نوعی از حرکت چشم با پلک زدن!

حرکتی جدید از چشم کشف شد.

چشم ‌ها پس از مغز، پیچیده‌ترین عضو بدنتان هستند. پلک‌ها؛ ساختارهای منحصر به فردی هستند که پوشش مخاطی متحرکی را شکل می‌دهند که تمام سطح کره چشم را می‌پوشاند.

پژوهشگران، حرکت جدیدی از چشم را کشف کردند که همه ما بصورت هرروزه آنرا انجام می‌دهیم، ولی در حقیقت هرگز اطلاعی از آن نداریم و به آن دقتی نداشته ایم!

این جنبش جدید چشم که با پلک زدن پایدار ما قابل رویت نیست، بمنظور بوجود آوردن ثبات در تصاویر درک شده توسط آدم، بعد از حرکت چشم‌ها به اطراف برای مشاهده اجسام، چشم‌ها را مجددا تنظیم مینماید.

محمد خزعلی از دانشگاه توبینگن در آلمان و یکی از اعضاء تیم تحقیقاتی گفت: ما حقیقتأ از کشف این نوع جدید از حرکت چشم شگفت زده شدیم و این نتیجه حقیقتأ چیزی نبود که از آزمایش پیشگویی کرده بودیم!

او در دنباله خاطر نشان کرد: انتظار ما از این تست، یافتن نوع دیگری از حرکت چشم بود که با پلک زدن هماهنگ است.

چشم

دانستنی جالب درباره پلک زدن

کشف واقعیت جدیدی از چشم

بنابراین، تیم او در واقع بدنبال کشف حرکت جدیدی از چشم نبودند و تنها در پی سعی برای یافتن چواب این پرسش بودند که آیا یک حرکت غیرارادی بنام «نیستاگموس اپتو کنتیک پیچشی» یا (tOKN) در موقع پلک زدن رخ میدهد یا خیر!

tOKN وقتی اتفاق می‌افتد که یک فرد به یک جسم در حال چرخش نگاه کند؛ بدینگونه، چشم به سرعت وادار به حرکت به اطراف میشود تا قادر باشد جزئیات جسم در حال چرخش را در هر لحظه به مغز ارسال کند.

متصور شوید در حال تماشای یک دنیا در حال چرخش به دور خود هستید.

همچنان که حرکت میکند، چشم شما یک نقطه در دنیا را دنیال میکند و آنگاه به اطراف حرکت میکند و در پی ثبت جزئیات و درک سمت مخالف آن نقطه خواهد رفت که به این پدیده tOKN گفته میشود.

تحقیقات پژوهشگران بر روی چشم‌ها

تیم تحقیقاتی برای کشف علت چنین اتفاقی که هنگام پلک زدن رخ میدهد، ۱۱ جسم را گردآوری کردند و با سیم کوچک به قرنیه متصل شدند و چرخش چشم را وقتی که به دنبال الگو‌های نقطه‌ای بودند، مورد وارسی قرار دادند.

اعضای تیم تصور می‌کردند که tOKN بطور مستمر جنبش چشم را مجددا به نقطه اساسی خود بازنشانی (ریست) میکند تا بدینگونه از فشار عضلات چشم ممانعت شود.

ولی در عوض، آن‌ها متوجه شدند که این «بازنشانی ها” در طول پلک زدن ناقص بودند و با عدول تقریبا ۳ تا ۸ درجه (بسته به موضوع) همراه بودند.

یکی دیگر از نشانه هایی که سبب کشف موضوعات متفاوت از tOKN شد، این بود که ولو با وجود بازنشانی‌های مکرر، چشم‌ها به چرخش ادامه می‌دادند تا به حداکثر درجه چرخش برسند.

وضعیت چشم در طول پلک زدن

بنابراین، در طول پلک زدن، تیم تحقیقاتی اخذ که چشم کاملا به شرایط بدون چرخش خود بازنشانده میشود.

این جنبش سبب شد تا چشم به ثبات برسد؛ درست همانند زمانی که یک دوربین فیلم برداری در صدد ثبت تصاویر مسطح میکند.

خزعلی گفت: دقیق‌ترین و واضح‌ترین دید چشم توسط یک نقطه در سطح حساس به اشعه نور شبکیه بنام گودال (fovea) قعال میشود و احتیاج به نگهداری تعادل دارد تا بدینگونه اشیاء محبوب را بتوان بطور بهینه مورد وارسی قرار داد.

تیم مذکور، حرکت جدید کشف شده را «جنبش بازنشاننده مرتبط به پلک» یا BARM نام گذاری کردند و مضاف بر این، متوجه شدند که حتی زمانی که فرد به یک جسم معمولی و بدون چرخش نگاه میکند، این پدیده اتفاق می‌افتد؛ درست برخلاف tOKN

آن‌ها می‌گویند این جنبش شاید میزان فشار چشم را کاهش میدهد و به ما اجازه میدهد تا با دقت و ثبات بیشتری اجسام را مشاهده کنیم.

این یافته‌ها هم چنین اهمیت بسزای پلک زدن را برای زندگی روزانه و روزمره ما نشان می‌هد. تیم در دنباله گزارش می‌دهد که ما بطور غیر ارادی و بدون اینکه متوجه بشویم، نزدیک به یک دهم از زمان بیداری را به پلک زدن اختصاص می‌دهیم! البته الان شما متوجه پلک زدن خود هستید!

علاوه بر حفظ روان بودن چشم، پژوهش‌ها روشن می‌نماید که ابن پدیده حتی احتمال دارد به مغز در طی روز مهلت یک استراحت کوتاه را بدهد؛ آفرین به پلک زدن!

همانگونه که می‌دانید، علم هر روزه در حال پیشرفت است و هرروز می‌توان اطلاعات جدیدی در مورد بدن آدم کشف کرد که هرکدام بنوعی سبب شگفتی آدم میشود.

بی تردید همه این رازها پیامی جز توانایی قاطع و تمام و کمال پروردگار در تربیت آدم ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 1 =