مشکلات بیخوابی چیست؟

مشکلات اشخاصی که اندک‌تر از شش ساعت در روز و شب می‌خوابند.

در روزگار کنونی بکارگیری تلفن‌های هوشمند و استفاده وسیع از کانال‌های اجتماعی، به بخش زیادی از اشخاص امکان داشتن یک خواب مناسب از دید اندکی و کیفی را نمی‌دهد و در مجاور عوامل متعدد دیگر، از اضطراب و نگرانی ‌های هیجانی، اضطراب و بیکاری گرفته تا استفاده از سیگارت و آشامیدن زیاد قهوه سبب شده که گسترش بی خوابی افزایش یابد و بعنوان شایع‌ترین نوع از مشکل خواب شناخته شود. عواقب ناشی از بی خوابی متعدد بوده و درصد مبتلا شدن به خیلی از بیماریها از جمله بیماریهای قلبی، فشارخون، دیابت و اختلالات عصبی را افزایش میدهد.
یک پرفسور متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در خصوص درد‌های اسکلتی عضلانی در ارتباط با بیخوابی گفت: بیماریهای خواب از جمله بیخوابی میتواند بر روی بخش زیادی از جنبه‌های جسمانی و روانی سلامت اثر منفی داشته باشد.
او اضافه کرد: در صورت وجود اختلال در حین خواب احتمال ایجاد یا تشدید حالات دردآور در بدن در حدود دو تا سه برابر بیشتر می‌شود.

در واقع درد و خواب اثرات متقابلی بر روی هم دارند، همانگونه که درد باعث مختل شدن در حین خواب شده، بیماری‌های خواب هم سبب تشدید درد نیز میشود.

گرچه در نزدیک به یک سوم از اشخاص اجتماع گرفتار بیخوابی هستند، ولی میزان گسترش آن در انسان‌های با نارضایتی از انواع درد‌های مزمن به ۵۰ تا هشتاد درصد میرسد!
ایشان همچنان اظهار داشت: بطور کلی خواب‌های اندک‌تر از شش ساعت میتواند منجر به تظاهرات درد پس از بیداری باشد و برعکس بخش زیادی از بیمارانی که گرفتار مشکلات مزمنی نظیر آرتروز هستند از کاهش نسبی درد خود بدنبال داشتن یک خواب پسندیده شبانه می‌گویند.
رئیس مرکز تحقیقات بیومکانیک بالینی و ارگونومی کالج علوم پزشکی متذکر شد: فقدان وصول به خواب ژرف علی الخصوص در اشخاص اندک جنبش سبب میشود که فرد گرفتار درد‌های پخش عضلانی شود و بامداد شادابی را آغاز نکند و در مدت طولانی آستانه تحمل درد پایین می‌آید، حالتی که میتواند تا مدت‌ها پس از التیام و بهبود خواب هم ادامه یابد.

بی خوابی

مشکلات بیخوابی

وی در دنباله افزود: بیماریهای خواب یکی از فاکتور‌های اساسی و مهم آغاز دردهای پخش عضلات بعد از سن و سال پنجاه سالگی است چرا که فقدان یک خواب پسندیده می‌تواند ماهیچه‌ها را از داشتن یک مهلت مناسب برای تجدید قوا و فرایندهای التیام و بهبود طبیعی که بطور معمول در طول خواب صورت میگیرد را محروم کند.
به بیان ایشان، درصد بالایی از بیمارانی که از نوعی از درد‌های پخش عضلانی موسوم به «فیبرومیالژی» رنج میبرند از اینکه بسختی بخواب می‌روند و یا در طی شب بیدارشدن‌های مکرر را تجربه میکنند.، همواره گلایه مند هستند و تعداد قابل توجهی هم اظهار میکنند با خوابیدن ملال و خستگی از تنشان بیرون نرفته و انگار که بهیچوجه نخوابیده اند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دنباله گفت: بیماریهای خواب با دشواری هایی نظیر چاقی و افسردگی هم ارتباط دارد. بیماریهای خواب و کمبود خواب از طرق گوناگون از جمله افزایش اشتها سبب بالارفتن وزن میشود، بطوری که احتمال چاقی در آنهایی که اندک‌تر از شش ساعت در روز و شب می‌خوابند نسبت به افرادیکه ۸ ساعت می‌خوابند درحدود ۳۰ درصد زیادتر است و به همین علت داشتن خوابیدن کافی بخشی از برنامه‌های کم کردن وزن است. همانگونه که بی خوابی میتواند یکی از نشانه‌های نخستین افسردگی باشد، احتمال ایجاد افسردگی هم در اشخاص بی خواب تا پنج برابر بیش‌تر است.
وی در انتها اظهار داشت: داشتن ۱ برنامه ورزشی منظم می‌تواند کمیت و کیفیت خواب را التیام و بهبود ببخشد.

اثر ورزش کردن و فعالیت‌های فیزیکی در بامداد و یا عصر تقریبا یکسان است ولی بدلیل اینکه ورزش بی درنگ پیش از خوابیدن اثرات تحریکی دارد پسندیده‌تر است دست کم سه ساعت پیش از خواب از ورزش کردن اجتناب کرد.

اثرات ورزش بر بیخوابی جنبه‌ای محافظتی و جلوگیری کننده نیز دارد و افرادی که فعالیت‌های فیزیکی با شدت میانه دارند، میزان بیخوابی در آنها به اندازه پنجاه درصد کاهش می‌یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 16 =