مواقعی که آب خوردن باعث نفخ میشود

ارتباط آشامیدن آب و نفخ شکم

می‌توانید بارو کنید که آب نفخ معده را سبب می‌شود؟ علاوه بر دهها فایده که از آشامیدن آب سراغ دارید بایستی به عارضه‌های آن البته بواسطه اشتباه در مصرف این مایه حیات هم بایستی آشنا شوید.

رساندن آب مکفی به جسم، سبب می‌شود بدن کارکرد طبیعی داشته باشد، سوخت و ساز سرعت می‌گیرد (کالری بیشتری سوزانده می‌شود)، پوست شادابی و شادابی و تازگی می‌یابد و ما احساس پرانرژی بودن می‌کنیم.

از سمت دیگر در شرایط تامین ناکافی آب مورد احتیاج، بدن همه تلاشش را به منظور حفظ آب موجود انجام میدهد تا از کمبود آب بدن ممانعت نماید.

این وضعیت به حالتی بنام احتباس آب منتج میشود که خشک شدن مفاصل، بالارفتن وزن ، احساس تورم، افزایش فشار خون و افزایش تپش قلب را در پی دارد.

درعین حال شیوه آشامیدن آب و بعضی از اقسام آب‌ها، سبب پیدایش نفخ شکم ی میشود که خود، یکی از گرفتاریهای رایج گوارشی است، ولی آشامیدن آب چگونه سبب پیدایش نفخ می‌شود؟

شرایط آشامیدن آب به منظور پرهیز از نفخ موقت

نفخ موقت بعد از آشامیدن آب می‌تواند علل و دلایل متعددی داشته باشد. میزان آبی که نوشیده میشود و سرعت آشامیدن آن و مواد خوراکی موجود در معده و روده‌ها ازجمله عواملی است که بر بروز نفخ اثر میگذارد. آشامیدن حجمی به میزان نیم لیتر آب (یک یا دو لیوان) با معده تهی، شاید نفخ چشمگیری ایجاد نمیکند، ولی آشامیدن سریع مقادیر بیشتری آب در وضعی که موادغذایی دیگری در معده یا روده‌ها وجود دارد تا حدی اتساع شکمی و نفخ ناراحت کننده‌ای در پی خواهد داشت. هرچه میزان غذای موجود در معده بیشتر باشد، درصد بروز نفخ بیشتر خواهد بود.

اشتباهاتی در آشامیدن آب که نفخ شکم را شدت می‌بخشد.

شرایط سلامت

شرایط سلامت و دیگر عامل هایی که تخلیه معده را کند میکنند، درصد بروز نفخ بعد از آشامیدن آب را افزایش میدهند. مصرف مسکن‌های نارکوتیک، بیماری رفلاکس اسیدی، آنفلوآنزای معده، بولیمی یا زیاده روی در خوردن، اشتها نداشتن عصبی، اندک کاری غده تیروئید ، پارکینسون و تخریب عصبی در ارتباط با دیابت ، ازجمله بیماریهایی هستند که تاخیر در تخلیه معده را بدنبال دارند.

در حالتی که یکی از این دشواریها سلامت را دارید، آشامیدن آهسته آب به پیشگیری از ظهور نفخ کمک خواهد کرد.

هم چنین، مصرف مواد خوراکی حاوی آب زیاد مانند خیار به جای آب، با جذب آهسته آب موجود در بافت آن‌ها، از پیدایش نفخ ناشی از آشامیدن آب جلوگیری خواهد کرد.

شیوه آشامیدن آب به منظور پرهیز از نفخ

آشامیدن آب بطور صاف و مستقیم از بطری یا شیشه سبب می‌شود احساس نفخ بیشتری داشته باشیم.

بلعیدن هوا یکی از عوامل عمده ایجاد نفخ است و آشامیدن آب از بطری سبب می‌شود هوای مازاد بیشتری به همراه آب بلعیده شود.

آشامیدن آب از لیوان، میزان هوای بلعیده شده به همراه آب را تقلیل میدهد.

نوع آب مصرفی

آب‌های گازدار حاوی گازهای طبیعی هستند که به شیوه تصنعی و از مسیر پمپاژ گاز دی اکسیدکربن به آن‌ها، کربناته شده اند.

این آشامیدنی‌های کربناته میتوانند سبب گردهمایی هوا و ورود آن به دستگاه گوارشی و روده بزرگ شده و نفخ ایجاد نمایند..

چنانچه گرفتار مشکلات معده هستید و بعد از آشامیدن آب‌های کربناته احساس نفخ میکنید، پسندیده‌تر است از آشامیدن این آب‌ها صرف نظرکنید.

آب‌های معدنی که آب‌های کربناته طبیعی هستند، اثرات پایین‌تر از این نظر ایجاد می‌نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 8 =