چه باعث شد هلن کلر کور و کر شود؟

چه باعث شد هلن کلر کور و کر شود؟

هلن کلر یا هلن آدامز کلز، در 27 ژوئن سال 1880 در ایالت آلاباما متولد شد. وی را به خاطر نویسندگی اش می شناسیم. او نویسنده ای ناشنوا و نابینا و فعال سوسیالیست آمریکایی بود. هلن تنها زمانی که 19 ماه بیش تر نداشت در اثر ابتلا به بیماری مننژیت، شنوایی و بینایی خود را از دست داد.
بیماری مرموز هلن، توانایی دیدن و شنیدن را از وی گرفت، اما نتوانست مانع ارتباط وی با جهان پیرامون شود. امروزه درست 50 سال بعد از مرگ وی در تاریخ 1 ژوئن 1968، هنوز به عنوان یک نویسنده ناشنوا و نابینا و سمبلی برای افراد ناتوان و معلول در مواجهه با ناسازگاری های روزگار به یاد مردم می آید.

اما دقیقا چه چیزی باعث شد هلن کور و کر شود؟

به نظر می رسد علی الرغم شهرت هلن کلر، تاکنون هیچ گونه تحلیلی در جامعه ی پزشکی در این باره انجام نشده است. در اولین تجزیه و تحلیل هایی در مورد هلن کلر، یک متخصص بیماری های عفونی اطفال به این نتیجه رسید که علت نابینایی یا ناشنوایی هلن، به علت عفونت باکتریایی Neisseria Meningitidis است که باعث ایجاد مننژیت (تورم پوسته هایی که مغز و طناب نخاعی را پوشش می دهد ایجاد می شود)

هلن کلر بعدها در نوشته های خود نوشت: دکترها هرگز نمی دانند چه بیماری باعث بسته شدن چشم ها و گوش های من شد و من را به دنیای یک نوزاد تازه متولد شده برد اما دکتر ژانت گیلسدوف نویسنده و پروفسور دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان می گوید، چنین مرگ و میرهای اسرار آمیزی هنوز یکی از پازل های مورخان هستند. گلیسدوف بعد از این که یکی از دانشجویانش درباره بیماری مننژیت از وی پرسیده بود به علت کوری و ناشنوایی هلن کلر علاقه مند شده بود و همین کنجکاوی باعث شده بود تا وی مطالعاتی در این زمینه انجام دهد. پس از مطالعات وی در زمینه ادبیات، گیلسدوف به اطلاعات معتبری در این زمینه دست یافت.

البته توضیحاتی وجود داشت اما به گفته ی وی این اطلاعات از پزشکان مورخان جمع اوری شده بود، نه پزشکان و یا متخصصان بیماری های عفونی، به گفته ی وی بسیاری از این ایده ها از لحاظ پزشکی کاملا بی معنا به نظر می آمدند.
و افزود، زندگی هلن کلر، بسیار مهم است. برخی می گویند دچار گرفتگی حاد مغز و معده شده است و یک تب ناگهانی باعث بروز همچنین بیماری در وی شده است.

مطالعات قدیمی برخی بیماری هلن کلر را به تب اسکارلت (مخملک) ربط می دهند، عفونتی که با سوزش، درد گلو ایجاد می شود و نهایتا به راش های پوستی و تب منجر می شود. البته این بیماری باعث کوری یا کری نمی شود.
گیلسدوف می گوید (نمی دانم  این فکر از کجا منشا گرفت)، وی افزود درست است که گاهی باکتری ها می توانند بیماری تب اسکارلت یا مخملک ایجاد کنند. این بیماری توسط باکتری استروپتکوک گروه A ایجاد می شود و این بیماری می تواند بیماری مننژیت ایجاد کند. اما حتی در دهه ی 1800هم مننژیت به عنوان یک عارضه ی مخملک، خیلی کم رایج بود. (به ندرت اتفا ق می افتد) و هنگامی که رخ می داد، علائم مننژیت معمولا با تاخیر خود را نشان می دهد، بیش از 3 هفته بعد از این که علائم مخملک خود را نشان می داد.

به هر حال تب اسکارلت یا همان مخملک در همان زمان هم بیماری شناخته شده ای بود و باید حتما توسط پزشک معالج هلن کلر قابل تشخیص بوده است. یعنی پزشک حتما قادر بوده که بیماری مننژیت حاصله از بیماری تب اسکارلت را تشخیص دهد.
برخی دیگر از تاریخ نویسان بیماری هلن کلر را به روبلا (سرخچه) تشبیه کرده اند. چنان چه نوزادان در دوران جنینی درون رحم آلوده شوند می توانند دچار ناشنوایی یا نابینایی گردند. در دوران حاملگی ابتلای مادر به ویروس سرخچه میتواند باعث عفونت جفت و جنین شود. حتی اگر این نظریه درست می بود سرخچه باعث می شود نوزاد متولد شده سالم نباشد در حالی که هلن کلر در ابتدای زندگی کاملا سالم و سلامت بود.
هلن کلر می توانسته بیماری های دیگری داشته باشد که موجب بیماری آنسفالیت یا التهاب مغز می شده است. اما قاعدتا باید آسیب های مغزی شدیدی اتفاق می افتاده که باعث شود توانایی های ذهنی هلن کلر هم از بین برود بنابراین حتما این گزینه هم رد می شود.

این محقق همچنان علاقه مند است تحقیقاتش بتواند مردم را به تفکرات عمیق و انتقادی شدیدی در موارد تاریخی بکشاند. او هم چنین امیدوار است مردم همیشه هلن کلر را به یاد داشته باشند. هلن کلر زن بزرگی بود که علی الرغم ناتوانی هایش توانسته بود به موفقیت های بزرگی دست یابد.
علائم اولیه مننژیت ممکن است شبیه علائم آنفولانزا باشد. این علائم ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

علائم و نشانه های احتمالی در افراد بزرگتر از 2 سال عبارتند از:

_ تب بالا به طور ناگهانی
_ گرفتگی گردن
_ سردرد شدید
سردرد با تهوع یا استفراغ
_ سردرگمی یا شکل تمرکز
_ تشنج
خواب آلودگی
_ حساسیت به نور
_ کاهش اشتها و تشنگی
_ راش پوستی

علائم نوزادان

_ تب شدید
_ گریه دائمی
_ خواب آلودگی یا تحریک پذیری بیش از حد
_ برآمدگی در ناحیه ی بالای سر نوزاد
_ کندی حرکت و گرفتگی
_  سختی در بدن و گردن نوزاد

مقالات بعدی ما را در این زمینه دنبال کنید. زیبان سعی دارد اطلاعات کامل و جامعی در مورد بیماری مننژیت برایتان فراهم آورد.

مترجم: میلاد اسد بیگی
منبع

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 17 =