مهمترین نشانه‌ کهنسالی در بدن

بااهمیت‌ترین نشانه‌های بروز کهنسالی در بدن

فکر میکنید نخستین نشانه‌های کهنسالی در بدن چیست؟ بر طبق یک مطالعه که به تازگی انجام شده است پایین شدن کارکرد دهلیزی گوش داخلی , یکی از نشانه‌های نخستین کهنسالی است.
پایین شدن کارکرد دهلیزی گوش داخلی که سبب سرگیجه و فقدان تعادل است , یکی از علائم کهنسالی است.
میتوانید از یک دسته از اندام‌های گوش داخلی تان بنام ساختار دهلیزی vestibular system برای درکی که از اعتدال، حرکت و آگاهی محیطی دارید، تشکر کنید.

ولی هم چنین امکان دارد که در۴۰ سالگی این ساختار را لعنت کنید (سنی که کارکرد دهلیزی آغاز به خراب شدن می‌کند) با عنایت به مطالعه تازه که در رسانه مغزواعصاب Frontiers فرونتیرز انتشار یافته است.

نشانه‌های کهنسالی و ساختار دهلیزی گوش داخلی vestibular system


پژوهشگران با گذاشتن اشخاص بین هجده – ۸۰ سال در یکسری آزمایش مشاهده کردند که چگونه میتوانند به خوبی حرکات ظریف، مانند چیدن مکعب‌ها کنار هم یا چرخیدن روی یک دایره را انجام دهند.

شرکت کنندگانی که در ابتدای دهه ۴۰ قرار داشتند نسبت به اشخاص جوان‌تر کارکرد ضعیف‌تری داشتند و این کارکرد با افزایش سن شرکت کنندگان ضعیف‌تر هم می‌شد.

شرکت کنندگانی که در تشخیص حرکات پایین بودند در آزمون‌های تعادلی هم شکست می‌خوردند.

به توصیه پزشک دانیل ام مرفلد Daniel M

Merfeld، نویسنده مطالعه و استاد گوش و حلق و بینی دانشکده پزشکی هاروارد: “سیستم دهلیزی هم دقیقا همانند سایر بدنتان به اثرات کهنسالی حساس است.

با اینکه حس‌های دیگر تن و بدن از جمله بینایی و عملکردهای حسی تا شصت سالگی هم قدرتمند باقی می‌مانند.

حالا چنانچه ساختار دهلیزی را با بقیه سیستم‌های حسی سنجش کنیم به نظر میاید که اندکی ضعیف‌تر میشود، که این جای تعجب دارد.

نشانه‌های کهنسالی

پایین شدن کارکرد دهلیزی گوش داخلی , یکی از علائم کهنسالی است.

با این حال به توصیه پزشک جان جکا John Jeka، استاد و رئیس بخش حرکت شناسی در دانشگاه تمپل، که در این پژوهش شرکت نداشت، شک دارد که اشخاص میانسال با بالارفتن سن، روزانه متوجه ضعیف‌تر شدن ساختار دهلیزی خود شوند، مگر این که اهل ورزش هایی با کارکرد بالا باشند که احتیاج به اعتدال زیادتری دارند.
طول زندگی مفید ورزشکاران حرفه‌ای را در نظر داشته باشید.

به بیان جکا ” افرادی که در دهه ۳۰ زندگیشان در اوج می‌مانند بسیار خوش شانسند و فقط شمار اندکی از ورزشکاران حرفه‌ای هستند که در دهه ۴۰ عمرشان همچنان قادر به رقابت با بقیه هستند.

عوامل زیادی در این امر دخیل اند – شما قدرت عضلانی خود را در این محدوده سنی از دست می‌دهید … ولی به باور من شاهد تخریب پردازش حسی تان هم هستید که کارکرد ساختار دهلیزی قسمتی از آن است ”
به بیان جکا، در دهه ۶۰ زندگیتان، اختلال کارکرد دهلیزی می‌تواند طی زندگی روزانه آشکار شود.

به عنوان نمونه حقیقتأ باید روی نگهداری تعادل خود وقتیکه روی سطوح ناهموار مانند چمن یا شن و ماسه راه می‌روید، متمرکز شوید.

هیچ آزمون استانداردی برای یاری به ارزیابی کارکرد دهلیزی تان وجود ندارد.

به توصیه پزشک سوزان ویتنی Susan Whitney استاد و فیزیکال تراپیست مالتیپل اسکلروزیس در دانشگاه پیترزبورگ، با وجود این یک فیزیکال تراپیست میتواند با یکسری تست‌های ساده کارکرد دهلیزی شما را بسنجد.

به عنوان مثال فرد بیمار سرش را به این طرف و آن طرف وول داده و در همون حال یک چارت چشمی را می‌خواند.

چنانچه بینایی اش زمان وول دادن سر خیلی نامطلوب‌تر از وقتی باشد که سرش پایدار است می‌تواند مبتلا به اختلال دهلیزی شده باشد.

فعالیت بدنی منظم و فعالیت‌های افزایش دهنده اعتدال مانند یوگا و تای چی میتواند به شما کمک نماید تا کارکرد دهلیزی خودتان را حفظ نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =