مضرات ظروف یکبار مصرف

نکات اساسی و مهم موقع استفاده از ظروف یکبار مصرف

بکارگیری ظرف‌های پلیمری یا اصطلاحا ظروف یکبار مصرف به چند علت از قبیل: استفاده آسان، صرف جویی در وقت و ملاحظه بهداشت در زندگی مردم نقش وسیع ایی پیدا کرده است.

حتی عده‌ای هنگام پخش غذای نذری و یا ولو در میهمانی هایشان از ظروف و لیوان‌های رنگی و گاهی طرح دار یکبار مصرف استفاده میکنند در حالیکه مرتبا متخصصان و متخصصان بهداشت مواد خوراکی توصیه‌های مکرری را درخصوص زیان آور بودن استفاده ناپسند از اینگونه ظروف پلاستیکی برای تندرستی اشخاص میکنند.

معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی معاونت دارو و غذا با عنایت به شروع ایام فاطمیه و استفاده بیشتر از پیش مردم از ظروف یکبار مصرف در مراسم‌های این ایام گفت: تماس مواد خوراکی داغ با ظروف یکبار مصرف احتمال دارد سبب انتقال مقادیر جزئی ترکیبات شیمیایی از جمله مونومرها یا پلاستی سایزرها به درون ماده غذایی شود.

ظروف یکبار مصرف

معایب ظروف یکبارمصرف

وی گفت: پرکاربردترین ترکیب شیمیایی مورد کاربرد در ایجاد ظروف پلیمری یا همان ظروف یکبار مصرف، وینیل کلرید که مونومری از پلی وینیل کلرید (PVC) و استایرن است که در ایجاد بیشتر پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

وی از وینیل کلرید به عنوان عامل ایجاد سرطان کبد در مدل‌های حیوانی و هم چنین انسانی نام برد و تصریح نمود: مسمومیت شدید با این ترکیب سبب افسردگی ساختار عصبی مرکزی و زیان جدی به کبد میشود.

ایشان با اشاره باینکه مونومرهای وینیل کلرید همانگونه که از بسته ماده غذایی وارد چربی می‌شوند، وارد آب نیز می‌شوند؛ عنوان کرد: به اثبات رسیده است که آب معدنی حفاظت شده در بطری‌های PVC حاوی مقادیری وینیل کلرید است که مقدارش در هزار میلی لیتر آب پس از ۶ماه به ۱۷۰۰ میلی گرم می‌رسد کما اینکه در کشورهایی که استفاده از آب پکیج بندی شده در ظروف متدوال است، بدن هر کس هر روزه ۱۲۰ نانوگرم وینیل کلرید اخذ میکند.

وی همچنان مازاد و اضافه کرد: این میزان وینیل کلرید در روغن‌های پخت و پز زیادتر است و به ۸ ۱۴ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن کل بدن می‌رسد.

وی درباره زیان‌های متعاقب از استایرن اظهار نمود: این ماده بر کلیه‌ها و کبد اثرات سمی می‌گذارد و سبب گردهمایی آب میان بافتی در ریه و بی نظمی در تپش قلب میشود.

به نظر میاد که این ترکیب به آسانی از ظروف پکیج بندی جدا شده و وارد ترکیبات چربی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =