عوامل موثر در ایجاد خروپف

همه چیز در مورد خروپف :

دلیل خروپف طبق گفته‌ی یکی از کارشناسان گوش و حلق و بینی در هر کس متمایز است. بایستی طبق عادات و رفتارهای سلامت و زندگی شناخته و درمان شود که درباره علل و دلایل و درمان ان بیشتر خواهید خواند.

در حالت کلی آلرژی ، چاقی، استفاده از دارو ی خاص، سیگار، الکل و چالش در حلق و مجاری بینی می‌توان ازمهمترین علت‌های خروپف در اشخاص دانست.

خروپف کردن بطور معمول مسئله حاد و جدی بحساب نمی‌آید و بخش زیادی از اشخاص احتمال دارد گهگاه در حین خواب به خر و پف بیفتند.

احتمال خر و پف کردن آقایان پنجاه درصد بیشتر از زن‌ها است ولی گهگاه خر و پف نشانه یک بیماری پرخطر است که وخیم‌ترین این بیماریها قطع تنفس انسدادی موقع خواب است.

در قطع تنفس انسدادی موقع خواب امکان دارد شخص از چند لحظه تا دو دقیقه گرفتار قطع تنفس شود و این موضوع به کاهش اکسیژن در خون منتج میشود و فرد گرفتار دو روز پس از سردرد و ملال و خستگی رنج خواهد برد.

قطع تنفس موقع خواب می‌تواند عوارضی مانند افزایش فشار خون ، چاقی، بیماریهای قلبی و سکته مغزی و ولو در مواردی نادر مرگ را در پی داشته باشد.

علل و دلایل خروپف کردن

در حالت کلی خر و پف کردن به دلیل لرزش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، وقتیکه شش‌ها در برابر مسیرهای هوایی بسته شده و هوا را به درون می‌کشند بوجود می‌آید و بطور معمول به دلیل شل شدن عضلاتی که راههای هوایی را باز نگاه میدارند یا وجود ساختارهای مازاد در موقع خواب رخ میدهد.

هر وضعیت یا ماده‌ای که سبب شل شدن ماهیچه‌های این منطقه یا منتهی به ساخته شدن بافت چربی در آن شود می‌تواند به خروپف منتج شود و میتوان به عواملی مانند مصرف مشروب و فرآورده‌های الکلی، استفاده از دارو هایی مانند خواب آورها، داروهای ضد سرماخوردگی یا آنتی هیستامین ‌ها، خوابیدن بر روی بالشت خیلی نرم یا بزرگ، خوابیدن به پشت و داشتن اضافه وزن اشاره کرد.

بسته شدن مجراهای هوایی و بنابراین خر و پف هم چنین میتواند بدلیل شکل نامناسب ساختمان بینی از جمله، کام نرم یا زبان کوچک یا بیشتر از اندازه بلند یا انحراف سپتوم وسط بینی باشد در اطفال بزرگی لوزه‌ها بیشتر سبب خروپف کردن میشود.

کم کردن وزن ، پرهیز از مصرف خوراکی‌های سنگین و مصرف مشروب و فرآورده‌های الکلی، کنار گذاشتن سیگار ، خوابیدن به پهلو و بدون بالش خوابیدن را از جمله مواردی دانست که با ملاحظه آن‌ها می‌توان خر و پف را کاست چرا که بررسی‌ها مشخص کرده است. کم کردن وزن حتی به میزان سه تا ۴ کیلوگرم می‌تواند دستکم سبب کاهش خروپف شود و آشامیدن الکل یا غذا خوردن به میزان فراوان در شب سبب شل شدن عضلات مجاری هوایی و بالارفتن احتمال خروپف میشود.

خر و پف می‌تواند به دلیل آلرژی ، عادت خوراک خوردن، مصرف داروی خاص، استفاده از سیگارت و الکل و یا چالش در حلق و مجاری بینی روی دهد که تشخیص دقیق دلیل توسط معاینه دکتر متخصص معلوم میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سه =