افراد نابینا هم خواب می بینند؟

آیا نابینایان خواب می‌بینند؟ خواب نابینایان چگونه است؟

بطور معمول اشخاصی که قادر به دیدن هستند درمورد اینکه نابینایان چه میبینند، کنجکاوند، مسئله‌ای که درمورد خود نابینایان نیز صدق میکند.

برای این پرسش که نابینایان چه میبینند هنوز جواب مشخصی وجود ندارد زیرا سطوح گوناگونی از نابینایی وجود دارد.

سازمان جهانی تندرستی و بهداشت کوری را بینایی را در داشتن دید ۲۰ /۵۰۰ یا با کم‌تر از ده درجه بینایی تعریف میکند، نابینایان عملا بستگی شدیدأ نابینایی و کل اختلال میبیند.

با توجه به اینکه این مغز است که اطلاعات را «میبیند»، دانستن این موضوع که آیا فرد قبلا بینا بوده یا نه، نیز مهم است، بحث جالب این قسمت از زیبان می‌تواند برای همه شما جذاب باشد.

نابینایان چه میبینند؟

جواب این پرسش را براساس سطوح مختلف نابینایی بیان خواهیم کرد.

کوری مادرزاد: کسیکه هرگز ندیده است، نمیبیند.

ساموئل، که از وقتی متولد شده نابینا بوده به ثثاتکو میگوید: اینکه می‌گویند نابینایان همه چیز را تیره میبینند صحیح نیست چراکه وقتی فردی از ابتدای تولد هیچی را ندیده باشد، نمیتواند هیچ رنگ و هیچ شی ای را مشخص کند و با دیگری سنجش کند.

او میگوید: «فقط پوچی است» برای اشخاص بینا میتوان اینگونه بیان کرد که: یکی از چشم را ببندید و از دیگری برای متمرکز شدن روی چیزی بهره جویی کنید.

 آیا نابینایان خواب میبینند؟

آیا نابینایان خواب می‌بینند؟

چشم بسته چه میبیند؟ هیچی

یکی دیگر از روشهای قیاس برای اشخاص بینا این است که توجه نمایید که با آرنج خود چه میبینید.

آنهایی که در حادثه، بینایی خود را بطور کامل از دست داده اند چطور؟
اشخاصی که بینایی خود را در حادثه از دست داده اند تجارب متفاوتی دارند. بعضی، شرح یک تاریکی محض را میدهند مانند اینکه در غاری هستند و بعضی دیگر از دیدن جرقه و یا تجربه‌ی توهم‌های واضح دیداری، خبر میدهند همچون اشکال ساده و نقطه‌های رنگی، الگو‌های متفاوت و توهم‌های دیداری (انسان، منظره، حیوان)

این تصوران نشانگر نشانگان چارلز بونت (CBS) می‌باشد.

این نشانگان احتمال دارد باقی بماند. و یا از میان رود.

این نشانگان متعاقب از مشکلات مغزی و ذهنی نیست و رابطه‌ای با زیان‌های مغزی نیز ندارد.

خواب دیدن نابینایان
نابینایان چگونه خواب می‌بینند.

کوری عملکردی

علاوه بر کوری کامل، کوری عملکردی نیز وجود دارد تعاریف کوری عملکردی در کشور‌های مختلف متمایز است.

در آمریکا، به اختلال‌های دیداری دلالت میکند.

کوری قانونی:

فرد احتمال دارد اشیا بزرگ یا مردم را ببیند، ولی نمیتواند روی آن متمرکز شود.

این فرد شاید قادر باشد رنگ‌ها را ببیند یا قادر باشد روی اشیا با فواصل مشخص تمرکز کند، (برای نمونه قادر باشد انگشتانش را درمقابل صورتش بشمارد).

در موارد دیگر، احتمال دارد قدرت تشخیص رنگ‌ها از دست برود و یا بینایی مبهم باشد.

تجربه‌ها بسیار مختلف است.

جوئی، کسیکه بینایی او ۴۰۰/ ۲۰ است، به thoughtCo گفت که او بصورت پایدار لکه‌های نور نئون را می‌بیند که درحال تغییر رنگ و حرکت هستند.

ادراک نور:
فردیکه هنوز می‌تواند نور را ادراک کند نمیتواند تصاویر واضحی را شکل دهد، ولی می‌تواند خاموش یا روشن بودن چراغ را مشخص کند.
دید تونلی:

بینایی در این گونه، می‌تواند نسبتا طبیعی باشد (یا نباشد) ولی تنها در یک شعاع خاص فردیکه دارای دید تونلی است نمیتواند اشیا را ببیند مگر این که در مخروطی کم‌تر از ده درجه باشد.

مانند زمانی که یک روزنامه را لوله میکنید و جلوی چشم خود میگذارید.

خواب دیدن نابینایان

آیا نابینایان در رویاهای شبانه، میبینند؟

کسیکه کور متولد شده رویا میبیند ولی نمیتواند تصویری داشته باشد خواب آن‌ها میتوانید ترکیبی از صداها، اطلاعات لمسی، بو و مزه و عواطف باشد ولی چنانچه فرد بینا بوده و سپس آنرا از دست داده، رویای او احتمال دارد تصاویر داشته باشد.

اشخاص مبتلا به اختلال بینایی (Legally blind) در رویاهایشان میبینند.

ظاهر اشیا در حین خواب، بستگی به تاریخ و نوع نابینایی دارد.

در اغلب موقعیت‌ها، دید در رویا با میزان دید که فرد در طی زندگی اش داشته، قابل سنجش است؛ به عنوان نمونه، کسیکه کور رنگی داشته باشد، در رویا رنگ‌ها را نخواهد دید یا کسیکه طی زمان بینایی اش را از دست داده، احتمال دارد درخواب تصاویر را بطور کامل واضح دقیقا همانند گذشته و یا همانند دیدی که اکنون دارد، اتخاذ میکند.

اشخاص بینا که لنز‌های تصحیح بینایی دارند نیز بیشتر این تجارب را داشته اند و همه‌ی این‌ها مبتنی بر تجارب جمع آوری شده در طی زمان است کسیکه کور است و به سندروم چارلز بونت مبتلا است احتمال دارد تجارب دیدن تلالو نور را در رویاهای شبانه ببیند.

جالب توجه است، حرکت سریع چشم که خواب (REM) را ایجاد میکند، در بعضی از نابینایان، حتی چنانچه نتوانند تصویری را در حین خواب ببینند، رخ میدهد؛ مواردی که در آنها حرکت سریع چشم اتفاق نمیافتد محتمل است که کوری مادر زاد داشته باشند یا در سالهای خیلی پایین نابینا شده باشند.

خواب نابینایان

خواب در نابینایان

خواب نابینایان چگونه است.

ادراک نور غیر بصری

این ادراک، دیداری نیست که قادر باشد تصویر ایجاد کند و این امکان وجود دارد که اشخاصی که بطور کامل نابینا هستند نور غیر بصری را ادراک کنند، این شواهد با یک پروژه‌ی تحقیقاتی در سال ۱۹۲۳ آغاز شد که بوسیله دانشجوی فارق التحصیل شده ازدانشگاه هاروارد، کلاید کیلر انجام شد.

موش‌های آزمایشی او دارای جهش ژنتیکی بودند و شبکیه‌ی آن‌ها گیرنده‌های نوری نداشت.

موش‌های آزمایشگاهی کیلر با وجود نداشتن مخروط‌ها و میله‌ها، مردمک آن را به اشعه نور عکس العمل نشان میداد و ساعت زیستی را که بوسیله چرخه‌ی شبانه روزی صورت میگیرد را حفظ می‌کردند.

هشتاد سال بعد، محققان، سلول‌های خاصی را کشف کردند که سلول‌های گانگلیونی شبکیه حساس به اشعه نور (ipRGC) در موش‌ها و آدم نامیده شدند.

ipRGC در اعصاب یافت میشوند که سیگنال‌های را نه در خود شبکیه بلکه از شبکیه به مغز هدایت میکند؛ این سلول‌ها نور را تشخیص میدهند ولی به بینایی کمکی نمیکنند.

بنابراین، چنانچه فردی لااقل یک چشم برای ادراک نور داشته باشد، (بینا یا نابینا) او از نظر تئوری؛ روشنایی و نور را ادراک خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + پانزده =