ژنی که باعث طول عمر میشود!

ژن طول زندگی و خداحافظی با کهنسالی کشف شد.

علاقه آدم به داشتن عمر طولانی سالهاست که پژوهشگران را برای یافت راه و شیوه هایی در این مورد به بررسی‌های و تحقیقات وا داشته است. برآیند جدید پایدار کرد که در بدن بعضی افراد این ژن وجود دارد و با تغییرات کارکرد مغز از کهنسالی زودرس جلوگیری میکند.

ژن KL-VS همان ژن ضد کهنسالی است.

پژوهشگران کالج کالیفرنیا در حال مطالعه بر روی نوع خاصی از ژن‌های ناهمسان مجاور هستند که به ژن‌های ضد کهنسالی معروف می‌باشند. کسانی که دارای ژن KL-VS هستند، این ژن نوع خاصی از ژن ضد کهنسالی کلوتو است، دارای طول زندگی بیشتر بوده و از قشر بجلو مغز بزرگتری برخوردار هستند.

قشر بجلو مغز در برنامه ریزی و تصمیم گیری رل و نقش تأثیرگذاری دارد.

 

ژن طول عمر

ژن طول زندگی و جوانی طولانی در بدن بعضی افراد وجود دارد.

اشخاص توانایی دارند دارای یک و یا دو ژن KL-VS بوده و یا هرگز فاقد این نوع ژن باشند. کسانی که دارای فقط یک نسخه از ژن KL-VS در جسم خود می‌باشند از وضعیت قلبی، کلیوی و حتی طول زندگی بهتری برخوردار می‌باشند. از هر ۵ تن فقط یک فرد دارای یک نسخه از ژن KL-VS می‌باشد. کسانی که دارای دو نسخه از ژن KL-VS دارای طول زندگی کوتاه‌تری می‌باشند.

دکتر دنا دوبال از عصب شناسان دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: ما می‌توانیم با بکارگیری تنوع ژنتیکی کلوتو (KLOTHO) از سلامت مغز مطلع شده و راه هایی را نیز کشف نموده تا از افراد با سن بالا در مقابل آلزایمر حفاظت کنیم.

در یافته‌های پیشین دکتر دوبال و همکارانش آشکار گشت اشخاص میانسال و مسنی که دارای فقط یک نوع از ژن KL-VS بوده اند کارکرد بهتری در آزمون‌های شناختی داشته اند. آنها در ادامه با بررسی KL-VS دریافتند این ژن‌های ناهمسان همجوار سبب قوی شدن ارتباط میان عصب‌ها و افزایش فراگیری و حافظه می‌شوند.

دوبال و همکارانش در پژوهش‌های نوین خود وضعیت مغز ۴۲۲ خانم و آقا ۵۳ ساله را مورد وارسی قرار داده تا در یابند شمار ژن‌های KL-VS در بدن چه تاثیری بر کارکرد مغز و مقدار آن دارد.

در این بررسی‌ها آشکار گشت کسانی که دارای فقط یک نسخه از ژن KL-VS بودند در قیاس با اشخاصی که دارای دو نسخه از این ژن بوده و یا هرگز این ژن را نداشتند، از قشر بجلوی مغز بزرگتری برخوردار بوده اند.

قشر بجلوی مغز نسبت به کهنسالی زیان پذیره بوده و با کهولت سن کوچک‌تر میشود.

کسانی که دارای فقط یک نسخه از ژن KL-VS هستند نسبت به بقیه کسانی که دارای دو نسخه از این ژن بوده و یا هرگز این ژن را نمی‌باشند در صورت کهولت سن قشر بجلوی مغزشان به نسبت پایین‌تر کوچک شده و از طول زندگی بیشتری برخوردار هستند که همین موضوع نیز میتواند بر عملکردهای شناختی آنها تاثیر مثبتی گذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + شش =