چگونه هورمون‌های شادی آور را تحریک کنیم و خوشحال بمانیم؟

هورمون‌های شادی آور کدامند و راههای افزایش آن‌ها چیست

 

هر کس در زندگی عواطف گوناگونی را تجربه میکند و در شرایط متفاوت واکنش‌های گوناگونی را نماش میدهد این عکس العمل‌ها و عواطف متفاوت محتمل است به دلیل واکنش‌های شیمیایی باشد که درون بدن ما رخ میدهد.

هورمون هایی که در بدن ما آزاد می‌شوند، محتمل است به ما احساس پسندیده یا نامطلوب بدهند.

هورمون‌ها عواطف و عوامل در ارتباط با سبک زندگی انسان‌ها را تحت اثر قرار میدهند بطوریکه چنانچه میزان احساس شادی در فردی اندک باشد، آن شخص بازهم قادر خواهد بود با تحریک هورمون‌های شادی آورزندگی شادی را گزینش و انتخاب و به آن دست پیدا کند. هورمون‌های شادی آور به لذت بردن از زندگی کمک میکنند. در دنباله این قسمت به معرفی چند هورمون شادی آور می‌پردازیم که بدن با یاری آن‌ها میتواند با شرایط دشوار کنار آمده و مجدد شاد شود.

تمام روش‌های تحریک هورمون شادی برای خوشحال بودن

هورمون های شادی و راه های افزایش آن

معرفی هورمون‌های شادی و مجراهای افزایش آن

 

۱ دوپامین (Dopamine) هورمون هوشیاری و شادی بخش

هورمون دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که از سلولهای مغز و نخاع ترشح میگردد و ساختار مرتبط به اخذ پاداش را در مغزهدایت میکند بطوریکه وقتی در محیط کار با ترغیب رو برو می‌شویم هورمون دوپامین در بدن آزاد میشود و سبب پیدایش سر خوشی و بدنبال آن رفتار پسندیده در شما میشود.

شما میتوانید با تحریک این هورمون احساس شادی در زندگی خود را بالا ببرید بدین صورت که برای خود اهداف کوتاه مدت معین کنید و وقتی به کامیابی در این اهداف رسیدید با اخذ پاداش از مغزتان که همان تراوش دوپامین است احساس شادی و خوشحالی فراوانی را در زندگی تجربه نمایید هم چنین دوپامین را میتوان با خوردن خوراکی‌های مملو از پروتیین، خوردن میوه هایی مانند موز، خوراکی‌های مملو از آنتی اکسیدان افزایش داد.

هورمون دوپامین

هورمون دوپامین از هورمون‌های شادی آور.

 

دو سروتونین (Serotonin) هورمون شادی آور.

این هورمون به هورمون شادی شناخته شده است و ازهیپوتالاموس تراوش میشود این هورمون تحکیم کننده‌ی خلق وخو، ضد افسردگی است و سبب میشود احساس شادی کنید. کمبودهورمون سروتونین در بدن سبب بیخوابی ، اختلالات اخلاق و رفتار، احساس غم، افسردگی ، رفتار پرخاشگرانه و اختلالات خوردن میشود. چنانچه می‌خواهید این هورمون را قویتر کنید تا احساس شادی بیشتری داشته باشید مؤثرترین روش ورزش کردن هر روزه و پیاده روی است. با ورزش کردن هر روزه و ترک نکردن آن می‌توانید خود را از تنبلی برهانید و سطح هورمون شادی آور سروتونین را در پیکرتان بیشتر کنید. هم چنین خوراکی‌های سرشار از کربوهیدارت، واقع شدن در معرض تابش آفتاب، خوابیدن کافی و مواد خوراکی محتوی ویتامین ب سطح این هورمون را افزایش میدهد.

هورمون های شادی آور

هورمون‌های شادی آور را بشناسید.

 

۳ اُکسی توسین (Oxytocin) هورمون عشق و شادی آور.

اُکسی توسین هم نوعی انتقال دهنده‌ی عصبی و هم یکی از هورمون‌های شادی آوراست که غالبا به نام «هورمون عشق» نامیده میشود. اکسی توسین سبب کاهش اضطراب و نگرانی وافزایش تعاملات اجتماعی میشود وعشق را بین زوجین و پدر و مادر و بچه‌ها افزایش میدهد. هورمون اکسی توسین در دوره حاملگی و شیردهی در بدن خانم‌ها تراوش شده و سبب رابطه عمیق‌تر آن‌ها با نوزادشان میشود و در کل این انتقال دهنده‌ی عصبی با سطح رضایت فرد در زندگی رابطه مؤثری دارد.

عامل هایی که سبب تحریک و افزایش تراوش این هورمون میشود، وقت گذراندن با بقیه، خانواده و دوستانِ نزدیک است.

 

چهار استروژن (Estrogen) یکی از هورمون‌های شادی

افزایش هورمون شادی در بدن

چگونه هورمون شادی را در بدن بیشتر کنید.

استروژن هورمونی است که از غده‌های جنسی ترشح میگردد وبه تشکیل سروتونین کمک میکند و مانع اضطراب و نگرانی و پایدار شدن اخلاق و رفتار فرد میشود هورمون زنانه استروژن با آغاز یائسگی کاهش میابد.

عواملی که میتواند در تراوش این هورمون تاثیرگذار باشد دور شدن از اضطراب و نگرانی است و اجتناب ازمصرف دخانیات و ورزش سهمگین است.

اضطراب و نگرانی درعدم اعتدال دو هورمون استروژن و پروژسترون تاثیرگذار است. هم چنین مصرف میوه، سبزی‌ها و غلاتی چون سیب، خرما، آلو و گیلاس، هویج ، گوجه اروپایی ، کلم برکلی، خیار و بادنجان، جو دوسر ، گندم و برنج، بذر کتان، تخمه آفتابگردان و رازیانه به افزایش میزان این هورمون در بدن کمک میکند.

پنج پروژسترون (Progesterone) یکی ازهورمون‌های شادی بخش

هورمون‌های شادی آور کدامند.

 

هورمون پروژسترون سبب التیام و بهبود کیفیت خواب و مانع از اضطراب و تحریک پذیری و نوسانات خلق وخو میشود.

اضطراب و نگرانی بیش ازحد و نداشتن رژیم تغذیه‌ای سالم سطح این هورمون را تقلیل میدهد.

سطح هورمون پروژسترون در خانمهای با قدم گذاشتن به دوره یائسگی کاهش میابد.

برای متعادل نگه داشتن این هورمون ضروری است به جای درمان و استفاده از قرصهای هورمونی به خود مراقبتی و مصرف غذای تندرست و سالم ودوری از دلهره بپردازیم.

 

راههای طبیعی تحکیم هورمون‌های شادی

راههای افزایش هورمون شادی

روش‌های افزایش هورمون شادی در بدن

 

شیوه‌های ساده‌ای به منظور تحکیم این هورمورن‌های شادی آور رابه شما خواهیم گفت.

  • گوش کردن به موزیک محبوب چنانچه با نشان دادن احساس پسندیده متعاقب از شنیدن ملودی آن همراه باشد، یکی از شیوه‌های شگفت انگیز اخذ دوپامین است.
  • بهترین راه به منظور تحکیم سروتونین و اثر آن بر روح و روان مصرف کربوهیدرات‌های تندرست و سالم با فیبر بالاست زیرا کربوهیدرات‌ها سبب افزایش میزان سروتونین می‌شوند اشتیاق خوردن خوردنی‌های شیرین و نشاسته‌ای می‌تواند به دلیل کاهش سروتونین بدن باشد.
  • از برترین مجراهای بالا رفتن مقدار تراوش اُکسی توسین گذراندن لحظات فرحبخش در مجاور خانواده و عزیزان، درآغوش کشیدن و نوازش شریک زندگی، والدین و بچه‌ها است.
  • برای متعادل نگه داشتن سطح هورمون استروژن انجام فعالیت هایی مانند یوگا، مراقبه ( مدیتیشن )، حمام آب گرم تاثیرگذار است زیرا این فعالیت‌ها از میزان اضطراب و نگرانی فرد می‌کاهند و سبب می‌شوند تا فرد حس مثبت‌تری کند.
  • از برترین شیوه متعادل نگه داشتن سطح هورمون پروژسترون دور شدن از اضطراب و نگرانی، مصرف نکردن چربیهای اشباع و قند، داشتن برنامه غذایی متعادل وداشتن فعالیت‌های فیزیکی منظم است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 17 =