تقویت اسپرم ها و اهمیت این موضوع!

تقویت اسپرم ها و اهمیت این موضوع!

کاهش ایجاد منی (اسپرم) در آقایان با چه نشانه هایی پدید می‌آید! آیا با شیوه‌های درمانی اثربخش در این عرصه آشنایی دارید؟
تحکیم اسپرم‌ها از طریق غذایی چگونه امکانپذیر خواهد بود؟
همراهان زیبان، پیشنهادات و توصیه‌های پزشکی اساسی و مهم در این عرصه را در این قسمت مورد وارسی گذاشته ایم بدنیست آنهارا در نظر بگیرید
تقویت اسپرم

آقایان نباید زایایی (باروری) را یک مسئله معمولی و کم اهمیت مدنظر بگیرند.

چنانچه می‌خواهید که پدر شوید، بایست به سلامتی خود دقت نشان دهید؛ مخصوصا زمانیکه سن شما در حال بالا رفتن است.

سن شما، غذایی که میخورید، دارویی که مصرف میکنید و دیگر مسائل پزشکی شما می‌توانند روی کارکرد منی (اسپرم) شما اثر بگذارند.

علی رغم این که قادر نیستید روی سن تان کنترل داشته باشید، ولی بایست آگاه باشید که سن شما نقش اساسی و مهم و بزرگی را در سلامتی منی (اسپرم) شما ایفا میکند.

بطورکل، پس از سن چهل‌سالگی کیفیت منی (اسپرم) آغاز به کاهش یافتن میکند.

برخی از آقایان علی رغم این که ظاهرا کیفیت منی (اسپرم) خوبی دارند، اما زایایی (باروری) اندکی دارند که این دشواری میتواند به علت آسیبی باشد که در منی (اسپرم) آن‌ها وجود دارد.

منی (اسپرم) آسیب‌دیده‌ای که قادر نیست در تخمک نفوذ کند امکان بارور کردن شریک زندگی تان را سخت‌تر میکند.

 

مضاف بر این، مردهای در سن بالا زیادتر در معرض به جهان آوردن یک بچه (کودک) دارای بیماری‌های ژنتیکی هستند.

به تازگی پژوهشی به چاپ رسید که بر اساس برآیند آن مردهای ۵۰ ساله به بالا در قیاس با مردهای جوان‌تر جهش‌های ژنتیکی بیشتری را از طریق اسپرم‌های خود به کودکانشان انتقال می‌دهند.

افزایش سن و منی (اسپرم)

شما قادر نیستید با افزایش سن یا با گذشت زمان نبرد کنید، اما میتوانید از طریق شیوه‌هایی از زایایی (باروری) خود حفاظت کنید.
برای آغاز مراقبت از زایایی (باروری) خود تلاش کنید که مراقب تغذیه خود باشید.

مضاف بر این، به سطوح کلسترول خود نیز دقت کنید.

سطوح چربی بد خون (کلسترول) بالا روی غشای منی (اسپرم) اثر میگذارند و امکان آمیخته شدن یا یکی شدن منی (اسپرم) با تخمک را سخت‌تر می‌کنند؛ بنابراین مردان باید تا حد ممکن از طریق رژیم تغذیه‌ای و فعالیت بدنی (ورزش) کلسترول خود را کنترل کنند.

هیچ‌کسی نمی‌داند که آیا قرص‌های کاهنده کلسترول روی زایایی (باروری) اثر میگذارند یا خیر

اثرگذاری (تاثیر) مواد روانگردان بر منی (اسپرم)

مواد روان‌گردان غیرمجاز می‌توانند اثرگذاری (تاثیر) خیلی زیادی روی زایایی (باروری) شما داشته باشند.

نه‌تنها موادی همچون کوکائین و مار‌ی‌جوآنا می‌توانند اثرگذاری (تاثیر) خیلی زیادی روی کیفیت منی (اسپرم) و شق شدن (نعوظ) داشته باشند، بلکه شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و حتی جراحی برای بیماری‌های بدخیم نیز میتوانند برای بیضه‌های تولیدکننده منی (اسپرم) زیان آور باشند.


خوشبختانه، پیش از انجام چنین درمان‌هایی می‌توانید اسپرم خود را ذخیره کنید و سپس درمان را شروع کنید. درنتیجه، پیش از شروع چنین درمان‌هایی از پزشک خود در مورد بانک اسپرم بپرسید.
درمان جایگزین تستوسترون نیز می‌تواند تاثیر منفی روی باروری داشته باشد. این شیوه درمانی می‌تواند به نحو چشمگیری تولید اسپرم را کاهش دهد یا متوقف کند و این توقف یا کاهش تولید اسپرم می‌تواند تا پایان این فرایند درمانی ادامه داشته باشد.
15 درصد از مردهایی که از این شیوه درمانی استفاده می‌کنند، حتی پس از پایان این فرایند درمانی نیز دیگر قادر به تولید اسپرم نیستند.

چاقی و اسپرم

وزن سالم می‌تواند به سالم نگه‌داشتن اسپرم شما کمک کند، بنابراین سعی کنید که همواره وزن خود را در وضعیت سالم نگه‌دارید.


چاقی هورمون‌ها و به خصوص استروژن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین تاثیرگذاری می‌تواند اثراتی روی تولید کافی اسپرم و عملکرد مطلوب اسپرم داشته باشد. علاوه بر این، تاثیر چاقی روی هورمون‌ها باعث می‌شود که مغز سیگنال‌های کمتری را در جهت تولید اسپرم به بیضه‌ها بفرستد.
به‌طورکلی، باید گفت سبک زندگی مردان می‌تواند روی باروری او تاثیر بگذارد؛ بنابراین، مردان باید برای سالم نگه‌داشتن اسپرم خود سبک زندگی خود را در جهت مثبت تغییر دهند.
بنابراین، دفعه بعد که به پزشک مراجعه کردید سوال‌های زیر را از پزشک خود بپرسید تا با پاسخ آن‌ها بتوانید به حفظ باروری خود کمک کنید.

سوال‌هایی که می‌توانید از پزشک خود بپرسید شامل موارد زیر است:

1. آیا با تغییر در سبک زندگی خودم می‌توانم باروری خود را حفظ کنم؟ (جواب این سوال قطعا آری است و پزشک شما می‌تواند با پیشنهادهای موثر در تغییر سبک زندگی شما به حفظ باروری شما کمک کند.)
2. آیا داروهایی که مصرف می‌کنم روی باروری من تاثیر می‌گذارند؟ (الزاما همه داروها روی باروری شما تاثیر نمی‌گذارند، بعضی از داروها چنین تاثیری را دارند که پزشک شما می‌تواند چنین داروهایی را برای شما مشخص کند.)
3. آیا عارضه پزشکی یا بیماری من می‌تواند روی باروری من تاثیر داشته باشد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، چه کاری باید انجام دهم؟ (بعضی از بیماری‌ها می‌توانند روی باروری تاثیر بگذارند.)
4. من و همسرم پیش از انجام آزمایش‌های مشکلات باروری برای چه مدت باید برای باردار شدن تلاش کنیم؟
5. برای مطمئن شدن از نداشتن مشکل باروری چه آزمایش‌هایی را باید انجام دهم؟

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =