ژل ضد خونریزی

تولید ژل ضد خونریزی توسط پژوهشگران ایرانی

پژوهشگران آمریکایی با بکارگیری پلیمرهای گیاهی، ژل جادویی تولید کرده اند که سبب توقف سریع خونریزی در مدت چند ثانیه میشود. به گزارش جی پلاس، اولویت اساسی پزشکی در موقع بریدن دست با چاقو یا جراحت‌های شدید در میدان جنگ، توقف سریع خونریزی است.

ژل VetiGel که بوسیله پژوهشگران شرکت Suneris ساخته شده است، از مکانیسم‌های ترمیمی طبیعی بدن برای توقف سریع خونریزی استفاده میکند. در ساخت این ژل از پلیمر هموفیلیک (haemophilic) با پایه گیاهی استفاده شده که بوسیله خون جذب شده و دو سمت زخم را بهم متصل میکند.

برای ساخت ژل، دیواره‌های سلولی از یک پلیمر گیاهی استخراج شده و در راهکاری شبیه قرار دادن قطعات لگو، بر روی زخم گذاشته میشوند که با اتصال بهم، یک لخته ایجاد می‌کنند؛ شکل و رنگ ژل در تماس با بافت تغییر پیدا میکند.

ژل VetiGel شامل خاصیت‌های ضد میکروبی بوده و زمانی‌که در یک محیط استریل مورد آزمایش قرار گرفت، از ایمنی مکفی برای درمان زخم برخوردار بود.

از این شیوه میتوان برای توقف خونریزی شدید مجروحان در میدان جنگ تا قبل از وصول به نزدیک‌ترین مرکز درمانی استفاده کرد؛ بعد از رسیدن به مرکز درمانی، طبیبان با خارج نمودن این ژل توانایی دارند اقدامات درمانی را شروع کنند؛ این شیوه در هشتاد درصد موارد می‌تواند جایگزین بکارگیری ژل‌های ضد میکروبی، باند و پانسمان شود.

آزمایشات بالینی کارکرد این ژل بر روی موش‌های آزمایشگاهی با برآیند چشمگیری همراه بوده است؛ پژوهشگران بدنبال انجام آزمایشات مختلف به منظور دریافت مجوز سازمان خوراک و داروی آمریکا (FDA) جهت تولید تجاری این محصول هستند که از قابلیت استفاده در میدان جنگ تا جایگزین شدن به جای چسب زخم‌های متداول (برای مصارف خانگی) بهره مند است.

ژل متوقف کننده و ضد خونریزی از جدیدترین ساخته‌های طبیبان و پژوهشگران ایرانی دانشگاه بریکهام آمریکاست. این هیدروژل قابل کشش است که میتواند همانند یک درزگیر را بالا ببرید سدی از خونریزی ممانعت نماید و سبب ترمیم زخم شود.

این هیدروژل پایه پلی پپتید از یک پلی پپتید بنا شده است که با واقع شدن در معرض نور پیوندهای محکمی میان مولکول‌ها خود ایجاد می‌کند؛ این پیوند‌های محکم سبب ارائه یک ثبات مکانیکی میشود که قدرت و میزان تورم این هیدروژل را در وقت استفاده کنترل میکند.

ژل متوقف کننده خونریزی

موارد بکارگیری این هیدروژل

از این هیدروژل می‌توان بعنوان یک داربست به منظور رشد سلول‌ها استفاده کرد و یا می‌توان آن‌ها را در ظرفی با سلول‌های دیگر ترکیب کرد و سپس به منظور تحریک رشد بافت، آن را تزریق کرد.

از این ماده می‌توان بعنوان یک درزگیر هم استفاده کرد بطوریکه آن را در محل جراحت به بافت چسباند و محافظی بر روی زخم ایجاد کرد؛ این ژل امکان توقف فوری خونریزی را آماده می‌کند.

افزون بر این، این هیدروژل در طی زمان توسط آنزیم هایی که بطور طبیعی ایجاد میشوند، هضم می‌شود و برای سلول‌ها سمی نیست. برخی ژل‌های تصنعی که برای توقف خونریزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در طی زمان به مواد شیمیایی سمی تبدیل می‌شوند و برخی ژل‌های طبیعی نیز به آنقدر محکم نیستند که بتوانند در مقابل گردش خون شریانی ایستادگی نمایند.

از این هیدروژل‌ها به میزان زیادی در پزشکی زیستی استفاده میشود با این حال بیشتر آن‌ها محدودیت هایی دارند. خاصیت الاستیکی هیدروژل ELP به آن اجازه میدهد تا مناسب‌تر بر روی ساختارهای در حال رشد قرار گیرد. پژوهشگران دریافتند که آن‌ها میتوانند از هیدروژل ELP بمنظور بوجود آوردن یک سد قدرتمند بهره ببرند که مازاد بر توقف خونریزی میتواند با ترکیب با نانوذرات سیلیکا سبب التیام زخم شود.

این مطالعه در گاهنامه Advanced Functional Materials انتشار یافته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هشت =