ویزیت با نرم افزار وایبر!

کاربرد وایبر اینبار برای ویزیت غیر حضوری بیماران

پیشرفت علم و تکنولوژی در همه نواحی زندگی امروزی تاثیر گذاشته است به طوریکه پای برنامه هایی چون وایبر به بیمارستان‌ها هم باز شده است و در موقعیت‌ها لازم و یا هنگامی که دکتر در مرکز درمانی حضور ندارد از مسیر وایبر فرد بیمار را ویزیت میکند و یا این که پرستاران عکس‌ها و سی تی اسکن ‌ها و … را از مسیر وایبر برای طبیبان معالج می‌فرستند و درانتظار پاسخ می‌مانند.

ماجرا از اونجایی آغاز شد که برخی طبیبان به هزار و یک علت در بیمارستان‌ها حاضر نمی‌شدند و این نبودشان را تلفنی جبران می‌کردند، پاسخ آزمایش‌ها، نوار قلب‌ها و هر چیزی را که کاغذی بود فکس شده می‌دیدند پرستار و رزیدنت اینها را برای طبیبان می‌فرستادند و آن‌ها هم از راه دور تشخیص می‌دادند و نسخه می‌نوشتند.

حالا ولی با روی کار آمدن تکنولوژی‌های جدید، فکس جای خودش را به نرم افزارهای پیام رسان اینترنتی داده و کار را حتی از قبل هم ساده‌تر کرده.

پرستار یکی از بیمارستان‌ها، از تجربه شخصی اش در مورد این موضوع به «شهروند» می‌گوید. او که در بخش آی سی یو یکی از بیمارستان‌های آموزشی تهران مشغول به کار است، توضیح می‌دهد: «همین چند روز پیش بود که بخاطر نبود دکتر در مرکز درمانی، ناچار شدیم، از نوار قلب فرد بیمار عکس بگیریم و با وایبر برای دکتر درمانگر بفرستیم» او می‌گوید: «فقط نوار قلب نیست، پاسخ سی تی اسکن و … را هم با همین ساختار برای دکتر متخصص می‌فرستند تا او از روی عکس تشخص درمان دهد»

در بیمارستان‌های آموزشی، چنانچه دکتر متخصص هم نباشد، رزیدنت‌ها هستند، آن‌ها توانایی دارند تشخیص دهند و در حالت بروز مشکل با استادشان تماس می‌گیرند و تلفنی راهنمایی می‌گیرند.

ولی در بیمارستان‌های خصوصی، بطور معمول وقتی طبیبان نیستند، پرستاران این کار را برای طبیبان انجام میدهند. «کم نیستند پزشکانی که با این شیوه برای بیماران نسخه تجویز میکنند، در حالیکه به این شیوه نمی‌توان درمان را آغاز کرد چرا که مازاد بر برآیند آزمایش یا عکس سونوگرافی یا سی تی اسکن، باید نشانه‌های بالینی فرد بیمار هم در نگاه گرفته شود، نمی‌توان تنها با یک عکس، تشخص بیماری داد»

درمان وایبری

ویزیت غیر حضوری بیماران با بکارگیری وایبر

درمان وایبری مورد انتقاد وزارتخانه بهداشت هم است. «اگر پزشکی به صورت غیرحضوری تلفنی، وایبری یا فکسی و … تشخیص پزشکی دهد، افزون بر این که مرتکب تخلف شده، اقدام غیراخلاقی هم انجام داده است» او تأکید میکند که از این مسئله‌ها در بیمارستان‌ها خیلی اندک اتفاق میوفتد.

چرا که ویزیت فرد بیمار بدون حضور دکتر متخصص معنا ندارد.

«این اقدام جزو اصول اخلاق پزشکی نیست و اجتماع پزشکی هم شدیدأ با آن برخورد می‌کند»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =