حجامت چیست؟

علائمی که می‌گویند احتیاج به حجامت دارید.

در سرزمین ما اندک نیستند اشخاصی که با وجود پیشرفت‌های گوناگون در عرصه‌های مختلف درمانی، باز هم از روشهای قدیمی استفاده میکنند. یکی از این مراکز درمان قدیمی حجامت است. با دقت به اینکه از دیرباز الایام بنا بر سفارش‌های ائمه اطهار (ع) انجام این نوع از درمان متداول بوده است، در خصوص علل و دلایل اهمیت انجام حجامت به وارسی این موضوع پرداختیم که آیا با وجود پیشرفت‌های گوناگون پزشکی آیا باز هم به این نوع درمان‌های قدیمی نیاز است یا خیر؟

در سالن انتظار یکی از مراکز درمان قدیمی در میدان جمهوری آقایان و خانمها در سالهای گوناگون در صف انتظار نشسته اند و بنابر تشخیص دکتر درمانگر حجامت «خشک یا‌تر» را انجام می‌دهند؛ هر یک از داوطلبین انجام حجامت علت انجام این عمل را یا به توصیه رفیقان و آشنا می‌دانند و یا تنها راه باقیمانده در مداوا برای دردشان! آنچه می‌خوانید نظرات ائمه معصومین (ع) و طبیبان در مورد این نوع درمان قدیمی است.

نشانه‌های احتیاج به حجامت :

گرچه نشانه‌های نیاز فوری به حجامت بر تشخیص طبیب متکی است ولی برای عموم مردم نشانه‏‌های روشنی دارد که شامل:

نیاز به حجامت

درمان بعضی مریضی‌ها با حجامت

احساس گرمی و داغ شدن، مورمور شدن پوست، احساس کاذبی که سبب می‌‏شود آدم تصور کند روی پوست مورچه یا حشره‏ای راه می‏ رود برافروختگی و قرمزی صورت و رگهای چشم، خارش پوست
ملال و خستگی مفرط بدون وجود کاستی در بدن، چرت زدن هنگام روز، فشارخون
توجه داشته باشید که حجامت بطور کلی بایست انجام شود و نشانه‌های فوق به معنای نیاز لازم و فوری به خون‏ درمانی و حجامت می‌‏باشد.

بهترین فصل حجامت:

بهترین فصل حجامت بهار و پاییز است.

خواص حجامت:

کاهش چسبندگی و غلظت خون
قویتر کردن ساختار دفاعی بدن
درمان حساسیت
درمان اگزما
درمان سردرد هایی که از غلبه دم (خون) باشد.
شفافیت پوست
پیشگیری از ایجاد زگیل و خال‌های پوستی

نیاز به حجامت

درمان بعضی مریضی‌ها با حجامت

تاکید پیامبر و امامان معصوم بر انجام حجامت

با ظهور اسلام، حجامت مورد تأیید و تأکید زیاد پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم علیهم السلام قرار گرفت و بیشتر از ۶۰۰ روایت در زمینه حجامت گردآوری شده است. پیامبر اکرم (ص) در روایتی که در نهج الفصاحه آمده، ۵ چیز را از سنت‌های پیامبران الهی معرفی کرده اند که شامل: حیاء، حلم، حجامت، مسواک و عطر زدن

در روایت دیگری امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «ان الحجامه تصح البدن و تشد العقل» به درستی که حجامت بدن را تندرست و سالم و عقل را نیرومند می‌گرداند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 11 =