکه به مقدار فراوانی مصرف شوند دور کردن می‌شوند، ولی انواع دیگر آن‌ها در بدن باقی می‌مانند. این ویتامین ‌ها توانایی دارند سمی شوند و پیامدهای جانبی جدی برای بدن داشته باشند.

مردم بطور معمول چنانچه حس بیماری و کسالت نکنند. آنتی بایوتیک نمی‌خورند، ولی اکثریت از آن‌ها به رغم فقدان نیاز بدنشان، از انواع مکمل‌های ویتامینی استفاده میکنند.

در حالیکه بیشتر موقعیت‌ها تنها عارضه‌های مصرف بی رویه و بیهوده ویتامین‌ها هدر دادن پول است و ویتامین مازاد بدن به آسانی از راه ادرار دور کردن میشود، ولی مصرف میزان افراطی ویتامین‌های بیهوده با پیامدهای جدی برای تندرستی همگام است. گاهی انسان‌های با این پرسش روبرو میشوند که آیا استفاده بیش از حد مکمل‌های ویتامینی می‌تواند کشنده هم باشد؟

مدیکال دیلی طی مقاله‌ای که دراین باره پخش کرده، آورده است: ویتامین‌ها، ترکیب‌های ارگانیکی بحساب می‌آیند که میزان محدودی از اونها برای تندرستی جسم ضرورت دارد. بدن بطور رایج میزان لازم آن‌ها را از مسیر خوراکی‌ها اخذ میکند، ولی در بعضی موقعیت‌ها، فرد با کمبود ویتامین‌ها مواجه میشود که البته تشخیص آن بعهده دکتر متخصص و بعد از انجام آزمایشات ضروری است.

طبیبان تاکید میکنند خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامین‌ها تنها از این جنبه که بخواهیم سلامت بیشتری داشته باشیم درست نیست و چه بسا احتمال دارد متحمل عارضه‌های گردهمایی آن‌ها در بدنمان هم بشویم.

«ماریسا پولئو»، کارشناس تغذیه از پنسیلوانیا گفت: مصرف مقدار فراوانی از ویتامینها و مکمل‌ها پیامدهای منفی بدنبال دارد.

گرچه بسیاری از ویتامینهای قابل حل در آب زمانیکه به مقدار فراوانی مصرف شوند دور کردن می‌شوند، ولی انواع دیگر آن‌ها در بدن باقی می‌مانند.

این ویتامین‌ها توانایی دارند سمی شوند و پیامدهای جانبی جدی برای بدن داشته باشند.

عارضه‌های مصرف بی رویه بعضی از پرمصرف‌ترین مکمل‌های ویتامین و املاح به شرح زیر است:

– آهن

کاهش گلبول‌های قرمز خون بیماریست که به علت نبودن مقدار مکفی گلبول قرمز در خون بوجود می‌آید.

گویچه‌های قرمز مسئول رساندن اکسیژن لازم به بافتهای بدن هستند.

این کمبود در میان خانم‌ها شایع‌تر است و میتواند باعث بروز نشانه هایی همچونخستگی و احساس کسالت شود.

طبیبان به اشخاص توصیه میکنند خودشان اقدام به تشخیص این اختلال نکرده و علی الخصوص از خوددرمانی اجتناب نمایند.

مازاد آهن بیهوده در بدن انباشته میشود و میتواند به سطح سمی افزایش پیدا کند.

هم چنین زیاده روی در مصرف آهن با طی شدن زمان سبب تغییر نوع رنگ پوست، بزرگ شدن کبد، دل درد، ریتم نامرتب قلب و عارضه‌های دیگر میشود.

در خانمهای حامله مصرف میزان فزاینده‌ای از آهن رایج است. یک پژوهش در هند نشان میدهد مصرف بالای آهن در خانم‌ها تندرست و سالم می‌تواند به دشواری هایی همچون بدنیا آمدن نوزاد با وزن پایین، بدنیا آمدن نوزاد نارس و رشد ناقص جنین منتج شود.

مصرف بی رویه ویتامین‌ها

طبیبان به اشخاص توصیه میکنند به ازای هر کیلوگرم از وزن کل بدن، ۲۰ میلی گرم آهن استفاده کنند و مصرف میزان بیشتری از آن میتواند منجر به درد شکم، استفراغ، تند شدن نفس و حتی کما شود.

ویتامین C

این ویتامین بی تردید یکی از شناخته شده‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع ویتامین‌ها بحساب میآید. کمبود ویتامین C سبب افتادن دندان، آکنه ، ملال و خستگی و حتی مرگ میشود. هم چنین مصرف ویتامین C میتواند با سرماخوردگی مقابله کند.

توصیه میشود تامین ویتامین C مورد احتیاج بدن از مسیر مصرف خوراکی‌های حاوی آن تامین شود.

به بیان طبیبان استفاده زیادتر از حد ویتامین ث خطری را متوجه فرد نمی‌کند.

بطور رایج محدوده مصرف ویتامین C حدود ۲۰۰۰ میلی گرم مدنظر قرار می‌گیرد.

گرچه استفاده بیش از حد این ویتامین کشنده نیست، ولی آنهایی که در طول یک روز بیشتر از این میزان ویتامین را مصرف میکنند احتمال دارد گرفتار نشانه هایی چون استفراغ، سردرد ، بیخوابی و ترش کردن شوند. هرچند مصرف بیشتر از ۱۰۰۰ میلی گرم از این ویتامین نیز میتواند منجر به اسهال شود.

ویتامین A

این ویتامین به علت تاثیرگذاری بر قدرت بینایی شناسایی شده است. هم چنین به تشکیل و حفظ تندرستی پوست ، دندان، بافت اسکلتی و نرم بدن کمک میکند.

بررسی‌ها حکایت از این دارد اشخاصی که مقدار مکفی ویتامین A را نمی‌گیرند، بیشتر مستعد بیماریهای عفونی و اختلالات بینایی هستند.

با وجود این استفاده زیادتر از حد ویتامین A با پیامدهای جانبی همچون حالت تهوع ، اسهال ، استفراغ، کم شدن اشتها ، ملال و خستگی، سردرد ، تار دیدن، درد استخوان، کاهش و ریزش مو و زیان کبد همگام است.

حتی میزان فراوان آن در سیگاری‌ها ریسک ظهور سرطان ریه را شدت می‌بخشد.

یکی از گرفتاریهای استفاده زیادتر از حد ویتامین آ این است که میزان مازاد آن از تن دور کردن نمی‌شود، شاید که در کبد جمع میشود.

مولتی ویتامین ‌های پاستیل ی میوه‌ای

بررسیها آشکار میکند مصرف میزان بالایی از این نوع ویتامین‌ها برای تندرستی مناسب نیست. در حالت کلی استفاده زیادتر از حد مولتی ویتامین ‌ها خود به خود پرخطر است، حتی چنانچه به شکل مولتی ویتامین ‌های پاستیل ی میوه‌ای باشد که غالبا هم برای اطفال تجویز می‌شوند.

بنابراین گاهی مصرف بی رویه یک ویتامین ساده می‌تواند فرد را تا مرز کما ببرد و جان او را به مخاطره بیندازد.

پس نوبت بعد چنانچه تصمیم گرفتید مکمل ویتامینی بخرید توصیه میکنیم برای اینکه تندرستی خود را به مخاطره نیاندازید، قطعا به یک دکتر مراجعه کرده و طبق تجویز او، ویتامین استفاده کنید.

وقت و موعد مناسب خوردن مکمل ویتامین و املاح

بیشتر طبیبان و متخصصین تغذیه اعتقاد دارند که خوردن مکمل ویتامین و املاح در وقت هایی از روز و شب می‌تواند جذب بیشتری داشته باشد و یا برعکس، مصرف آن‌ها با برخی از خوراکی‌ها میتواند از اثربخشی آن‌ها بکاهد.

توجه نمایید در حالتی که قرص آهن برای شما تجویز شده است، از آشامیدن شیر و فرآورده‌های لبنی و هم چنین قرص کلسیم با آن امتناع کنید، چون جذب آهن را تقلیل میدهد.

بسیاری از کارشناسان، خوردن قرص کلسیم را در شب توصیه میکنند. آلوورا جذب کلسیم زیادتر در شب صورت میگیرد و نیز به علت این که کلسیم می‌تواند به مناسب‌تر خوابیدن یاری رساند.

در زمینه ویتامینهای گروه ب، چون ما در حالت طبیعی این ویتامین‌ها را که از ویتامینهای محلول در آب هستند با خوراک اخذ می‌کنیم، بنابراین پسندیده‌تر است این ویتامین‌ها مصادف با غذا خوردن، علی الخصوص میوه‌ها و سبزیجات مصرف شوند.

ویتامین C هم از ویتامینهای در آب حل شده است ولی تفاوت آن با دیگر ویتامین‌ها این است که منحصرا چند ساعت در خون می‌ماند و سریعا از راه کلیه‌ها دور کردن میشود.

بهمین دلیل برای کسب نتیجه مناسب‌تر، ویتامین C پسندیده‌تر است در هر سه وعده غذایی تقسیم و استفاده شود.

دقت نمایید که ویتامین C نباید پیش از خوابیدن استفاده شود، چون ماده‌ای محرک است و فرد را بیدار نگه میدارد.

ویتامین‌های محلول در چربی به منظور جذب به چربی احتیاج دارند. بنابراین آن‌ها بایست دائما با خوراکی هایی که چربی دارند استفاده شود. این ویتامین‌ها شامل ویتامین A، ویتامین دی ، ویتامین ای و ویتامین K هستند.

البته طبیبان تاکید میکنند خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامین‌ها تنها از این جنبه که بخواهیم سلامت بیشتری داشته باشیم درست نیست و چه بسا احتمال دارد متحمل عارضه‌های گردهمایی آن‌ها در بدنمان هم بشویم.

مصرف قرص‌های مکمل ویتامین‌ها و املاح در شرایط خاص برای مثال در گروهی از سالمندان، بعضی از کودکان، گرفتاران به بیماریهای طول کشیده و هم چنین افرادی که تحت رژیمهای غذایی هستند. یا مبتلا به بیماریهای گوارشی هستند، زیر نظر دکتر توصیه میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =