ژنی که باعث ابتلا به آلزایمر می شود

کشف ژن مرگبار مرتبط به آلزایمر

آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که فرد گرفتار را به فراموشی گرفتار می‌سازد.

در این اختلال، سلولهای شناسایی بیماری آهستگی تخریب شده و فرد گرفتار فراموشی میشود، به طوریکه دیگر قادر نیست خاطرات گذشته را به یاد بیاورد و یا رویدادهای تازه را در مغز خود شکل دهد.

آلزایمر یکی ازبیماریهای ترسناک، ولی رایج در عصر مدرن است که براساس پژوهش‌ها در چند سال آتیه به یک اپیدمی جهانی مبدل میشود.

آلزایمر

کشف ژنی که سبب آلزایمر میشود.

متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن آمریکا، بتازگی موفق به کشف ژنی بنام ای پی او ای چهار (ApoE۴) شده اند که درصورت وجود در بدن یک فرد می‌تواند ضریب دچار شدن او به بیماری آلزهایمر را تا دوازده میزان افزایش دهد.
این ژن جهش یافته نخستین دفعه در سال ۱۹۹۳ کشف شده و اکنون محققان دریافتند ApoE۴، سبب صدمه مغزی به گره‌های پروتئین در نورون‌های مغزی شده و فرد را گرفتار بیماری آلزهایمر میکند.
با این کشف جدید محققان امیدوار هستند بتوانند درمان جدیدی برای این اختلال مرگبار بیابند.، براساس آمار‌های کانون آلزایمر آمریکا، حدود ۵ و نیم میلیون آمریکایی مبتلا به نوع پیشرفته بیماری آلزهایمر می‌باشند و این آمار در سالهای آتیه رشدی فزونی پیدا میکند.

متخصصان با متوقف کردن کارکرد این ژن برروی موش‌های آزمایشگاهی شاهد کاهش نابودی مرگ سلول‌های مغزی و ترمیم بافت مناطق صدمه دیده شده اند.

پژوهشگران امیدوارند با ادامه آزمایش‌ها و با ساخت داروی مهار کننده ژن ApoE۴، دارویی مفید و بدون پیامد جنبی برای افراد مبتلا به آلزایمر تا سال ۲۰۲۵ ساخته و روانه بازار‌های جهانی کنند.

متخصصان این برآیند را با بررسی سطح خون و وجود ژن ApoE۴، در بیشتر از ۷۹ فرد گرفتار به بیماری آلزایمر به دست آورده اند؛ بررسی در خصوص این ژن و اثر گذاری آن بر سلول‌های مغزی توسط محققان در حال پیگیری و مطالعه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پانزده =