تلفن هوشمند بدتر است یا مواد روانگردان؟ رابطه افسردگی و استرس با گوشی موبایل!

استفاده بیشتر از اندازه گوشی موبایل هوشمند می‌تواند مضراتی شبیه مضرات مواد روانگردان داشته باشد

 

استفاده بیشتر از اندازه از گوشی‌های هوشمند، سبب ازدیاد تنهایی و اضطراب می‌شوند و در تشکیل مغز موثرند، در مطالعه جدید پژوهشگران در مورد کاربرد از گوشی‌های هوشمند توسط دانش آموزان بررسی نمودند. افرادی که زیادترین میزان سطح بکارگیری گوشی‌های هوشمند را داشتند، سطح افسردگی و اضطراب بالایی داشتند. استفاده بیشتر از اندازه از گوشی‌های هوشمند، شباهتی به وابستگی به مواد روانگردان می‌باشد.

با عنایت به بررسی‌های جدید، وابستگی به گوشی‌های هوشمند احتمال دارد اثرات شبیه و مخربی روی مغز داشته باشند.

پژوهشگران با بررسی زندگی روزانه و روزمره دانشجویان و بکارگیری تکنولوژی، تعدادی از روندهای اضطراب انگیز را در میان اشخاصی که بیشتر از اندازه وابسته گوشی‌های همراه خود بودند را یافتند و دریافتند که اثر مشابهی مانند وابستگی به مواد روانگردان دارند.

گوشی موبایل هوشمند

رابطه افسردگی شدید جوانان و نوجوانان بوسیله استفادا بیشتر از اندازه از گوشی موبایل هوشمند

مضرات استفاده بیشتر از اندازه از گوشی موبایل همانند عارضه‌های بکارگیری مواد روانگردان است!

پژوهشگران علاوه بر اثرات نورولوژیکی، آنهایی که از تلفن‌های همراه هوشمند خود بیشتر از اندازه استفاده میکنند را افرادی که زیادترین میزان افسردگی ، تنهایی و اضطراب را دارند معرفی نمودند. پژوهشگران در حال انجام برخی بررسی‌های بر روی دانشجویان و میزان استفاده آن‌ها از گوشی‌های هوشمند می‌باشند و نتیجه این تست به گونه ایی شد که آن‌ها را افرادی تنها، افسرده و مضطرب یافتند و احساس آن‌ها همانند احساس یک فرد که به مواد روانگردان اعتیاد دارد، برداشت نمودند.

پروفسور Erik Peper، یکی از اساتید در حوزه بهداشت در دانشگاه ایالتی سن فرن سیسکو در حین بیانیه گفت: داشتن وابستگی به استفاده بیشتر از اندازه از گوشی‌های هوشمند، میتواند در تشکیل مغز و برخی اختلالات ذهنی اثربخش واقع شود همانند تاثیر مخرب مواد روانگردان در انسانهایی که به آن اعتیاد دارند!

پژوهشگران در این بررسی از ۱۳۵ دانشجو و از داشنگاه ایالتی سن فرن سیسکو را مورد وارسی قرار دادند و تعداد قابل توجهی از اثرات منفی که در حین استفاده بیشتر از اندازه از گوشی‌های هوشمند در فرد رخ می‌دهند را یافتند.

بوسیله استفادا بیشتر از اندازه از گوشی‌های هوشمند به طوری تعاملات چهره به چهره در فرد به کمترین میزان کاهش میابد و با این حال امکان دارد که فرد از اول روز تا انتها روز احتمال دارد بیشتر از دو الی ۳ دقیقه مکالمه زبانی نداشته باشد.

هم چنین نکته دیگری که بایست به آن دقت داشت این است که ذهن مهلت خیلی اندکی برای استراحت می‌یابد و تمرکز ذهن به طوری مختل میشود و تنها به چکاپ صفحات مجازی متمرکز خواهد شد و به آسانی می‌توان فقدان حس آسایش و آرامش در مغز را حس نمود. پژوهشگران نیز هم چنین گفتند که گوشی‌های هوشمند میتوانند سبب ایجاد برخی خطرات وتاثیرات منفی در مغز بشوند، پژوهشگران برای مطالعه خود از ۱۳۵ دانشجو سن فرانسیسکو استفاده نمودند و تعداد قابل توجهی از اثرات منفی را یافتند.

در حقیقت این نخستین مطالعه نیست که در این مورد انجام شد و برآیند این مطالعه تا حدی با بررسی‌های قبلی برابر می‌باشد چرا که در بررسی‌های قبلی از آن مانند اعتیاد یک فرد به مواد روانگردان یاد شده بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + یازده =