راهی اثربخش برای درمان سرطان!

راهی برای درمان بدخیمی بنام قاتل بیولوژیکی

سرطان شامل انواع تومورهای بدخیم میشود که در پزشکی آن‌ها را افزونتر بنام. نئوپلاسم می‌شناسند.

این رویداد زمانی میفتد که یکی از سلولهای بدن، در اثر عوامل مختلف، گرفتار رشد غیرطبیعی سلول‌های دیگر میشود. این فرایند در نهایت منتهی به تولید تومور میشود که آن قسمت را از کار می‌اندازد و به نواحی دیگر نیز سرایت میکند.

تومورها خود به دو دسته بدخیم و غیر بدخیم تقسیم میشوند که نوع بدخیم آن‌ها میتواند با گسترش زیادی به نواحی دیگر تن و بدن سرایت کند این تومور توسط ساختار لنفاوی و جریان خون در بدن جابه جا شده تا بقیه‌ی قسمت‌ها را عاری و گرفتار خود کند سرطان با این نوع تومور گاهی بدون جراحی درمانپذیر نخواهد بود.

تومور غیر بدخیم برخلاف بدخیم نمیتواند دیگر نواحی بدن را از خود پر کند. گاهی وقتها این تومور میتواند بسیار بزرگ باشد البته نباید ناگفته بماند که تومورهای غیر بدخیم مغزی توانایی دارند منتهی به مرگ شوند بهمین دلیل درمان این نوع از تومور غیر بدخیم خیلی مهم است.

پژوهشگران استرالیایی موفق به کشف راه حلی شده اند که با یاری آن توانایی دارند سلول‌های سرطان ی را وادار به خودکشی کنند.

درمان بیماران سرطانی

پژوهشگران استرالیایی موفق به کشف راهکار جدیدی شده اند که می‌تواند گام موثری در درمان سرطان ‌ها باشد. پژوهشگران در این شیوه به فعال کردن پروتئینی به اسمBack پرداختند که آنرا بنام قاتل بیولوژیکی یا القای پیام خودکشی به سلولهای پیر یا غیرفعال نیز می‌شناسند.

سرطان

خودکشی سلول‌های سرطانی

راس کلاک، یکی از پژوهشگران شرکت کننده در این پروژه می‌گوید: « ما وقتی متوجه شدیم روش جدیدی برای فعال کردن پروتئین Back یافته ایم، بسیار هیجان زده شدیم»

Back، پروتئینی است که طی روند مرگ از پیش گزینش شده سلول‌ها که به آن خودکشی سلولی یا Apoptosis گفته میشود، دخالت دارد.

Apoptosis فرآیندی طبیعی برای حذف سلول‌های ناخواسته در بدن است، ولی وقتیکه فرآینده‌های کنترلی بدن گرفتار مشکل شوند، سلول‌های سرطانی شکل می‌گیرند که به سرعت تکثیر و در بدن پخش می‌شوند.

پژوهشگران استرالیایی با بکارگیری ساختار سه بعدی پروتئین Back موفق به کشف آنتی بادی خاصی شده اند که درصورت اتصال به پروتئین Back می‌تواند آن را فعال کند.

این فعال سازی می‌تواند تجمعات سلولی غیرعادی و بی رویه را به منظور دریافت و القای پیام خودکشی شناسایی کند.

پژوهشگران استرالیایی اعتقاد دارند، تاکنون شیوه‌های بسیاری برای فعال شدن پروتئین Back و همینطور فعال سازی رویه خودکشی سلول‌های سرطانی ارائه شده اند، ولی در این شیوه جدید، آن‌ها با بکارگیری یک آنتی بادی موفق بانجام چنین کاری شده اند که می‌تواند گام جدیدی در درمان بدخیمی باشد.

پژوهشگران قبل از این، رده پروتئینی جدیدی را بنام BH۳-only proteins برای فعال سازی پروتئین back توصیه داده بودند که با کشف این آنتی بادی، روش جدیدی پیش روی آن‌ها قرار گرفت تا در گام بعدی از شیوه هایی مانند دارو رسانی نوین، آنتی بادی کشف شده را با قصد فعال سازی پروتئین Back به سوی ساختارهای سرطانی هدایت کنند.

پژوهشگران در گام بعدی، این دارو را در مدل‌های حیوانی و بعد در مدل‌های انسانی مورد آزمایش و وارسی قرار خواهند داد. برآیند این مطالعه در گاهنامه Nature Communications به چاپ رسیده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =