نادرترین گروه خونی چیست؟

کدام دسته خونی کمیاب است.

دسته خونی یکی از با اهمیت‌ترین ابداع‌های نسل بشر بوده که تا کنون اشخاص زیادی را نجات داده و کمک فراوانی به علم پزشکی کرده است قطعاً میدانید که دسته خونی چیست ولی در خصوص جزئیات آنچه میدانید؟

زمانی از کسی می‌پرسیم دسته خونی اش چیست، انتظار داریم در پاسخ سوالمان یکی از گروه‌های خونی A، B، AB یا Oرا بشنویم، ولی خیلی‌ها هستند که دسته خونی شان در زمره هیچیک از این گروه‌های خونی قرار نمی‌گیرد.

مدیر اجرایی برنامه ملی خون‌های نادر به این دسته از اشخاص اشاره میکند و می‌گوید: حدود ۳۲ دسته خونی بسیار نادر در کشور داریم که امکان دارد در هر یک میلیون تا ۱۰ میلیون نفر جمعیت، ۱ نفر از اونها دارای دسته خونی بسیار نادر باشد.

در جهان حدود ۳۳۰ دسته خونی شناسایی شده است که مردم بطور معمول گروه‌های خونی A، B، AB یا Oرا می‌شناسند و پس از آن هم با دسته خونی مثبت و منفی آشنا هستند، ولی عده‌ای هم دارای خون‌های نادر هستند که در خیلی از جوامع برای تامین خون این دسته از اشخاص اجتماع که کم‌تر از یک درصد جمعیت اجتماع را شکل می‌دهند، برنامه هایی برای اندوخته سازی خون آن‌ها اجرا میشود.

دسته خونی

در سرزمین ما نیز خوشبختانه بانک خون‌های نادر تشکیل شده است که کمک بسیار شایانی به منظور حفظ حیات و سلامت اشخاصی است که دسته خونی کمیابی دارند.

به صورتی که این مقام مسئول می‌گوید، در سرزمین ما هم اکنون بیشتر از ۱۳۰۰ نفر دارای دسته خونی نادر هستند و حدود ۸۵ نفر نیز دسته خونی شان، خیلی بندرت دیده می‌شود.

خون وظیفه خیلی مهمی در بدن دارد.

خون علاوه بر انتقال هورمون‌ها و ویتامین‌ها به سراسر قسمتهای بدن، وظیفه مهمی در انتقال اکسیژن به دیگر سلول‌های زنده دارد که خون‌های نادر نیز همان وظایف را انجام میدهند.

مدیر اجرایی برنامه ملی خون‌های نادر درباره چند دسته خونی نادر در سرزمین ما توضیح می‌دهد: یکی از گروه‌های خونی نادر در سرزمین ما دسته خونی ساختار RH است. در این ساختار، ۵۶ دسته خونی نادر شناسایی شده که بعضی از اشخاص دارای این دسته خونی، از کاهش گلبول‌های قرمز خون مزمن رنج میبرند.

به بیان این مقام مسئول سازمان انتقال خون، تاکنون سه نفر در ایران شناسایی شده اند که بدلیل واقع شدن در ساختار دسته خونی RHدچار کاهش گلبول‌های قرمز خون مزمن شده اند. یکی دیگر از سیستم‌های خونی نادر که ایشان به آن‌ها اشاره میکند، ساختار خونی KEL است که در بعضی اشخاصی که دسته خونی شان در این ساختار قرار دارد، نشانه هایی از کاهش گلبول‌های قرمز خون و اختلالات عصبی و عضلانی دیده میشود.

سامانه اطلاعاتی اهداکنندگان خون‌های نادر

سامانه اطلاعاتی اهداکنندگان خون‌های نادر از اطلاعات بیشتر از هزار اهداکننده فعال خون‌های نادر شکل گرفته است.

اهداکنندگان این سامانه به دو دسته مجزا تقسیم بندی می‌شوند.

دسته اول اهداکنندگان خون‌های نادر هستند که در خون آن‌ها چند آنتی ژن منفی قرار دارد.

دسته دوم نیز اهداکنندگان خون‌های بسیار نادر هستند.

حدود ۱۷۰ واحد دسته خون بسیار نادر در درجه حرارت منفی ۸۰ درجه سلسیوس، در این بانک اطلاعاتی اندوخته میشود و سازمان انتقال خون برای یافتن بقیه اشخاص دارای گروه‌های خونی بسیار نادر در کشور، برخی نمونه‌های اهدای خون را بشکل تصادفی آزمایش و غربالگری میکند.

پیشتر هم دکتر علی اکبر پورفتح الله، مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرده بود: گروه‌های خونی نادر به دسته هایی ا طلاق میشود که میزان گسترش آن‌ها در اجتماع اندک است.

اشخاصی که دسته خونی نادر دارند در وقت نیاز به خون و فرآورده‌های خونی، خون سازگار برایشان پیدا نمی‌شود و تزریق خون‌های عادی هم با بازتاب همگام است.


پورفتح الله یادآوری می‌کند: ما بدنبال فرهنگسازی شناسایی افرادی هستیم که دارای خون نادر هستند، زیرا که در درجه حرارت ۸۰ درجه این خون‌ها تا ده سال قابل حفاظت هستند.

هم چنین به دنبال مدیریت درمانی برای علاج بیماران دارای گروه‌های خونی نادر در بیمارستان‌ها هستیم که استفاده از روشهای انتقال خون این اشخاص یکی از این سیاست هاست.سرزمین ما از سال ۱۳۸۹ در کانون بین کشوری خون‌های نادر جهان عضو شده است.

ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این کانون شناخته میشود که برای اندوخته سازی خون‌های نادر، برنامه دارد.

در قاره آسیا نیز چین و ژاپن در کانون بین کشوری خون‌های نادر جهان عضو هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 6 =