چگونه در دوران حاملگی سفر کنیم؟

چگونه در دوران حاملگی سفر کنیم؟

سفر در دوران بارداری معمولا شکل خاصی به همراه نخواهد داشت.
مگر اینکه در دوران آخر بارداری به سر ببرید و یا بارداری پیچیده ای داشته باشید. اما به هر حال بهتر است قبل از تصمیم گیری برای سفر، با پزشک معالج خود مشورت کنید تا بتوانید نکات لازم را برای موقعیت هایی که ممکن است نیاز به کمک داشته باشید بیاموزید.

حال چه تصمیم به یک سفر تفریحی گرفته اید و یا چه تصمیم به رفتن به یک ماموریت کاری دارید،
باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید تا مطمئن شوید در طول سفرهای خود در دوران بارداری راحت و ایمن هستید.
وب سایت رسمی زیبان سعی بر آن دارد تا با گردآوری مقاله ی زیر توضیحاتی برایتان فراهم آورد، با زیبان همراه شوید.

برای سفرتان برنامه ریزی کنید

سفر در دوران بارداری

در صورتی که برایتان امکان دارد، سفر خود را بین هفته ی 14 ام تا 28 ام پی ریزی کنید. 3 ماهه ی دوم بارداری ایمن ترین و راحت زمان برای سفر است. چون خطر بالای سقط جنین از بین رفته است و علائم بیماری یا حاملگی صبح ها را تجربه نخواهید کرد.
در صورتی که امکان دارد، سفر خود را در این بازه ی زمانی انجام دهید.
در صورتی که حاملگی پیچیده ای دارید در هفته ی 36 ام یا 32 سفر نکنید. حاملگی پیچیده به خطر تولد زودرس نوزاد اتلاق می شود.

از رفتن به کشورهایی که ویروس زیکا دارند، اجتناب کنید.

سفر در دوران بارداری

ZIKA یک بیماری است که از پشه منتقل می شود و باعث ایجاد نقص های مادرزادی در کودک شما می شود.
بنابراین رفتن به کشورهایی که شیوع زیکا در آن ها گزارش شده است در دوران بارداری اصلا توصیه نمی شود.
می توانید با مراجعه به اینترنت، فهرست کشورهایی که در معرض و تحت تاثیر ZIKA قرار دارند را شناسایی کنید و از لیست مناطق سفر در آورید.

وب سایت CDC به شما در پیدا کردن این کشورها کمک می کند.
اگر بنا به دلایلی مجبورید به کشوری سفر کنید که در آن ابتلا به Zika یک نگرانی محسوب می شود، هر کاری که برای جلوگیری از عفونت لازم است انجام دهید. زیکا از طریق رابطه ی جنسی محافظت نشده و نیش پشه منتقل می شود.

هتل و پرواز قابل استرداد انتخاب کنید، وقتی تصمیم به سفر دارید ممکن است دوست نداشته باشید به هیچ عنوان سفرتان کنسل شود، اما به هر حال در زمان بارداری ممکن است هر اتفاقی رخ دهد، انتخاب پرواز یا هتل قابل برگشت می تواند هزینه را دوباره به شما برگرداند. دنبال بلیط های هواپیمایی شرکت هایی باشید که قابل استرداد اند.

حتی اگر مجبور باشید هزینه ی بیش تری در مقایسه با سایر ایرلاین ها بپردازید. از آن جایی که هر شرکت هواپیمایی سیاست های متفاوتی در ارتباط با مسافران باردار دارد، قبل از رزرو بلیط خود، حتما با شرکت هواپیمایی چک کنید.
از طریق مراجعه به وب سایت هواپیمایی می توانید قوانین آن ها را مطالعه کنید. برای مثال برخی از شرکت های هوایی در ماه هشتم بارداری، نیاز به کپی یا گواهی از پزشک متخصص زنان و زایمان دارند که نشان دهد شما اجازه ی سفر دارید.
حتما قبل از برنامه ریزی برای سفر با پزشک خود مشورت کنید.
در اغلب موارد، سفر در دوران بارداری سالم و بی خطر است. اما مشاوره با پزشک به شما می آموزد تا بتوانید اقدامات احتیاطی لازم را که در طی سفر ممکن است به آن ها نیاز پیدا کنید بیاموزید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری زیکا اینجا کلیک کنید.

در صورتی که علائم زیر را داشته باشید. پزشک به شما اجازه ی سفر نخواهد داد: 

_ بیماری قلبی
_ Gestatial Diabel
_ شکستگی استخوان
_ کم خونی شدید
_ بیماری های تنفسی

_ همه ی واکسن های خود را بزنید، اما قبل از آن حتما با پزشک مشورت کنید. به طور مثال اگر در نزدیکی 3 ماهه ی سوم خود قرار داشته باشید، پزشک ممکن است از شما بخواهد واکسن کزاز _ دیفتری و سیاه سرفه بزنید و بین هفته ی 27 ام تا 36 ام بارداری ممکن است واکسن آنفولانزا را توصیه کند.
_ داروهای مورد نیاز و ویتامین های تجویز شده از سوی پزشک را حتما در سفر همراه داشته باشید.
_ دست های خود را مرتب بشویید، شستن مکرر دست ها ممکن است به حفاظت از شما در برابر باکتری ها و میکروب ها کمک کند. (باکتری ها و میکروب ها ممکن است شما را در طول سفر بیمار کند)
_ مطمئن شوید که آب نوشیدنی ایمن و تمیز است. آب آلوده برای شما و نوزاد در شکم شما می تواند به مقوله ی خطر جدی تلقی شود. اگر به مکانی سفر می کنید که استفاده از آب لوله کشی توصیه نمی شود، آب را درون بطری بریزید و بجوشانید.
_ از مسواک زدن دندان ها با آب شیر اکیدا خودداری کنید. هنگام خرید آب معدنی حتما به پلمپ آن توجه کنید.
متاسفانه گاهی برخی فروشندگان سودجو، بطری های پلاستیکی را با آب شیر پر می کنند و به فروش می رسانند.
_ برای جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی بلند شوید و به اطراف حرکت کنید. DVT یا ترومبوز ورید عمقی که به عنوان لخته ی خون هم شناخته می شود نگرانی جدی برای زنان باردار است. برای کمک به کاهش خطر لخته ی خونی به طور مکرر پیاده روی کنید.
_ اگر مجبورید در هواپیما برای ساعت طولانی بنشینید بخواهید تا صندلی کنار راهرو را به شما بدهند تا بتوانید به راحتی بلند شویدو راه بروید.
_ مقادیر فراوان آب بنوشید.
_ استفاده از جوراب های جذبی می تواند باعث کاهش لخته های خونی شود، به بهبود جریان خون و کاهش تورم در پاها نیز کمک می کند.
_ لباس های راحت و گشاد بپوشید.
_ کفش های راحت به پا کنید. استفاده از کفش های نامناسب در هنگام سفر میتواند ریسک گسترش لخته های خونی را افزایش دهد.
_ از خوردن غذاهای گازدار اجتناب کنید، خوردن غذاهایی که گاز تولید می کنند می تواند ناراحتی شما را هنگام مسافرت افزایش دهد. لوبیا، آلو و نوشیدنی های کربناته تولید گاز می کنند.
مقالات بعدی ما را در این زمینه دنبال کنید.

محقق: میلاد اسد بیگی
منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + نه =