پارکینسون را میتوان درمان کرد!

درمان پارکینسون با این روش:

یکی از بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی، پارکینسون است، که بر اثر تخریب سلول‌های تراوش کننده دوپامین (سلول‌های دوپامینرژیک) مغز میانی ایجاد میشود.

تلاش‌های فراوانی برای مداوای این بیماری به‌وسیله تمایز سلول‌های بنیادی جنینی به سلولهای ترشح‌کننده دوپامین شکل گرفته است؛ ولی حضور سلول‌های بنیادی تمایزنیافته یا پیش‌سازهای تقسیم‌شونده سلولهای سیستم عصبی کارایی و امنیت پیوند سلول‌های حاصل از تمایز را تقلیل میدهد.

پژوهشگران ایرانی به همراه پژوهشگران خارجی رده‌ای از سلولهای بنیادی جنینی را با پروتئین فلورسانت سبز نشانه‌گذاری کرده اند که با گفتن یک پروتئین خاص بنام (Lim homeobox Transcription Factor ۱ alpha) خودش را نشون میدهد.
این پروتئین بوسیله سلول‌های جوان ترشح‌کننده دوپامین طی تمایز سلول‌های پرتوان به دوپامینرژیک بیان میشود.

پس از آن با شناسایی و جداسازی این سلول‌ها به‌دنبال نشانگر سطحی در آنها گشتند که مختص به سلولهای مذکور باشد. برآیند این تحقیق نشان داد در سلول‌های نشانه‌گذاری شده پروتئین‌هایی بیان میشوند که مختص به سلولهای دوپامینرژیک مغز میانی هستند.

بررسی پروتئین‌های بیان شده در این سلول‌ها (پروتئومیکس) نشانگرهای سطحی ویژه‌ای را معرفی کرد که میتوان برای خالص‌سازی سلول‌های دوپامینرژیک جوان طی تمایز آزمایشگاهی از آنها استفاده کرد، از جمله PSA-NCAM و CNTN۲. به منظور اطمینان از صحت برآیند به‌دست‌آمده، بعد از تمایز سلول‌های بنیادی جنینی به سلولهای دوپامینرژیک، سلول‌های بیان‌کننده CNTN۲ جداسازی و به مدل پارکینسون پیوند شدند.

تحقیقات نشان دهنده التیام و بهبود وضعیت حیوان مدل و کاهش مشخصه‌های مرتبط به پارکینسون بود. این تحقیق راهکاری کارا برای خالص‌سازی سلول‌های دوپامینرژیک جوان هنگام تمایز آزمایشگاهی میسر میکند که افق‌های تازه‌ای در سلول‌درمانی پارکینسون ایجاد خواهد کرد.

بیماری پارکینسون یکی از اختلالهای پیش رونده است که تاثیر مستقیم بر روی حرکات بدن می‌گذارد. روش‌های درمان پارکینسون به صورت وسیع مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته و نهایتا محققان توانسته اند با ایمپلنت مغزی پارکینسون را درمان کنند.

بیماری پارکینسون اختلالی پیش رونده در ساختار عصبی است که روی حرکات بدن اثر میگذارد.

این دشواری بطور تدریجی بوجود می‌آید و بطور معمول با یک لرزش قابل توجه در یکی از دستان همگام است.

با اینکه لرزش دست میتواند یکی از متداول‌ترین نشانه‌های بیماری پارکینسون باشد ولی این مشکل بطور معمول سبب کند شدن حرکات بدن میشود.

ایمپلنت مغزی

شیوه درمان پارکینسون و علایم آن

خانواده و رفیقان احتمال دارد متوجه بشوند که صورت فرد هیچ حالتی از بیماری را نشان نمی‌دهد و دستان او هنگام راه رفتن تاب نمی‌خورند.

صحبت کردن فرد آرام و نامفهوم میشود.

نشانه‌های بیماری پارکینسون با پیشروی بیماری نامطلوب‌تر میشود.

با اینکه هیچ درمانی برای این اختلال وجود ندارد ولی انواع داروهای گوناگونی برای علاج علایم آن وجود دارند.

در بعضی موارد، دکتر متخصص احتمال دارد جراحی را تجویز نماید..

سازمان خوراک و داروی امریکا (FDA) بکارگیری ایمپلنت محرک مغزی به عنوان راهکاری علیه کاهش علایم این مریضی را تایید کرده است.

پژوهشگران اعتقاد دارند، این شیوه در وقتیگه بدن فرد بیمار به دارو جواب نمی‌دهد، می‌تواند سودمند باشد.

ساختار Brio Neurostimulation دومین دستگاهی است که از طریق معاونت دارو و غذا برای اختلالاتی نظیر مشکلات اعتدال، لرزش، راه رفتن و … اثربخش اعلام شده و میتواند در کاستن از علایم بافایده باشد.

«ویلیام میزل»، یکی از اعضاء FDA در این ارتباط می‌گوید: «در وضع کنونی، هیچ مداوای صددرصد و قطعی برای علاج افراد مبتلا به پارکینسون وجود ندارد ولی با بکارگیری فناوری یا نمونه هایی شبیه این ایمپلنت میتوان به کاهش دردها یا نشانه‌های بیماران کمک کرد تا آن‌ها قادر به مدیریت کردن قسمتی از مشکلات خود باشند»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 18 =