چگونه سرطان خون را بشناسیم؟

نشانه‌های خیلی پراهمیت مبتلا شدن به سرطان خون

نشانه‌های سرطان خون امکان دارد در اول بطور یک تب و یا خونریزی ساده ظهور نماید ولی همین نشانه‌های ساده در وضعیتی توانایی دارند علایم اساسی مبتلا شدن به سرطان خون باشند.

نشانه‌های سرطان خون میتواند یکی از نشانه‌های زیر باشد:

کاهش گلبول‌های قرمز خون و نشانه‌های ناشی از کاهش گلبول‌های قرمز خون مانند ملال و خستگی، رنگ پریدگی، و یا حس ناخوشی همگانی

ایجاد کبودی و خونریزی با اتفاقات ساده، شامل خونریزی در لثه‌ها یا بینی، یا مشاهده‌ی خون در مدفوع و یا ادرار

حساسیت و استعداد بالا در مبتلا شدن به عفونت هایی مانند گلودرد یا ذات الریه‌های برونشی که شاید با سردرد ، تب نه چندان شدید، زخم‌های دهانی و یا اختلالات پوستی همراه باشد.

تورم غده‌های لنفی، بطور معمول در حلق، زیر بغل و کشاله‌ی ران‌ها

سرطان خون چیست؟ 

لوسمی یا سرطان خون، از سلولهای بنیادی مغز استخوان شروع میشود. مغز استخوان ماده‌ای نرم و اسفنجی است که در مرکز بخش زیادی از استخوان‌های بدن وجود دارد و تولید سلول‌های خونی در این بخش از تن صورت میگیرد. سلول‌های بنیادی خون- که هنوز بالغ نشده اند- توانایی دارند به سلولهای بنیادی میلوئید یا سلول‌های بنیادی لنفاوی تبدیل شوند.

سلول‌های بنیادی میلوئید به شکل سه دسته مختلف از سلولهای خونی بالغ رشد می‌کنند؛

* گویچه‌های قرمز که اکسیژن را به همه بافت‌ها و اندام‌های بدن می‌رسانند.

* پلاکت‌ها که در موقع لزوم در عروق خونی صدمه دیده، خون را لخته و از ادامه خونریزی منع میکنند.

* گلبول‌های سفید که وظیفه رویارویی با باکتری‌ها و عفونت‌ها را برعهده دارند.

سلول‌های بنیادی لنفاوی به لنفوسیت‌ها تبدیل می‌شوند.

لنفوسیت‌ها نوع دیگری از گلبول سفید هستند که بطور معمول در غده‌های لنفی و ساختار لنفوئیدی- بویزه در طحال و خون- وجود دارند.

لنفوسیت‌ها برای مقابله با عفونت‌ها، پادتن (آنتی بادی) تولید میکنند. سرطان خون هنگامی که سلول‌های بنیادی سلول‌های غیرطبیعی تولید میکنند در مغز استخوان رشد میکند.

به این سلول‌ها، سلول‌های سرطانی میگویند که به آهستگی افزایش می‌یابند تا زمانیکه به حجم عظیمی تبدیل شوند و درنتیجه عملکردی که از گلبولهای قرمز و سفید و پلاکت‌ها انتظار می‌رود با اختلال همراه میشود.

تولید بیشتر از اندازه گلبول‌های سفید، دستگاه دفاعی و ایمنی بدن را پایین میکند.

نشانه‌های مبتلا شدن به بدخیمی خون

نشانه‌ی دیگر مبتلا شدن به بدخیمی خون کم شدن اشتها و وزن است.

حس ناراحتی زیر دنده‌های تحتانی و در طرف چپ بدن (ناشی شده از تورم طحال)

شمار بسیار بالای گلوبول‌های سفید خون که امکان دارد منتج شود به مواردی مانند مشکلات بینایی به علت خونریزی شبکیه، زنگ گوش (وزوز گوش)، تغییرات وضعیت ذهنی، نعوظ‌های درازمدت در آقایان (پریاپیسم) و یا سکته مغزی

در چه مواردی برای بیماری سرطان خون به طبیب مراجعه کنیم؟

چنانچه شما هر یک از نشانه‌های قید شده در بخش بالا را مشاهده کردید و نتوانستید توضیح شایسته‌ای برای آن پیدا کنید، می‌بایست به دکتر مراجعه نمائید تا سلول‌های خونتان شمارش شوند.

چنانچه شما خونریزی غیر قابل توضیح، تب بالا و یا تشنج را تجربه کردید، محتمل است به بیماری سرطان خون حاد مبتلا شده باشید و به مداوا اورژانسی نیاز داشته باشید.

چنانچه شما در مراحل درمان بدخیمی خون هستید و متوجه علائمی مبنی بر عود بیماری از جمله عفونت و یا خونریزی‌های با علل و دلایل ساده شدید می‌بایست به دکتر مراجعه نمائید و مورد آزمایش‌های مجدد قرار بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شانزده =