روش تشخیص سرطان ریه

تشخیص سرطان ریه با یک شیوه نوین

آگاهی از نشانه‌های رایج سرطان ریه سبب میشود این سرطان مهلک در ابتدایی‌ترین و درمان پذیرترین مرحله تشخیص داده شود، بنابراین شناخت علایم و نشانه‌های این اختلال جهت پیشگیری از پیشرفت آن در بدن ضرورت دارد. به بیان طبیبان، مصرف سیگار و دخانیات علت اساسی مبتلا شدن به سرطان ریه است.

می‌توان بیان کرد که مبتلا شدن دست کم هشتاد درصد از بدخیمی‌های ریه به علت مصرف سیگار و دخانیات است.

گرچه اشخاص غیر سیگاری و دیگر دخانیات‌ها نیز درصد مبتلا شدن به سرطان ریه رادارند ولی به طورکلی ریسک مبتلا شدن به این مریضی در سیگاری‌ها ۱۰ برابر بیش‌تر است.

سرفه‌های مزمن، سختی نفس ی که به مرور نامطلوب‌تر میشود، کم کردن وزن ، ملال و خستگی بیش ازحد، درد مزمن و یکسره در قفسه سینه و یا در جای دیگری از جسم که احتمال از گسترش سرطان به استخوان‌ها ناشی میشود، از نشانه‌های بارز سرطان ریه است هم چنین به دلیل تومور اساسی در ریه و یا به دلیل تومورهای ثانویه درجاهای دیگری از تن، نشانه‌های دیگری میتوانند به وجود بیایند.

یکی از نشانه‌های برجسته سرطان ریه، سرفه خونی و یا هموپتیزی است.

این نشانه می‌تواند یکی از نشانه‌های هشدار زودهنگام باشد و به تشخیص سرطان ریه در مراحل ابتدایی که هنوز احتمال دارد درمانپذیر باشد، یاری می‌کند.

چنانچه سرفه خونی در هر شخصی مشاهده شود، مخصوصا چنانچه فرد سیگاری و بالای چهل سال سن داشته باشد، باید بی درنگ جهت مشاوره در زمینه سرطان ریه به دکتر مراجعه نماید.

انجام یک تست ساده خون به طبیبان یاری می‌کند علائمی از سرطان ریه را ۵ سال قبل از وقتی متوجه بشوند که اسکن‌های پزشکی ظهور بیماری را در همگان مشخص میکند.

پژوهشگران گفته اند سیستم ایمنی بدن در طول فازهای ابتدایی مبتلا شدن به بدخیمی ریه آنتی بادی هایی می‌سازد که با تشخیص آن‌ها در خون اشخاص می‌توان متوجه دچار شدن آن‌ها به بدخیمی ریه قبل از گستردگی سلول‌های سرطانی شد.

سرطان ریه

سرطان ریه با یک آژمایش خون قابل تشخیص است.

متخصصان اعتفاد دارند غربالگری بیماران در ریسک خطر برای شناسایی این آنتی بادی ‌ها بگونه‌ای بالقوه می‌تواند جان بخش زیادی از انسان‌ها را نجات دهد و آن‌ها را از هزینه‌ها و سختی‌های زیادتر در زمینه درمان دور نگاه دارد.

پژوهشگران کالج داندی به نصفی از دوازده هزار سالمند بین ۵۰ تا ۷۵ ساله که در ریسک خطر بالای مبتلا شدن به بدخیمی ریه بودند و همگی طی بیست سال یا حتی بیشتر سیگار می‌کشیدند یا پیشینه مبتلا شدن به بدخیمی ریه را در اعضای خانواده خود داشتند، فرم‌ها و پرسشنامه‌های استانداردی از شیوه تشخیص و مراقبت دادند و از نیمی دیگر بررسی خون آنتی بادی بعمل آوردند.

از حدود شش هزار فرد بیمار غربالگری شده، نتیجه آزمایش آنتی بادی در حدود یکی از هر ده مورد مثبت بود.

بر مبنای این تحقیقات، ۲۰۷ مورد از غده‌های سرطانی یا خوشخیم در توده هایی از بافت ریه دسته غربالگری شده مشاهده شد که روش تابش اشعه ایکس و سی تی اسکن نیز، ۱۶ مورد را تایید کرد؛ یعنی سه چهارم از موردهای در فازهای ابتدائی

دکتر استوارت چمبری، سرپرست همکار این بررسی‌ها گفت: سرطان ریه، اختلال مهم و تهدیدکننده‌ای به حساب میاید که کامیابی در معالجه آن به میزان قابل توجهی به شناسایی بیماری در سریع‌ترین زمان وابسته است. سیگاری‌ها زیادتر در معرض ریسک مبتلا شدن به این نوع سرطانند و شیوه‌های متکی بر اسکن کنونی خطاهایی دارد و تشخیص سرطان با اونها دیریاب است. به این شیوه جدید، امکان تشخیص سرطان ریه پیش از ظهور نشانه‌های بیماری در اشخاص خیلی تندتر و اندک هزینه‌تر در دسترس طبیبان خواهد بود.

هر ساله دچار شدن بیشتر از ۴۶ یکهزار نفر تنها در انگلستان به بدخیمی ریه تشخیص داده میشود و بیشتر از ۳۵ هزار و پانصد تن از اونها به علت عارضه‌های سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند؛ چنان که این اختلال بزرگترین قاتل سرطانی انگلیس محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 10 =