اثرات نامطلوب نوشابه بر سلامتی بدن

بازهم موردی جدید از مضرات نوشابه ‌های گازدار

تا کنون بسیار از مضرات نوشابه در گاهنامه سلامت زیبان گفته ایم که در میان آن‌ها تشدید فاکتورهای منفی و مبتلا شدن به سرطان سینه در خانمها و تشدید بیش فعالی و از این دست در صدر آن‌ها هستند. در دنباله با عنایت به گفته‌های متخصصان ۳ ضرر بسیار بزرگ نوشابه بر تندرستی جسم را به شما اعلام می‌نماییم.
نوشیدنیهای گازدار دشمنان اساسی معده

یک آشامیدنی گازدار در قیاس با نمونه بدون گاز (FLAT) همان آشامیدنی است و هیچ تفاوتی از دید اهمیت تغذیه‌ای ندارد ولی اینکه چرا مصرف کنندگان ترجیح میدهند از آشامیدنی‌های گازدار بهره ببرند فقط یک جواب دارد: تغییر ذائقه

در واقع عاملی که سبب پرطرفدار بودن نوشیدنیهای گازدار نزد مصرف کنندگان میشود احساس خوشایندی است که ذائقه اغلب افراد آن را می‌پسندد.

گاز موجود در این آشامیدنیها هنگام مصرف پرزهای چشایی را تحریک مینماید. و سبب میشود که فرد حس مثبت‌تری از استفاده آن داشته باشد.

البته گاز موجود در این آشامیدنیها در دستگاه گوارش و عمل هضم خوراک نیز تأثیراتی دارد.

گاز محلول در آشامیدنی‌های گازدار را بالا ببرید حالت اسیدی سبب هضم مناسب‌تر مواد خوراکی در معده میشود.

این خصوصیت نکته‌ای است که از سال‌های بسیار دور، مردم بطور تجربی به آن پی برده بودند و برای یاری به هضم خوراک از آن استفاده می‌کردند.

گرچه می‌بایست یک نکته را نیز در مورد استفاده آشامیدنی‌های گازدار مورد عنایت قرار دهیم و آن، این است که استفاده زیادتر از حد این آشامیدنیها در مدت طولانی سبب می‌شود دستگاه گوارش به اندازه اسیدی که به شیوه تصنعی به همراه آشامیدنی وارد بدن میشود، عادت کند.

چنانچه این کار برای بدن به صورت عادت درآید سیستم هاضمه همواره نیازمند ورود این اندازه اسید به معده خواهد بود و چنانچه این رویداد نیفتد، عمل هضم خوراک به شکل مطلوب انجام نمی‌شود و به عبارتی قدیمی ترها معده تنبل میشود.

مضرات نوشابه

مضرات مصرف نوشیدنیهای گازدار

نابودی کلیه‌ها با مصرف نوشابه
خطرات ناشی از این آشامیدنی به میزان قند بالای آن محدود نمی‌شود، وزن را بالا میبرد و برای مبتلایان به دیابت زیانبار است. یکی دیگر از خطرهای این نوشابه محتوای اسید فسفریک آن است؛ این ماده که در نوشابه یافت میشود دارای مزه و مزه ترش است؛ اسید فسفریک یک مانع در کارکرد کلیه است و سبب ترویج سنگ کلیه میشود.

پژوهشگران آمریکایی به منظور نمایش دادن این پدیده ۵۰۰ نفر را مورد آزمایش قرار دادند؛ تمام عادتهای غذایی در یک پرسشنامه گردآوری شد؛ در این پژوهش مشاهده شد دو لیوان نوشابه ریسک مبتلا شدن به نقص کلیوی را ۲ برابر میکند، باید گفت در زمینه نوشابه‌های لایت هم همینطور است.

اختلال عملکرد و نارسایی کلیه یک بیماری رایج است و هم اکنون ۳ میلیون فرانسوی را تحت اثر گذاشته است.

بیماری کلیوی دیر تشخیص داده میشود و یک بیماری موذی است که طی سال‌ها به آهستگی مسیر تکاملی پیدا میکند تا زمانیکه به صورت آشکار خودش را نشون میدهد و غیرقابل برگشت است. آنهایی که در معرض این اختلال هستند بایستی بیشتر مراقب باشند: اشخاص بالای ۶۰ سال، کسانی که دارای پیشینه بیماری کلیوی ژنتیکی، بالابودن فشار خون و بخصوص افرادیکه در معرض آسیب دیابت هستند. هم اکنون به مریضها ی کلیوی توصیه می‌شود از آشامیدن نوشابه و دیگر مواد خوراکی که دارای اسید فسفریک هستند مانند گوشت ممانعت نمایند چون سبب گسترش این اختلال می‌شوند؛ افراد تندرست نیز بایستی مواظب مصرف هر روزه خود باشند.
نوشابه و بیماری قلبی

یک پژوهش اخیر نشان می‌دهد اشخاصی که مقادیر فراوانی فرآورده‌های خوراکی و نوشابه‌های حاوی فروکتوز مصرف میکنند، به اختلالات قلبی و سرخرگی و دیابت دچار میشوند.

این پژوهندگان درعین حال افزودند که منظور آن‌ها فروکتوز طبیعی موجود در میوه‌ها نیست بلکه منظور شربت ذرت آکنده از ماده فروکتوز است.

فروکتوز قند طبیعیست که در میوه‌ها، عسل و برخی شیره‌ها یافت می‌شود و برای شیرین کردن بخش زیادی از خوراکی‌های فرآوری شده و نوشیدنی‌ها استفاده میشود.

پژوهندگان تحقیقاتی را روی ۵۵۹ نوجوان و جوان ۱۴ تا هجده ساله انجام داده و متوجه شدند که برنامه غذایی آکنده از فروکتوز با افزایش فشارخون، دیابت و عفونت‌های منتهی به ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در رابطه است.

این بررسی‌ها نشان داد: میانگین چربی خون خوب در جوانان و نوجوانانی که در مصرف قند فروکتوز زیاده روی میکنند، پایین است.

خیلی مهم است که اعتدال سلامتی را در خوراکی‌های کودکان خود تامین کنیم و به شیرینی‌ها و قندهایی که در منزل یا خارج از آن مصرف میکنند، توجه کنیم. هم چنین بررسیها نشان می‌دهد قند فروکتوز که به شیوه فراگیر در فراورده‌های غذایی بکار میرود، احتمال دارد سبب آن شود که سلول‌های چربی در اطفال با سرعت بیشتری تکثیر کنند و بدین گونه می‌تواند وظیفه مهمی در چاقی کودکان و افراد بزرگسال داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =