چاقویی هوشمند برای کمک به جراحی!

چاقوی هوشمند جراحی نقش حسگری را ایفا مینماید که جراح با نزدیک کردن آن به بافت در کم‌تر از یک ثانیه از تندرست و سالم بودن بافات یقین حاصل میکند.

مغز یکی از حساس‌ترین قسمتهای بدن آدم است و هنگام عمل‌های جراحی کوچکترین حرکت اشتباه می‌تواند برآیند فاجعه باری را حاصل کند. به همین سبب دانشمندی بنام David Oliva Uribe بتازگی از یک چاقوی کوچک جراحی هوشمند رونمایی کرده است که میتواند در آتیه عمل‌های جراحی مغز را بسیار ایمن کند. این چاقو به جراح کمک میکند تا بداند عینا در حال بریدن کدام هر یکصد مغز است.

در هر صورت این محصول یک چاقوی حقیقی نیست زیرا تیز نبوده و نمیتواند عمل برش را انجام بدهد.

این چاقو در عوض نقش حسگری را ایفا مینماید که جراح می‌تواند آن را در نزدیکی یک بافت قرار بگذارد. و چاقو میتواند در کم‌تر از یک ثانیه به جراح اطلاع دهد که کدام بخش‌های این بافت تحت تاثیر تومور هستند و کدام بخش‌ها سالمند.

بدین گونه همانگونه که گفتیم احتمال خطا در جراحی به کمترین حد خواهد رسید.

به بیان Uribe گرچه فناوری‌های تصویربرداری مانند MRI و سونوگرافی قبل از عمل جراحی توانایی دارند مکان دقیق تومور را گزینش کنند، هنگام باز کردن مغز و فرآیند جراحی فاکتورهای زیاد وجود دارد که میتواند منجر به پیدا نشدن مکان تومور شود.

بدین گونه فرآیند خارج نمودن تومور از مغز مبتنی بر تجربه و حس لامسه و بینایی جراح است.

هم اکنون تنها راه حل پیش روی جراحان برای شناسایی ابعاد تومورها، بکارگیری ابزارهای دستکاری بافت یا مشاهده میکروسکوپی است که هیچیک از این شیوه‌ها حساسیت مغز را درنظر قرار نمی‌دهند.

در هر صورت Uribe هم اکنون چاقوی هوشمند خود را فقط روی تومورهای تصنعی و مغز حیوانات آزمایش کرده است و شاید بایست برای ورود این محصول به جهان پزشکی مدت زمان زیادتری درانتظار بمانیم.

ساختار چاقوی هوشمند جراحی :

این ابزار که شبیه یک چاقوی جراحی با یک کره ریز در انتهای آن است، از حسگرهایی در درون خود بهره مند است. هنگامی که جراح، کره انتهای ابزار را روی سطح می‌کشد، حسگرها نوع بافت را طی نیم ثانیه شناسایی میکنند. بعد سیستم از یک نشانگر صوتی یا بصری برای آگاه ساختن جراح از نوع بافت استفاده میکند.

ایا این چاقو ازمایش شده؟

تاکنون این ابزار بر روی بافت تصنعی تومور و بافت مغزی بدست آمده از خوک آزمایش شده است ولی در صورت راه یافتن آن به کارآزمایی‌های انسانی و درون اتاق‌های عمل جراحی، این چاقوی جراحی هوشمند میتواند در وقت ارزشمند برای جراحان اعصابی که بر بینایی و لامسه خود تکیه دارند، صرفه جویی کند.

بطور بالقوه این چاقو می‌تواند هم چنین برای استفاده در دیگر مناطق بدن مانند معده یا روده سازگار شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =