اثر چای خوردن روی عملکرد مغز

پیشگیری از افت عملکرد مغز با آشامیدن چای

یک مطالعه تازه نشان میدهد آشامیدن یک فنجان چای طی روز میتواند ریسک مبتلا شدن به افت عملکرد مغز را بکاهد. به استثنای آب نوشیدنی، چای پرمصرف‌ترین آشامیدنی در دنیاست که آنتی اکسیدان بالا و کافئین اندک دارد؛ این آشامیدنی معطر که بخاطر مجموعه‌ای از فایده‌های بالقوه سلامت مورد مداقه خیلی از افراد دنیاست، علاوه بر مراقبت از دندان‌ها و قلب به کم کردن وزن و جلوگیری از تحلیل استخوان نیز یاری می‌کند.

اکنون مطالعه پژوهشگران کالج ملی سنگاپور نشان میدهد که آشامیدن یک استکان چای میتواند ریسک افت عملکرد مغز را به میزان ۵۰ درصد افت دهد و آنهایی که از نظر ژنتیکی مستعد این اختلال ناتوان کننده هستند، شاید بیشتر منتفع می‌شوند.

مصرف این آشامیدنی معروف احتمال ایجاد توده‌های سمی را در مغز اشخاصی که حامل ژن افت عملکرد مغز هستند و هم چنین رشد این توده‌ها را در مغز آن‌ها به میزان ۸۶ درصد افت دهد.

پژوهشگران کالج ملی سنگاپور نوشیدن چایی توسط ۹۵۷ چینی بالای ۵۵ سال را برای میلیون فرد دوازده ساله مورد بررسی قرار دادند و به این منظور، هر ۲ سال یکبار کارکرد شناختی شرکت کنندگان را بوسیله استفاده از ابزار استاندارد مورد وارسی قرار دادند؛ آن‌ها هم چنین داده هایی را در باره سبک و شیوه زندگی، شرایط پزشکی و فعالیت بدنی شرکت کنندگان گرد آوردند. پژوهشگران متوجه شدند. نوشیدن چایی در بلندمدت سبب تجمعآنتی اکسیدان‌های قوی در بدن میشود که کارکرد شناختی را افزایش میدهد.

دکتر فنگ لی محقق اساسی این مطالعه گفت: آنتی اکسیدانها میتوانند از مغز در برابر زیان‌های عروقی و نورونی حفاظت کنند و داده‌های این مطالعه نشان میدهد که اقدام ساده و اندک هزینه‌ای مانند آشامیدن یک استکان چای طی روز می‌تواند درصد مبتلا شدن به اختلال‌های شناختی – عصبی را در بزرگسالی بکاهد. به باور پژوهشگران، هر ۲ نوع چایی سبز و تیره با فایده اند و ترکیبات موجود در برگ‌های چای حاوی کاتچین و تئافلاوین است که مزیت‌های ضد اکسیدیشن و جلوگیری کننده از التهاب دارد.

برآیند این مطالعه در گاهنامه Journal of Nutrition , Health & Aging انتشار یافت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =