راه های تحمل تشنگی در ماه رمضان

چگونه تشنگی رادر ماه مبارک رمضان تحمل کنیم.

با توجه به اینکه آب در حدود هفتاد درصد از تن ما را تشکیل می‌دهد، اهمیت آن را نمی‌توان نادیده گرفت.
تقریباً هر عملی که در بدن انجام میشود با کمک آب صورت می‌گیرد: از حذف ترکیبات اضافی گرفته تا یاری به هضم خوراک، نگه داری تندرست و سالم پوست و حمل و نقل مواد خوراکی در همه بدن

چنانچه نتوانید ترکیبات غذایی مغذی مواد معدنی از دست رفته از مسیر عرق کردن را جایگزین کنید، ادامه این رویه سبب تضعیف بدنتان در انتها ماه مبارک رمضان خواهد شد. حتی فقدان میزان اندکی آب

بدن میتواند سبب ملال و خستگی، سرگیجه و سردرد و فقدان دقت و تمرکز شود.

تأمین این مواد شدنی نیست مگر با وعده‌های افطار و سحر تندرست و سالم و اصولی.

چند توصیه مفید:

با دقت به اینکه ماه رمضان امسال در فصل گرم سال قرار دارد به روزه داران توصیه میشود به منظور جلوگیری از کاهش شدید آب بدن تنها در صورت ضرورت از خانه خارج شوند. در طی روز از نور

خورشید بازه بگیرید و حتی الامکان در نواحی سایه دار و خنک بایستید.

در صورت امکان از پوشش کلاه بهره جویی کنید و فعالیت‌های جسمی را کمتر کنید..

با بازه یک ساعت پس از افطار تلاش کنید ۸ لیوان آب و مایعات خنک را به مرور تا موقع خواب بیاشامید و حتی الامکان از آشامیدن چای ، قهوه و نوشابه ‌ها، به علت داشتن سطح بالایی از کافئین و شکر امتناع کنید چرا که این مایعات سبب از دست رفتن تندتر آب بدن میشوند.
دقت نمایید که آشامیدن آب زیاد در موقع سحر تأثیری هیچوجه تشنگی ندارد، از این جهت در صورت آشامیدن آب بیشتر از اندازه نیاز، بدن آب مازاد را دور کردن میکند.

پس، آب مورد احتیاج بدن می‌بایست در بازه میان افطار تا سحر به آهستگی و از مسیر استفاده از آب و میوه‌های آب دار تأمین شود.

برخی مواد خوراکی و شیرینی‌های تصنعی مانند زولبیا و بامیه ، غلظت مایعات بدن را افزایش میدهند و بنابراین روزه دار احساس تشنگی میکند. توصیه میشود برای پیش گیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما به جای زولبیا و بامیه استفاده شود.
دقت نمایید که آشامیدن آب زیاد در موقع سحر تأثیری هیچوجه تشنگی ندارد، از این جهت در صورت آشامیدن آب بیشتر از اندازه نیاز، بدن آب مازاد را دور کردن میکند. پس، آب مورد احتیاج بدن می‌بایست در بازه میان افطار تا سحر به آهستگی و از مسیر استفاده از آب و میوه‌های آب دار تأمین شود.

استفاده از مواد غذایی مانند تخم مرغ پخته، تن ماهی ، خوراکی‌های کنسروی، قهوه، کاکائو ، چای پررنگ، آب یخ و گوشت زیاد در وعده سحر میتواند منجر به افزایش احساس تشنگی در طول مدت روزه داری شود.
مصرف انواع خورش و بویژه خورش سبزی‌ها مانند خورش کرفس و کدو در وعده سحر عامل موثری به منظور کاستن احساس تشنگی در طول مدت روزه داری است.

از میوه هایی چون زردآلو و هلو , هندوانه , گیلاس , بهره جویی کنید، چرا که این میوه‌ها بطور قابل توجهی در کاهش درد و آزردگی ناشی از اسید معده کمک میکنند و تا حدی مواد معدنی از دست رفته ناشی از عرق کردن را تلافی خواهند کرد.

جایگزین مواد مغذی از دست رفته از مسیر آشامیدن آب میوه‌ها و مصرف سبزی‌ها و میوه‌های آبکی خیلی بافایده است. میوه هایی چون مرکبات و توت اروپایی که میتوانند علاوه بر آب مواد لازم چون کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم و سایر موارد معدنی، و هم چنین ویتامین‌های c، b۱ و b۲ را تأمین کنند.
میوه‌های آب دار مانند هندوانه و خربزه نیز وظیفه مهمی در تأمین مایعات بدن دارند و پیشنهاد می‌شود در بازه افطار و سحر این میوه‌ها مصرف شوند.
و دیگر این که مصرف لیموترش نیز در پیش گیری از تشنگی و گرمازدگی تاثیرگذار است.

خوردن چای به خصوص چای پر رنگ، برای از بین بردن تشنگی بعد از سحری غلط است. اشخاص دقت کنند که این عقیده که چای بعد از سحری میتواند باعث از بین بردن تشنگی شود صحیح نیست زیرا چای دور کردن مکرر کلیه را در بر دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =