هشدار !بیماری های مقاربتی به آنتی بیوتیک مقاوم شده اند!

هشدار !بیماری های مقاربتی به آنتی بیوتیک مقاوم شده اند!

کارشناسان سلامت در انگلیس هشدار دادند که مواردی از بیماری های مقاربتی مقاوم به آنتی بیوتیک در لندن تشخیص داده شده‌ است. پزشکان انگلیسی اظهار داشتند : در صورتی که این موارد از بیماری مقاربتی که نوعی سوزاک است به تمامی انواع آنتی بیوتیک ها مقاوم شود و از آنجایی که در حال حاضر داروی جدیدی در دسترس نیست این عفونت می‌تواند غیرقابل درمان شود.

اولین مورد از ابتلا به این نوع سوزاک در سال ۲۰۱۴ مشاهده شده هر چند از آن زمان تا آوریل سال جاری میلادی (۲۰۱۵) تعداد مبتلایان در انگلیس به ۳۴ مورد افزایش پیدا کرده‌ است. همچنین تعداد زنان و مردان مبتلا به این عفونت می‌تواند بیش از این باشد چرا که در فرد مبتلا اغلب علائمی وجود ندارد.

همچنین کارشناسان سلامت در انگلیس اعلام کردند: ادامه عملیات کنترل و بررسی موارد ابتلا به سوزاک که به شدت به آنتی بیوتیک « آزیترومایسین » مقاوم هستند،‌ در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، به گفته پزشکان انگلیسی در حال حاضر موارد ابتلا به این نوع سوزاک با داروی « سفتریاکسون » قابل درمان است اما واضح است باکتری‌های موثر در بروز سوزاک می‌توانند به سرعت به دیگر آنتی بیوتیک های مورد استفاده در درمان مقاوم شوند و به همین دلیل نمی توان آسوده خاطر بود.

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

 

پیشگیری

راه های مختلفی برای جلوگیری یا کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی وجود دارد :

  • برقرار کردن رابطه ی جنسی با یک شخص سالم : یکی از راه های قابل اعتماد برای اجتناب از بیماری های STIs داشتن یک رابطه ی جنسی امن با یک شخص سالم می باشد.
  • صبر و بررسی : اجتناب کردن از مقاربت واژن و مقعد با همسرتان تا زمانی که هر دوی شما به طور کامل آزمایش های خود را انجام نداده اید. رابطه ی جنسی از طریق دهان خطر کم تری دارد اما هنوز استفاده از کاندوم لاتکس و یا موانع دندان پزشکی – قطعه ای لاستیکی مربعی و نازک که از لاتکس یا سیلیکون ساخته شده است – برای جلوگیری از تماس مستقیم بین غشاء مخاطی دهان و دستگاه تناسلی می توانند مؤثر باشند. حتما به خاطر داشته باشید که هیچ گونه آزمایش خوبی برای تشخیص هرپس یاتبخال تناسلی برای هر دو جنس در دسترس نیست و هم چنین آزمایشی نیز برای تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) برای مردان وجود ندارد.
  • تزریق واکسن : قبل از برقرار کردن یک رابطه ی جنسی حتما واکسن بزنید؛ واکسن در جلوگیری ازابتلا به انواع خاصی از عفونت های جنسی بسیار مؤثر است. در حال حاظر واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، هپاتیت A و هپاتیت B در دسترس است. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) زدن واکسن HPV را برای دختران و پسران در سنین ۱۱و ۱۲ ساله توصیه می کند. اگر زن یا مرد در سنین ۱۱ و ۱۲ واکسینه نشده باشند، در این شرایط CDC واکسینه شدن دختران و زنان در سن ۲۶ سالگی و پسران و مردان را نیز در سن ۲۶ سالگی توصیه می کند. واکسن هپاتیت B که معمولا به نوزادان زده می شود و واکسن هپاتیت A که برای نوزاد یک ساله توصیه می شود، واکسن هایی هستند که برای اشخاصی که نسبت به این بیماری ها مصون نشده اند و هم چنین برای کسانی که در معرض عفونت قرار دارند، مانند مردانی که با مردان دیگر رابطه ی جنسی برقرار می کنند و یا مصرف کنندگان مواد مخدر توصیه می شود.
    • استفاده ی مداوم ار کاندوم لاتکس و موانع دندان پزشکی : برای انجام هر عمل جنسی از طریق دهان، واژن یا مقعد از کاندوم جدید و یا موانع دندان پزشکی استفاده کنید. هرگز از چرب کننده ها ساخته شده از نفت مانند وازلین با کاندوم و مانع دندان پزشکی خود استفاده نکنید، زیرا این کاندوم ها از جنس غشای طبیعی هستند و با انجام این عمل اثر خود را در پیشگیری از عفونت های جنسی از دست می دهند. به خاطر داشته باشید، در حالی که کاندوم خطر ابتلا به یش تر عفونت های جنسی را کاهش می دهد، اما از ابتلا شدن فرد به امراض مقاربتی که با زخم های تناسلی در گیر هستند، شامل هرپس یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، به میزان کم تر جلوگیری می کند و هم چنین ابزار جلوگیری از بارداری مانند قرص های ضد باروری و یا دستگاه های داخل رحمی، شما را در مقابل ابتلا به امراض مقاربتی مصون نمی کند.
    • ننوشیدن بیش از حد الکل و استفاده نکردن از مواد مخدر : اگر شما الکل یا مواد مخدر مصرف می کنید، احتمالا در خطر ابتلا به بیماری های جنسی قرار دارید.
    • گفت و گو کردن با همسرتان : قبل از برقراری هرگونه ارتیاط جنسی با همسرتان، در مورد داشتن یک رابطه ی جنسی امن با او گفت و گو کنید و هم چنین در مورد فعالیت هایی که می خواهید در طول رابطه انجام دهید، به توافق برسید.
    • آموزش دادن به فرزندان خود : داشتن یک رابطه ی جنسی فعال در جوانی با چندین شخص، امکان ابتلا به عفونت های جنسی را افزایش می دهد. از نظر بیولوژی دختران جوان بیش تر مستعد ابتلا به عفونت جنسی هستند. اگر شما نمی توانید فرزند خود را کنترل کنید، بهتر است خطرات ناشی از فعالیت های جنسی را برای او توضیح دهید و او را در این زمینه راهنمایی کنید و به او بگویید که بهتر است، برای داشتن یک رابطه ی جنسی مطمئن تا ازدواج خود صبر کند.
    • ختنه ی مردان : شواهدی وجود دارد که ختنه ی مردان، خطر ابتلای آنان را به HIV حتی بعد از داشتن یک رابطه ی جنسی با یک زن آلوده تا ۶۰ درصد کاهش می دهد. ختنه ی مردان حتی ممکن است مانع از انتقال HPV تناسلی و تبخال تناسلی شود.
    • استفاده از داروی تروادا : در ماه جولای سال ۲۰۱۲، اداره ی غذا و دارو، استفاده ی ترکیبی از داروهای امتریسیتابین و تنوفویر را برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی HIV در کسانی که در معرض خطر بالا بودند، تایید کرد. تروادا به عنوان یک داروی درمان کننده ی HIV به همراه دارو های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر پزشک مطمئن باشد که شما قبلا به HIV مبتلا نشده اید، ترودا برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مناسب است. هم چنین پزشک باید شما را از نظر هپاتیت B نیز آزمایش کند؛ اگر شما به هپاتیت B مبتلا نشده و هنوز واکسن آن هم نزده باشید، پزشک شما احتمالا تزریق واکسن هپاتیت B را برای شما تجویز خواهد کرد. اگر شما مبتلا به هپاتیت B باشید، پزشک شما باید قبل از تجویز تروادا، عملکرد کلیه ی شما را به طور کامل بررسی کند. تروادا باید هر روز دقیقا همان طور که پزشک تجویز کرده است، مورد مصرف قرار بگیرد و هم چنین شما باید هر چند ماه آزمایشات مربوط به HIV و عملکرد کلیه خود را به طور کامل پیگیری کنید. تنها نکته این است که تروادا باید همراه استراتژی های پیشگیری دیگر مانند کاندوم در برقراری یک رابطه ی جنسی استفاده شود.
  • با اجرای تدابیر بالا احتمالا ابتلا ی شما به بیماری های مقاربتی بسیار نادر خواهد بود؛ اما اگر به دلیل سهل انگاری به بیماری مبتلا شده اید و یا علائم این بیماری ها را در خود مشاهده کرده اید، مقاله درمان های این بیماری ها را بخوانید و حتما به پزشک عمومی یا متخصص عفونی مراجعه کنید.

مقالات بعدی مارا دنبال کنید

محقق و مترجم: نگین رشید زاده

منبع:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 3 =